مانع اصلی کاهش وزن که تمام تلاش و زحمات شما را به باد میدهد 2 مورد است که در این بخش به این موضوع میپردازیم. بسیار پیش می آید که با وجود ورزش و رژیم نتیجه ای که باید به دست نمی آید و کاهش وزن صورت نمیگیرد. شما هم اگر به این مرحله رسیده اید که میگویید هرکاری میکنم لاغر نمیشم این پست رو از دست ندهید که صدر در صد مشکل از جای دیگه است.

مانع اصلی کاهش وزن این 2 مورد است؛ برای لاغر شدن اول این 2 مورد را از سر راه بردارید

مانع اصلی کاهش وزن این 2 مورد است؛ برای لاغر شدن اول این 2 مورد را از سر راه بردارید

اصلی ترین مانع برای کاهش وزن یبوست است. تعریف یبوست به دو شکل است یکی اینکه مدفوع به سختی خارج شود و تعریف دیگر یبوست اینست که تعداد دفعات خروج و دفع مدفوع کم و به 3 بار در هفته کاهش یابد. هر دو مدل یبوست مانع برای کاهش وزن و لاغر شدن است حتی اگر کاهش وزن داشته و دچار یبوست شده اید ممکن است وزن شما با این مشکل برگردد. دومین مانع کاهش وزن که بسیار باید به آن توجه کنید سردی معده است. در ادامه ی این مطلب درباره ی این دو مورد حساس بیشتر توضیح و بررسی شده است.

نقش احتباس آب در یبوست و چاقی

بسیاری از بیماران مبتلابه یبوست از احتباس آب درهنگام یبوست شکایت دارند. این روش بدن، نوعی مکانیزم دفاعی برای نگه‌داشتن آب برای کاهش یبوست یا مربوط به فعالیت باکتری‌های روده است. درهرصورت، این موضوع می‌تواند باعث افزایش وزن سریع و ناراحت‌کننده شود.

نقش تیروئید در یبوست و چاقی

در برخی موارد غده تیروئید ضعیف ممکن است در ایجاد یبوست مزمن دخالت داشته باشد که می‌تواند باعث افزایش وزن شود. یبوست مزمن میکروبیوم را تغییر می‌دهد و می‌تواند باعث ایجاد شرایط نامتعادل و نامطلوب در سیستم گوارش شود. اگر طی آزمایش‌ها مشخص شد عملکرد تیروئید ضعیف است، برای درمان باید از موادمغذی خاصی کمک گرفت که تیروئید برای عملکرد خوب به آن‌ها نیاز دارد. پروتئین و آهن کافی، ید و سلنیوم در زمره این موادمغذی هستند. بسیاری از گیاه‌خواران فکر می‌کنند پروتئین کافی در برنامه غذایی خود دارند، اما برخی از مشکلات روده‌ای ممکن است برای جذب منابع گیاهی پروتئین ایجاد مشکل کنند که باید با مشورت پزشک این موارد مشخص شود.

آیا یبوست منجربه چاقی شکمی می‌شود؟

توازن و تعادل باکتری‌های موجود در روده در هنگام یبوست به‌هم می‌خورد و همین موضوع احتمال افزایش وزن، نفخ، تورم معده و بروز چاقی در ناحیه‌ی شکم را افزایش می‌دهد.

درمان چاقی ناشی از یبوست

مصرف فیبر بیشتر: پر‌کردن بشقاب با مقدار زیادی سبزی، میوه و غلات کامل و پرهیز از مصرف زیاد غذاهای کم‌فیبر، مانند لبنیات و گوشت
نوشیدن آب بیشتر: دستگاه گوارش برای کمک به شستشوی روده به آب نیاز دارد.
ورزش: فعالیت بدنی شدید به ماهیچه‌های سیستم گوارش کمک می‌کند تا بهتر کار کنند و بنابراین مواد جامد می‌توانند راحت‌تر حرکت کنند.
عدم تاخیر در زمان احساس نیاز به دفع
تمرین عضلات لگن: یبوست گاهی‌اوقات به این دلیل اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌هایی که به دفع مدفوع کمک می‌کنند، به‌خوبی کار نمی‌کنند.
تمرین عضلات لگن با کمک یک فیزیوتراپیست می‌تواند به عملکرد بهتر ماهیچه‌های کنترل دفع کمک کند. این آموزش بیوفیدبک نام دارد. فیزیوتراپ یک لوله کوچک به نام کاتتر را وارد راست روده بیمار نموده و تنش عضلانی را اندازه‌گیری می‌کند. در حین انجام تمرینات، دستگاه می‌تواند تشخیص دهد که عضلات چه زمانی آرام هستند و چه زمانی منقبض شده‌اند. این موضوع، می‌تواند به افراد کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه زمانی که نیاز به دفع مدفوع دارند، ماهیچه‌ها را کنترل کنند.

رابطه سردی معده و چاقی

یکی از آزاردهنده­‌ترین علائم غلبه­ بلغم یا سردی معده، چاقی شکمی یا به اصطلاح چاقی بلغمی است که در واقع به علت تجمع بلغم و چربی در دور کمر و شکم یا در باسن و ران به وجود می‌آید. ممکن است خود فرد لاغر باشد اما اندام وا رفته‌­ای داشته باشد و دور کمرش زیاد باشد.

زمانی که معده ما به دلایل مختلفی که در بخش‌های قبل اشاره شد، حرارت خود را از دست بدهد و سرد و مرطوب شود، هضم غذا دچار مشکل می‌شود. از همین رو معده ما ضعیف شده و در نتیجه افزایش وزن ایجاد خواهد شد.