خیلی ها هستن که روز خود را با خوردن یک فنجان قهوه شروع میکنند چون به انرژی آن عادت کرده اند و بدنشان با آن پرانرژی و شاداب تر میشود. بنابراین قهوه بهترین گزینه برای بیدار ماندن یا گذراندن یک روز پرکار و شلوغ است. اما تنها این نیست و قهوه اثرات زیاد دیگری بر مغز دارد که بهتره از آنها باخبر باشید.

قهوه در حال حاضر از نوشیدنی های پرطرفدار در کل جهان است و در کشور ما هم از حالت نوشیدنی گران قیمت و برای با کلاس بودن درآمده و بسیاری از روی علاقه و یا با دانستن خواص آن هر روز قهوه میخورند. برخی ادعا میکنند قهوه، حافظه را تقویت و باعث باهوش تر شدن انسان میشود که همه ی این تاثیرات را در این مطلب بررسی خواهیم کرد.

قهوه با مغز چیکار میکنه؟ قهوه خوردن فقط کلاس اومدن نیست!

قهوه با مغز چیکار میکنه؟ قهوه خوردن فقط کلاس اومدن نیست!

برخی از فواید قهوه

بهبود روحیه

بهبود حافظه

کاهش خطر سکته مغزی

بهبود عملکرد مغز

جلوگیری از افسردگیو کاهش خودکشی

افزایش تمرکز

بهبود خلق و خو

جلوگیری از آلزایمر

ترشح هورمون شادی

تقویت حافظه کوتاه مدت

کاهش خطر پارکینسون

تحریک سیستم اعصاب مرکزی

کاهش اشتها و افزایش چربی سوزی

جلوگیری از دیابت نوع 2

کاهش خطر بیماری های قلبی

کاهش خطر بیماری های کبدی

تاثیر قهوه بر مغز

قهوه یک نوشیدنی بسیار سالم  است. این ماده حاوی صدها ترکیب فعال زیستی است که به مزایای قدرتمند سلامتی آن کمک می کند. بسیاری از این ترکیبات آنتی اکسیدان هستند که با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد در سلول های شما مبارزه می کنند.

مواد تشکیل دهنده قهوه

کافئین ماده اصلی موجود در قهوه، سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند. این ماده رایج ترین ماده روانگردان در سراسر جهان است.

اسیدهای کلروژنیک (CGAs): این آنتی اکسیدان های پلی فنول ممکن است از برخی مسیرهای بیولوژیکی مانند متابولیسم قند خون و فشار خون بالا بهره مند شوند، که هر دو مربوط به خطر زوال عقل ناشی از سن هستند.

کافئین و کافول: در روغن طبیعی قهوه، مقادیر زیادی از این ترکیبات در قهوه بدون فیلتر وجود دارد. اینها ممکن است برای کبد مفید بوده و در برابر سرطان محافظت کنند، اما مصرف زیاد آن ممکن است کلسترول LDL را بالا ببرد .

تریگونلین: این ترکیب آلکالوئیدی در گرمای زیاد ناپایدار است و در هنگام رست دانه های قهوه اسید نیکوتین را تشکیل می دهد، همچنین به عنوان نیاسین (ویتامین B3) شناخته می شود. تریگونلین همچنین با مهار رشد باکتریها ممکن است به جلوگیری از حفره های دندانی کمک کند.

تاثیر قهوه بر آلزایمر

بیماری آلزایمر شایعترین علت زوال عقل در سراسر جهان است. به طور کلی به آرامی شروع می شود اما با گذشت زمان شدیدتر می شود. آلزایمر باعث از بین رفتن حافظه و همچنین مشکل در تفکر و رفتار می شود. در حال حاضر هیچ درمانی شناخته شده وجود ندارد.

جالب اینجاست که عوامل مرتبط با رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل را تحت تأثیر قرار دهند. یکی از بهترین فواید قهوه برای مغز می تواند افزایش فعالیت آن و پیشگیری از فراموشی های مکرر باشد.

مطالعات مشاهده ای، مصرف مرتب و متوسط قهوه را با میزان خطر ابتلا به آلزایمر 65٪ کمتر همراه کرده است. با این حال، اثرات محافظتی قهوه و کافئین توسط آزمایشات کنترل شده تأیید نشده است.

آیا قهوه باهوشمان میکند؟

طبیعی است که ما دلمان بخواهد نوشیدنی صبحگاهی واجبمان برای بدنمان مفید هم باشد. ماجرا آنجا جالب می‌شود که دانشمندان روز به روز مزایای بیشتر کافئین را کشف کنند و اینجاست که انگار به دعاهایمان پاسخ داده شده است.(متشکریم، خدایان کافئین!) . خب این بدان معنی است که قهوه ما را هوشمند تر میکند؟

خوشبختانه، دانشمندان میگویند خواص بسیاری در نوشیدن قهوه هست که میتواند ما را باهوش تر، متمرکزتر و در محل کار، مولدتر کند. زمانی که نوشیدنی صبحانه ما میتواند برای آنچه در طول روز منتظر ماست، ما را آماده تر میکند.

همزمان میتواند ما را در برابر زوال عقل و بیماری هایی چون آلزایمر نیز مقاوم کند. پس درود به نوشیدنی محبوب صبحانه ما که با هر قلپ، ما را باهوش تر میکند!