در این پست از سایت استار بورس نتیجه انتخابات ترکیه 2023,برنده انتخابات ترکیه 2023,پیش بینی انتخابات ۲۰۲۳ ترکیه را قرار دادیم . انتخابات ریاست جمهوری کشور ترکیه امروز در تاریخ یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 آغاز خواهد شد . نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا هر کدام چقدر شانس برنده شدن و پیروزی در انتخابات 2023 ترکیه را دارند ؟ نتایج انتخابات ترکیه 2023 در همین مطلب اعلام خواهد شد …

انتخابات سراسری ترکیه (۲۰۲۳)

 

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه در ۱۴ می ۲۰۲۳ (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

تاریخ برگزاری

اردوغان در واکنش به گزارش‌های غیررسمی درباره تعویق انتخابات سراسری در ترکیه به‌دلیل زلزله، تصریح کرد: «انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت) برگزار می‌شود».

این در حالی است که پیشتر تاریخ برگزاری انتخابات سراسری در ترکیه ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) تعیین شده بود اما اردوغان حدود یک ماه و نیم قبل گفته بود حزب عدالت‌وتوسعه مایل است این انتخابات زودتر برگزار شود

اگر هیچ یک از نامزدها بیش از ۵۰ درصد آرا را در دور اول کسب نکند، ۲۸ می دور دوم انتخابات بین دو رقیب برتر برگزار خواهد شد.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه :

در حال حاضر شش فرد نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان: رئیس جمهوری ترکیه، طی سخنانی در نشست شورای استانی حزب عدالت و توسعه در شهر ازمیر اعلام کرد: در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۳، دوباره نامزد مقام ریاست جمهوری خواهد بود.

کمال قلیچدار اوغلو: رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق
جم اوزان: رهبر پیشین حزب جوان ترکیه
محرم اینجه: رهبر حزب «مملکت»
سنان اوغان: عضو سابق پارلمان
دوغو پرینچک: رهبر حزب وطن ترکیه

یک روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، گمانه‌زنی‌ها درباره نتایج انتخابات همچنان نامشخص است. رجب طیب اردوغان، که بیست سال است ترکیه را رهبری می‌کند، نامزد حزب اعتدال و توسعه، روز یک‌شنبه ۱۴ ماه مه/۲۴ اردیبهشت، با کمال قلیچدار اوغلو، نامزد ائتلاف ملت و رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق، در حالی رقابت می‌کند که نتایج نظرسنجی‌ها در ترکیه، نشانگر پیامی مثبت، برای مرد آهنین این کشور که به اتخاذ سیاست‌های اقتدارگرایانه از سوی مخالفانش متهم است، نمی‌باشد.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری کنونی ترکیه و نامزد ائتلاف جمهوری، که از سال ۲۰۰۳ وارد قدرت در ترکیه شده است، هرگز چنین موقعیت ناخوشایندی در انتخابات این کشور نداشته است.

شهردار سابق استانبول، که در سن ۶۹ سالگی، پس از ۲۰ سال رهبری ترکیه، قصد دارد همچنان در قدرت باقی بماند، به دلیل بروز چندین بحران و چالش به رقیبی شکست‌پذیر در برابر دیگر نامزد انتخاباتی ترکیه تبدیل شده است.

 

برنامه‌های اقتصادی غیرمعمول، تورم ناشی از این برنامه‌های اقتصادی، بحران‌های ناشی از زلزله اخیر در ماه فوریه، از جمله مهمترین چالش‌های پیش‌روی نامزد حزب ائتلاف و توسعه است که قدرت دارد برای سومین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری در مسند قدرت باقی بماند.

رجب طیب اردوغان، برای دومین بار، در انتخابات ۲۰۲۳ نامزد مشترک ائتلاف جمهور، ائتلافی مشتکل از اتحاد حزب عدالت و توسعه و حزب راستگرای حرکت ملی شده است. همزمان، أحزاب اسلام‌گرا و ناسیونالیست افراطی اتحاد بزرگ، همچنین حزل اسلام‌گرای کرد با نام مطالبه آزاد حمایت خود را از رجب طیب اردوغان اعلام کردند.

 

کمال قلیچداراوغلو، ۷۴ ساله، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق، نامزد ائتلاف ملت، رقیب اصلی رجب طیب اردوغان، در انتخابات ریاست‌جمهوری، است.

حزب جمهوری‌خواه خلق، قدیمی‌ترین حزب سیاسی ترکیه است و کمال قلیچداراوغلو، اقتصاددار و سیاستمدار کهنه‌کار، از سال ۲۰۰۷ رهبر این حزب بوده است.

 

رجب طیب اردوغان، که هنوز با تحسین‌های طرفدارانش روبرو می‌شود، در مواجهه با اپوزیسیونی قرار دارد که رفتارهای اقتدارگرایانه‌ی او را، که با سرکوب تظاهرات ضددولتی در سال ۲۰۱۳ آغاز و پس از کودتای ۲۰۱۶ تشدید شد، محکوم می‌کنند.

