درست کردن مربای بدون شکر در نظر بسیاری از مردم کاری غیر ممکن می‌باشد زیرا هنگامی که اسم مربا به میان می‌آید اساس آن طعم شیرینش می‌باشد. هنگامی که حرف از درست کردن مربا بدون شکر به میان می آید. مردم در مورد طعم اون دچار تردید خواهند شد برای اینکه این ابهامات رفع شود باید گفت که می‌توانید از شیرین کننده‌های دیگر به جای شکر در تهیه مربا استفاده نمایید.

امروزه شیرین کننده‌های طبیعی در قنادی‌ها یافت می‌شوند که به راحتی می‌توان آنها را خریداری کنید و جایگزین شکر نمایید بدون آنکه تاثیر مخربی بر روی بدن شما بگذارد. به طور کلی می‌توان گفت مرباهای بدون شکر مربایی است که از عسل و شیره به عنوان شیرین کننده در آنها استفاده می‌شود. به طوری که استفاده روزانه از این مربا برای افرادی که حتی دیابتی می‌باشند بلامانع است.

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که در طول روز عادت به خوردن مربا دارید و می‌خواهید مرباهای مختلف را امتحان کنید و از سوی دیگر درگیر اضافه وزن و بیماری قند خون می‌باشید شما می‌توانید شکر را از مربای خود حذف کنید و به جای آن از عسل و شیره استفاده نمایید..

ما در این مطلب مرحله به مرحله طرز تهیه مربای بدون شکر را به شما آموزش خواهیم داد. همچنین شیرین کننده‌هایی که مفید و بی‌ضرر هستند را معرفی خواهیم نمود.

دلایل حذف شکر در تهیه انواع مرباها

با توجه به اینکه شکر هیچگونه خاصیتی ندارد و مصرف آن در بدن هیچ گونه مواد مفیدی تولید نمی کند و همچنین فاقد چربی، ویتامین، مواد معدنی و پروتئین می‌باشدپس با این تفاسیر هیچ دلیلی برای استفاده از این ماده نیست.به علاوه شما می‌توانید با حذف این ماده سلامت عمومی بدن خود را تضمین کنید.
هنگامی که شما میزان قند و شکر مصرفی خود را در طول روز کنترل نمایید بدن خود را در برابر بیماری‌هایی مانند دیابت، چاقی و افسردگی ایمن خواهید کرد.
از دیگر دلایل یاد گرفتن طرز تهیه مربای بدون شکر و کاهش میزان مصرف شکر و شیرین کننده‌هایی که مواد غذایی با آن شیرین شده‌اند باعث می‌شود که به متابولیسم بدن آسیب وارد کند در نتیجه باعث افزایش انسولین و جمع شدن چربی در نقاط مختلف بدن می‌گردد.از سوی دیگر شکر می‌تواند یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در افراد باشد.

افرادی که میزان بالای شکر مصرف می‌کنند دچار بیماری‌های مانند سرطان، بیماری قلبی، دیابت نوع 1 و 2 خواهند شد.  همچنین مصرف شکر باعث اعتیاد در بدن می گردد.
شکر باعث ترشح دوپامین از قسمت مرکز پاداش مغز می‌شود در واقع همان واکنشی که مغز نسبت به مصرف مواد مخدر دارد.

مربای بدون شکر را می‌توان با انواع مختلف مواد خوراکی و میوه ها ارائه کرد. ما در اینجا طرز تهیه چند نوع مربا را بدون شکر خواهیم گفت.

طرز تهیه مربای سیب بدون شکر

زمانی که می‌خواهیم مربای سیب بدون شکر را درست کنیم ما به چند عدد سیب، عسل، میخک و چوب دارچین احتیاج داریم. در مرحله اول سیب‌ها رو رنده می‌کنیم و پس از آن میخک و چوب دارچین را با آن اضافه می‌کنیم.

سپس موادی را که مخلوط کرده و روی حرارت قرار می‌دهیم آنقدر صبر می‌کنیم تا سیب‌ها کاملاً پخته شود و آب آنها کشیده شود.

زمانی که مربا به قوام مورد نظر رسید حرارت را خاموش می‌کنیم و برای طعم شیرین آن چند قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه می‌کنیم پس از سرد شدن مربا آن را می‌توان در ظرف‌های شیشه‌ای دردار ریخت و در یخچال نگهداری نمود.

 طرز تهیه مربای هویج بدون شکر

تهیه مربای هویج بدون شکر

تهیه مربای هویج بدون شکر

با توجه به اینکه مربای هویج یکی از مرباهای محبوب و خوشمزه در بین ایرانیان می‌باشد و طرز تهیه آن بدون شکر آسان است طرفداران بسیار زیادی دارد.
مواد مورد نیاز برای تهیه این مربا شامل هویج، شیره انگور، آب، گلاب، گردو و پودر هل می‌باشد. در ابتدا هویج‌ها را شسته پوست کنده و رنده می‌کنید.
پس از آن آب را به هویج‌های رنده شده اضافه می‌کنیم روی حرارت قرار می‌دهیم تا کاملاً پخته شود.

زمانی که هویج‌ها کاملاً پخته شد در قابلمه را برمی‌داریم تا آب آن کشیده شود. در این مرحله  شیره انگور را به آن اضافه می‌کنیم و به مدت ۳۰ دقیقه زمان می‌دهیم تا به جوش برسد.

پس از گذشت ۳۰ دقیقه شیر کاملا جذب هویج می‌شود و در پایان به آن گلاب و مغز گردو اضافه می‌کنیم و حرارت را خاموش می نماییم پس خنک شدن آماده سرو می باشد.

طرز تهیه مربای انجیر بدون شکر

برای تهیه مربای بدون شکر با انجیر می‌بایست انجیرهایی را که تهیه کردیم که ممکن است سیاه یا زرد باشد را شسته و کنار بگذاریم.

پس از آن شیرین کننده مورد نظر خود را در چند لیوان آب حل می‌کنیم بر روی حرارت قرار می‌دهیم تا به غلظت برسد. هنگامی که شربت غلیظ شد انجیرها را درون آن قرار می‌دهیم تا نرم شود. در این مرحله پودر هل را به مربا اضافه می‌کنیم. هنگامی که انجیرها پخت و نرم شد حرارت را خاموش می‌کنیم و مقداری آبلیمو به آن اضافه می‌کنیم. سپس اجازه می‌دهیم تا مربا خنک شود و قابل استفاده گردد.