دهان در هر لحظه در حال تولید بزاق است و این عملکرد در خواب هم انجام میشود چون برای روانکاوی دهان و گلو و سلامتی ضروری است. با اینکه ریزش آب دهان در خواب به دلیل شل شدن عضلات دهان طبیعی است ولی موجب مشکلاتی مثل بوی بد دهان و خشک شدن لب و باعث خجالت میشود بخصوص زمانی که از حالت طبیعی خارج شده و بیش از حد معمول باشد. در ادامه علت های ریزش آب دهان در خواب و کارهایی که برای جلوگیری از آن میتوانید انجام دهید را مطالعه بفرمایید.

علت ریختن آب دهان در خواب چیست؟ + روش درمان

علت ریختن آب دهان در خواب چیست؟ + روش درمان

علت ریختن آب دهان در خواب

1- وضعیت خواب:

معمول ترین علت ریختن آب دهان در هنگام خواب بسیار ساده است و این کار با جاذبه انجام می شود. وضعیتی که شما با آن می خوابید اغلب منجر به تجمع بزاق در دهان شما می شود. افرادی که به طرفین یا روی شکم خود می خوابند، بیشتر احتمال دارند که این اتفاق در آنها رخ دهد به خصوص اگر از طریق دهان تنفس می کنند، یا اگر مسیرهای سینوسی تنگی داشته باشند، بزاق انباشته شده ممکن است هنگام تنفس از دهان خارج شود.

2- سینوس های مسدود شده :

اگر گرفتگی بینی به خاطر سرما خوردگی و یا عفونت دارید، ممکن است متوجه شوید که بیش از حد معمول بزاق دارید و در شب بیرون میریزد. اگر به طور مرتب مجاری سینوسی و یا سینوس های شما مسدود باشند، ممکن است در تمام مدت آب از دهان شما بیرون بریزد. سینوس های مسدود شده باعث می شود که شما وقتی خواب هستید از دهان خود نفس بکشید و ” تنفس دهان ” به تولید بزاق بیشتری منجر می شود.

3- گٍرٍد یا ترش کردن معده :

اختلال گٍرٍد (ترش کردن) یک بیماری گوارشی است که در آن محتویات معده شما به مری باز می گردد و به آستر مری آسیب می رساند.ترش کردن می تواند باعث مشکل بلعیدن و قورت دادن شود و یا باعث احساس وجود چیزی در گلو می شود.

4- عوارض جانبی داروها :

برخی داروها می توانند باعث افزایش آب دهان شوند ؛ داروهای ضد روان شناختی ( به ویژه کلوزاپین ) و داروهایی که برای درمان آلزایمر مورد استفاده قرار می گیرند، باعث تولید شدن بیش از حد آب دهان می شوند.

5- اختلالات قورت دادن و مشکل بلع :

دیسفاژی عبارت است از هر شرایطی که دشواری بلعیدن را ایجاد می کند. اگر قورت دادن آب دهانتان زیاد شده، این می تواند نشانه هشدار باشد. ام اس، پارکینسون ، فساد عضلانی، و حتی برخی از انواع سرطان ها می توانند باعث دیسفاژی شوند و سختی در هضم آب دهان شما شوند.

چند روش درمان ریزش آب دهان در خواب

تغییر وضعیت خوابیدن

افراد معمولاً در هنگام خواب آبریزش دهان دارند.

اگر فردی در حال خوابیدن ریزش آب دهان دارد ، تغییر حالت به خوابیدن به پشت می تواند یک راه حل سریع باشد. جاذبه مانع از ریزش بزاق از دهان می شود.

یک بالش گوه ای (شیب دار مثلثی) می تواند به فرد کمک کند تمام شب در یک موقعیت بماند و بسیاری از آنها برای خرید آنلاین در دسترس هستند.

آلرژی و مشکلات سینوسی را درمان کنید

عفونت های سینوسی و آلرژی می تواند منجر به افزایش تولید بزاق و گرفتگی بینی شوند.

بسته شدن بینی باعث تنفس فرد از طریق دهان می شود و خروج بزاق راحت تر می شود.

دارو مصرف کنید

ممکن است پزشک برای از بین بردن آبریزش دهان ، به ویژه در بیماران مبتلا به بیماری های عصبی ، دارو تجویز کند.

اسکوپولامین ، که به هیوسین نیز معروف است ، تکانه های عصبی را قبل از رسیدن به غدد بزاقی متوقف می کند.

این دارو اغلب از طریق قرارگیری یک پچ در پشت گوش کنتقل می شود. این پچ به طور مداوم دارو را آزاد می کند و یک وصله معمولاً 72 ساعت باقی می ماند.