علت اصلی درآوردن شکم و پهلو با وجود اینکه سایر اندام لاغر و رو فرمه چی میتونه باشه؟ در این بخش از سلامتی استار بورس این علت های ساده و عات های غلطی که باعث چربی شکم و پهلو میشود را بررسی کرده ایم. داشتن شکم و پهلو علاوه بر ضرر ها و بیماری هایی که منجر میشود ظاهر بدی به شما داده و اعتماد به نفس را پایین می آورد. در حالی که با رعایت چند نکته ساده و آسان که در ادامه میخوانید میتوانید از شر شکم و پهلو خلاص شده و سلامتیی و زیبایی را به خودتان هدیه کنید.

علت اصلی درآوردن شکم و پهلو لاغرها

علت اصلی درآوردن شکم و پهلو لاغرها

خطرناک ترین نوع چربی، چربی شکم است که در اطراف اندام های شما وجود دارد و ریسک بیماری های قلبی، دیابت و دیگر بیماری های جدی را افزایش می دهد. پزشکان اغلب می گویند هرچه دور کمر بیشتر باشد، طول عمر کوتاه تر است.

دلایل ایجاد چاقی شکم چیست؟

چند تا از دلایل چاقی شکم که شاید نمیدانستید و با رعایت آن میتوانید از چاقی شکم و پهلو جلوگیری کنید در ادامه برایتان آورده ایم.

خواب ناکافی

خواب ناکافی خواب کوتاه یا خواب کم کیفیت ممکن است منجر به افزایش وزن، از جمله تجمع چربی در شکم شود. دلایل بالقوه‌ی زیادی برای افزایش وزن ناشی از کمبود خواب وجود دارد، از جمله افزایش مصرف غذا برای جبران کمبود انرژی، تغییرات هورمون‌های گرسنگی، التهاب و عدم فعالیت بدنی به دلیل خستگی.

ژنتیک

ژنتیک ممکن است نقش مهمی در محل ذخیره چربی در بدن داشته باشد، از جمله افزایش خطر تجمع چربی در ناحیه شکم. یعنی ممکن است فرد به صورت ژنتیکی دچار چاقی شکمی شود. البته تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است.

رژیم غذایی کم پروتئین و کم فیبر

مصرف پروتئین کافی در رژیم غذایی می‌تواند به مدیریت وزن کمک کند. رژیم‌های پر پروتئین ممکن است با افزایش احساس سیری باعث کاهش وزن و جلوگیری از افزایش وزن شوند، زیرا پروتئین در مقایسه با سایر درشت مغذی‌ها زمان بیشتری برای هضم نیاز دارد. پروتئین همچنین از ترمیم و رشد ماهیچه‌ها پشتیبانی می‌کند که به متابولیسم بالاتر و سوزاندن بیشتر کالری در زمان استراحت کمک می‌کند. چندین مطالعه نشان می‌دهد افرادی که بیشترین میزان پروتئین را مصرف می‌کنند، کمترین احتمال ابتلا به چاقی شکمی را دارند. یک مطالعه در سال 2021 در مردان مسن با تحرک محدود نشان داد، مصرف پروتئین بیشتر از 0.8 گرم بر کیلوگرم در روز با کاهش بیشتر چربی شکم مرتبط بود. برای افزایش مصرف پروتئین، سعی کنید در هر وعده غذایی و میان وعده از یک منبع پروتئینی با کیفیت بالا، مانند گوشت بدون چربی، مرغ، تخم مرغ، لوبیا و عدس استفاده کنید.
رژیم غذایی کم فیبر و غنی از غلات تصفیه شده ممکن است خطر افزایش وزن و چاقی شکمی را افزایش دهد. برخی از انواع فیبر می‌توانند به شما در احساس سیری، تثبیت هورمون‌های گرسنگی و مدیریت گرسنگی کمک کنند و بدین ترتیب با چاقی شکمی مقابله نمایند.

سبک زندگی کم تحرک و عدم ورزش کافی

سبک زندگی بی‌تحرک (نشستن طولانی مدت در طول روز، به عنوان مثال: تماشای تلویزیون، نشستن پشت میز کار، بازی‌های ویدیویی، و غیره) یکی از بزرگترین عوامل خطر برای رویدادهای منفی سلامت است. حتی اگر فردی از نظر بدنی فعال بوده و درگیر کار بدنی یا ورزش باشد، باز هم نشستن طولانی مدت می‌تواند اثرات منفی بر روی سلامتی او داشته و وزن او را افزایش دهد. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر کودکان و بزرگسالان دستورالعمل‌های توصیه شده برای فعالیت بدنی را رعایت نمی‌کنند. محققان می‌گویند که بی‌تحرکی فیزیکی و سبک زندگی بی‌تحرک با افزایش مستقیم چربی احشایی و زیر پوستی مرتبط است. خوشبختانه، درگیر شدن در فعالیت بدنی منظم و محدود کردن نشستن در طول روز می‌تواند خطر افزایش چربی شکم را کاهش دهد.

مصرف نوشابه و آدامس

بارها و بارها این جمله را شنیده‌ایم، اما کنار گذاشتن این نوشیدنی شاید برای انسان کمی سخت باشد. اگر واقعاً می‌خواهید از چربی‌های شکم خلاص شوید باید خوردن نوشابه را متوقف کنید. حتی نوشابه‌های کم کالری که سرعت متابولیسم بدن را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود بدن چربی جذب کند.

وقتی آدامس می‌جوید مغز و شکم به اشتباه سیگنال‌هایی دریافت می‌کنند که گویی غذا وارد بدن شده است. علاوه بر این آدامس جویدن باعث می‌شود اسید معده بیشتری تولید شود و در نتیجه شما احساس گرسنگی خواهید کرد. این را به خاطر داشته باشید که شکر و نمک باید کم مصرف شود به خصوص اگر فشار خون بالایی دارید. غذاهای سدیم دار نه تنها برای سلامت مضر هستند بلکه مانع آب شدن چربی‌های اضافی شکم نیز می‌شوند.