لیمو عمانی چاشنی بسیاری از خورشت های ایرانی است که برای طعم دادن غذا استفاده میشود. این میوه خشک بسیار پرطرفدار، در کشور های دیگر هم به شکل های مختلفی برای تهیه ی غذا استفاده میشود و تا جایی که حتی به صورت کوبیده شده و پودر شده در برنجشان استفاده میکنند. لیمو خواص زیادی دارد و به عنوان یکی از مواد خوراکی موثر در درمان کبد چرب شناخته شده است اما در مورد مصرف لیمو عمانی ای که در خورشت استفاده شده پزشکان توصیه ی جدی دارند.

لیمو عمانی در خورشت مقدار زیادی چربی به خود جذب میکند و اگر این لیمو را بخورید با افزایش چربی خون مواجه خواهید شد. لیمو عمانی زمانی که در غذا طبخ میشود مواد مضر و زائد غذا که یکی از آنها اسفنج است را به خود جذب میکند به همین دلیل خوردن این لیمو ممنوع است.

هشدار درباره ی مصرف لیمو عمانی؛ رابطه ی لیمو عمانی و چربی

هشدار درباره ی مصرف لیمو عمانی؛ رابطه ی لیمو عمانی و چربی

خوردن لیمو عمانی در خورشت ممنوع

لیمو عمانی بیشترین موادی که جذب می کند چربی ها و اسیدهای چرب هستند، به همین علت توصیه می کنیم از مصرف لیمو عمانی داخل خورش ها و برخی غذاها به خصوص غذاهای چرب همانند قرمه سبزی، قیمه و آبگوشت توسط گروه هایی که مبتلا به چاقی و چربی خون هستند پرهیز شود؛ چراکه مصرف این لیمو عمانی ها باعث افزایش چربی خون و بیماری هایی از این دست خواهد شد.

اگر شما هم از علاقه‎مندان به ترشی‌جات و به‌خصوص این چشانی خوش‌طعم هستید، متخصصان توصیه می‌کنند که آن‌را در مراحل پایانی طبخ، به غذا اضافه کنید؛ با این ترفند، لیمو عمانی فرصت کمتری برای جذب مواد زائد و مضر غذا خواهد داشت.

با توجه به این‎که لیموعمانی حاوی ترکیبات تلخ است و غلظت این تلخی در خشک شدن و تخمیر بیشتر می‌شود، بهتر است در زمان مصرف، تخم‌های آن جدا و دور ریخته شود؛ اما از آن‎جاکه برخی لیموها با وجود جدا کردن تخم، باز هم تلخ‎مزه هستند، بهتر است لیمو را برای مدت کوتاهی در آب خیسانده و آب آن‌را دور بریزید؛ البته با این کار بخشی از ویتامین‌های محلول در آب لیمو خارج می‌شود، اما در عوض خورش یا خوراک‌تان تلخ نمی‌شود.

لیموعمانی در مقایسه با لیمو ترش خواص یکسانی دارد و پس از خشک شدن ۷۰ تا ۸۰ درصد خواص آن باقی می‌ماند، به‌جز ویتامین C که مقدار آن در لیموی تازه بیشتر است. لیموعمانی از نظر کلسیم و پتاسیم غنی است و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی ضدسرطان شناخته شده است.

لیموعمانی به دلیل دارا بودن ویتامین C به جذب بیشتر آهن غذا به‌ویژه گوشت قیمه و قورمه کمک می‌کند.