اکثریت مخالفان رجب طیب اردوغان، از یک نامزد واحد حمایت می‌کنند، سیاستمداری که قصد دارد به دوران ریاست‌جمهوری اردوغان پایان دهد.

آیا بازی برای اردوغان پایان یافته است؟

در حالیکه نتایج نظرسنجی‌ها درباره‌ی نامزد پیروز در انتخابات روز یک‌شنبه ۱۴ مه، نامشخص است، اما این بزرگترین و عمده‌ترین پرسش در ساعتهای منتهی به آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری در ترکیه است: آیا رجب طیب اردوغان به پایان نزدیک می‌شود؟

 

اپوزیسیون ترکیه که برای پایان دادن به دوران اقتدارگرایانه‌ی اردوغان تلاش می‌کند، بر روی نامزدی به ائتلاف رسیده است که بطور مشخص، چهره‌ی محبوب و جذاب انتخاباتی نیست اما کمال قلیچداراوغلو، با برپایی یک کارزار ماهرانه در شبکه‌های اجتماعی، تصاویری از زندگی ساده خود را در برابر تصاویر پرشکوه و با عظمت «کاخ اردوغان» به رخ رای‌دهندگان ترکیه کشیده است.

نامزد مخالفان، در برابر شهروندان ترکیه به ویژه نسل جوان، در رویارویی با «مرد قوی» ترکیه، خود را بعنوان فردی اهل گفتگو و سازش نیز معرفی می‌کند.

 

در حالیکه ترکیه از بحران اقتصادی و تبعات ناشی از زلزله مرگبار روز ششم فوریه خشمگین است، بسیاری از شهروندان این کشور، دولت را به ناکارآمدی و کُندی در انجام اقدامات موثر در مقابله با این فاجعه‌ی طبیعی متهم می‌کنند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد رجب طیب اردوغان، در انتخابات روز ۱۴ مه، با خطرناک‌ترین انتخابات دوران حرفه‌ای خود مواجهه است و در برابر مخالفانی متحد قرار گرفته است که از حمایت رای‌دهندگان ترکیه برخوردار هستند.

 

در نهایت این پرسش تا پس از اعلام نتایج انتخابات روز یک‌شنبه پابرجاست که آیا رجب طیب اردوغان، در صورت باخت احتمالی، حاضر به پذیرش نتایج انتخابات خواهد شد؟

نظرسنجی جدید؛ اردوغان پیروز انتخابات خواهد بود

نتایج دو نظرسنجی جدید انتخاباتی در ترکیه نشان داده رئیس‌جمهور این کشور احتمالاً با فاصله کم در دور اول برنده خواهد شد.

نتایج دو نظرسنجی جدید انتخاباتی در ترکیه نشان داده «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه احتمالاً با فاصله کم در دور اول برنده انتخابات خواهد شد.

به گزارش فارس، انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری ترکیه یکشنبه ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) برگزار خواهد شد. در صورتی که هیچ یک از نامزدها نتواند دستکم ۵۰ درصد آرا را کسب کند، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد که ۲۸ مه (هفتم خرداد) برگزار خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک، نظرسنجی Areda نشان داد که ۵۱.۳ درصد رای‌دهندگان آماده رای دان به اردوغان در روز یکشنبه هستند، در حالی که ۴۴.۲ درصد قصد حمایت از «کمال قلیچداراوغلو» اصلی‌ترین رقیب اردوغان و نامزد اپوزیسیون در این انتخابات را دارند. نامزد سوم «سنان اوغان» می‌تواند تنها چهار درصد آرا را از آن خود کند.

بر اساس این نظرسنجی، ائتلاف حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب جنبش ملی‌گرا بیش از ۵۱ درصد آرا را کسب خواهند کرد.

 

نظرسنجی Asal هم پیش‌بینی کرد اردوغان ۵۰.۶ درصد آرا و قلیچداراوغلو ۴۶.۳ درصد آرا را کسب خواهند کرد.

نظرسنجی اول با شرکت ۲۵ هزار نفر بین ۱۱ تا ۱۲ مه انجام شد و یکی از اولین نظرسنجی‌هاست که بعد از کناره‌گیری «محرم اینچه» از انتخابات در روز پنجشنبه، انجام شد. نظرسنجی دوم با شرکت دو هزار نفر از ۱۰ تا ۱۲ مه انجام شد.

پیش‌تر نظرسنجی مؤسسه «کُندا» در ترکیه نشان داده بود کمال قلیچداراوغلو با اختلاف ۵.۶ درصدی از اردوغان پیش افتاده است.

 

طبق این نظرسنجی، ۴۹.۳ درصد سؤال‌شوندگان به قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف «ملت» و ۴۳.۷ درصد آن‌ها نیز به رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف «جمهور» رأی خواهند داد.

با احتساب نتایج این نظرسنجی، انتخابات به دور دوم خواهد کشید. بیشتر ناظران سیاسی و تحلیلگران می‌گویند انتخابات ریاست‌جمهور ترکیه به دور دوم کشیده خواهد شد چرا که هیچ یک از طرفین قادر به کسب ۵۰ درصد آرا در مرحله اول نیستند.