در این پست از سایت علت،علائم و درمان رگ های قلب,روش تشخیص گرفتگی عروق قلب را قرار دادیم .گرفتگی رگ های قلب یکی از بیماری های شایع در گروه سنی بزرگسالان است که اگر به موقع تشخیص داده نشود موجب سکته و ایست قلبی و حتی مرگ فرد خواهد شد. گرفتگی رگ های قلب با علائمی هشدار دهنده و خطرناکی همچون احساس سوزش و درد شدید در قسمت قفسه سینه،احساس سنگینی و فشار بر روی قفسه سینه (Angine)،نامنظم و شدید شدن تپش قلب،بروز تنگی نفس،فشار خون بالا، دیده می شود. درمان های مختلفی از جمله جراحی و بدون جراحی با طب سنتی ایرانی برای گرفتگی رگ های قلب موجود است که در ادامه مطلب آنها را بررسی کرده ایم. سایت استار بورس …

در ادامه از سایت استار بورس همراه ما باشید با گرفتگی رگ های قلب + علائم، راه های تشخیص و انواع درمان آن . . .

علائم گرفتگی رگ قلب و درمان آن

قلب (Heart) بدون شک یکی از حساس‌ترین و پراهمیت‌ترین اعضای بدن است. با توجه به اینکه وظیفه خون‌رسانی به تمام اعضای دیگر بر عهده قلب است، بنابراین هرگونه گرفتگی رگ قلب می‌تواند بسیار خطرناک بوده و پیامدهای جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد. با توجه به این‌که گرفتگی رگ‌های قلب بسیار مهم و خطرناک است، بنابراین ضروری است که با علائم آن آشنا شویم. همچنین باید علل مسدود شدن رگ‌های قلب و راه‌های جلوگیری از آن را بدانیم.

گرفتگی رگ قلب چیست؟

Atherosclerosis یا گرفتگی رگ قلب یکی از رایج‌ترین بیماری‌های قلب است که همه ساله افراد زیادی در سراسر دنیا به آن مبتلا می‌شوند. در این بیماری سرخرگ‌های بزرگ بدن و معمولاً سرخرگ اصلی قلب (کرونر) به دلیل رسوب چربی در داخل آن مسدود می‌شوند. به دنبال مسدود شدن این رگ‌ها خون‌رسانی و در نتیجه تأمین اکسیژن و مواد غذایی اعضای دیگر بدن با مشکل مواجه می‌شود. این بیماری را coronary heart disease می‌گویند.گرفتگی رگ قلب یکی از رایج‌ترین بیماری‌های قلب است.

قلب چند رگ اصلی دارد؟

برای روشن‌تر شدن مطلب باید ابتدا بدانیم که قلب چند رگ اصلی دارد؟ قلب ۳ رگ اصلی دارد و در صورتی که یکی از آن‌ها دچار انسداد شود، سکته و عوارض دیگر اتفاق می‌افتند. در واقع می‌توان گرفتگی رگ قلب را رسوب کردن لیپیدها و کلسترول بر دیواره درونی سرخ‌رگ‌ها و مسدود شدن مسیر خون‌رسانی دانست که با عوارض بسیار جدی و خطرناک همراه می‌شود. تصلب شرایین یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در بزرگسالان در سال‌های اخیر بوده است و رفته‌رفته تعداد بیشتری از بزرگسالان به این بیماری دچار می‌شوند.

علت گرفتگی رگ قلب چیست؟

عامل اصلی گرفتگی رگ قلب رسوب پلاک‌هایی بر روی دیواره داخلی رگ است. این پلاک‌ها دارای درصد زیادی چربی در ترکیب خود هستند و علاوه بر چربی شامل گلبول‌های سفید و سلول‌های دیگر خونی نیز می‌شوند. با جمع شدن این پلاک‌ها در داخل عروق قلب، رگ‌ها دچار تنگی می‌شوند. با رسوب بیشتر پلاک‌های چرب در محل انسداد رگ، میزان تنگی رگ بیشتر شده و موجب وارد شدن فشار بر پلاک‌ها می‌شود.

با وارد شدن فشار بیشتر بر پلاک‌ها، دیواره نازک آن‌ها پاره می‌شود و مواد درون آن‌ها به داخل رگ ریخته و آن را مسدود می‌کند. با مسدود شدن رگ فشار زیادی به قلب وارد می‌شود. ای فشار می‌تواند عوارض خطرناکی داشته باشد که در ادامه به این علائم و عوارض نیز خواهیم پرداخت.

علت گرفتگی رگ قلب چه مواردی است؟

گرفتگی عروق کرونر به‌مرور زمان در بدن فرد اتفاق می‌افتد. علت اصلی این بیماری به‌درستی مشخص نیست ولی عللی احتمالی برای آن بیان شده است. عواملی مانند فشارخون بالا، کلسترول زیاد بدن، تری گلیسیرید، کشیدن سیگار، چاقی بیش از حد، دیابت و عفونت باعث گرفتگی رگ قلب می‌شود. این بیماری ممکن است در هر سنی و برای هر فردی به وجود بیاید.

علائم گرفتگی رگ قلب

دانستن علائم گرفتگی رگ قلب موجب می‌شود که به‌موقع متوجه این اتفاق شوید و راحت‌تر و سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرید. انسداد رگ‌های قلبی علائم خاصی دارد که مشاهده هریک از آن‌ها زنگ خطری برای فرد مبتلا به شمار می‌رود. رایج‌ترین علائم گرفتگی رگ‌ها عبارت‌اند از:

احساس سوزش و درد شدید در قسمت قفسه سینه

احساس سنگینی و فشار بر روی قفسه سینه (Angine)

نامنظم و شدید شدن تپش قلب

بروز تنگی نفس

فشار خون بالا (در صورتی که گرفتگی در رگ‌های منتهی به کلیه‌ها اتفاق بیفتند)

درد پا و عضلات (در صورتی که گرفتگی در قسمت رگ‌های پا باشد)

پس از اینکه دانستیم چگونه متوجه گرفتگی عروق قلب شویم، در ادامه به توضیح علائمی که رایج‌تر هستند می‌پردازیم.

احساس سوزش و درد شدید قفسه سینه در گرفتگی رگ‌ها

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های گرفتگی رگ قلب، احساس سوزش و درد در ناحیه قفسه سینه است. هنگامی که این درد را در بدن خود حس کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. سوزش و درد قفسه سینه ممکن است به قسمت‌های دیگر بدن مانند دست‌ها، گردن، شکم و یا پشت منتشر شود. گاهی ممکن است در طول فعالیت‌های بدنی و یا فشار روحی و روانی این درد در بدن شما به وجود بیاید. اگر از وجود این بیماری در بدن خود آگاه هستید در هنگام احساس درد، استراحت کرده و قرص‌های خود را مصرف کنید.

فشار قفسه سینه ناشی از گرفتگی رگ قلب

یکی از علائم رایج انسداد رگ‌های قلبی، احساس فشار بر روی قفسه سینه است. معمولاً بیشتر افرادی که مبتلا به این بیماری باشند، این فشار را در خود احساس می‌کنند. فشار قفسه سینه به شکلی است که فرد مبتلا احساس می‌کند جسم سنگینی بر روی سینه او قرار دارد. این فشار ریه‌ها و قلب فرد را درگیر می‌کند (احساس فشار در ریه‌ها و قلب حس می‌شود).

تپش قلب ناشی از گرفتگی رگ قلب

کسی که مبتلا به تصلب شرایین باشد، گاه به گاه تپش قلب خود را به شکل اذیت‌کننده‌ای احساس می‌کند. توجه داشته باشید که تپش قلب ناشی از گرفتگی رگ قلب هم در حالت عادی و هم در حین فعالیت‌های بدنی شدید یا مختصر ممکن است رخ دهد. تنگی نفس و تپش قلب از علائم گرفتگی رگ قلب است. بنابراین اگر در طول روز احساس می‌کنید که تپش قلب شما نامنظم، شدید و اذیت‌کننده است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. یک مشاوره پزشکی آنلاین می‌تواند شما را در این مورد به اندازه بسیار زیادی راهنمایی کند.