در این پست از سایت استار بورس پراید تا مدل چند فرسوده است و شامل طرح واردات خودروی فرسوده می شود؟ را قرار دادیم . پراید تا چه مدلی فرسوده محسوب می شود ؟ در چند روز اخیر قیمت پراید به شدت بالا رفت و گران شد در حالی که پراید مدل پایین با قیمت های باورنکردنی 500 میلیون تومان نیز معامله می شد . شاید برخی سوال کننند که پراید تا مدل چند فرسوده است ؟ در ادامه مطلب همراه ما باشید …

سن فرسودگی پراید چقدر است؟

طرح واردات خودرو کارکرده در ازای گواهی اسقاط خودرو‌های فرسوده سوالات زیادی را برای نحوه محسابه سن خودرو‌های فرسوده ایجاد کرده است.

سال گذشته انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو شرایط مختلفی را برای بررسی سن مرز فرسودگی خودرو‌ها و تشخیص فرسوده بودن آن‌ها اعلام کرد.

بر اساس اعلام انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو سن خودرو‌های فرسوده ۱۵ سال است و بر این اساس متقاضیانی می‌توانند در این طرح شرکت کنند که خودروی فرسوده آن‌ها مدل ۱۳۸۶ یا قبل از آن باشد و بایستی پلاک و سند خودرو فرسوده به نام خود متقاضی باشد.

در حال‌حاضر نیز دو طرح نقدی و جایگزین برای اسقاط ماشین وجود دارد که پس از ثبت درخواست در سایت khodrofarsoodeh.com، می‌توانید طرح مورد نظر و مدل خودروی خود را انتخاب کنید.

پراید تا چه مدلی فرسوده است؟

محمود مشهدی شریف- رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: معیار سایت ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور است. در حقیقت هر خودروهایی که با تایید این ستاد فرسوده شناخته شود، مشمول این طرح خواهد بود.

وی افزود: ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت نیز بر اساس فایل پالایشی که راهور ناجا در اختیار آن‌ها قرار داده است، خودروهای فرسوده را مشخص می‌کنند؛ به‌عبارتی در این فایل دقیقاً خودروهایی که به سن فرسودگی رسیده‌اند، مشخص شده است. بنابراین افرادی که ثبت‌نام می‌کنند، بر اساس کد ثبت‌نامی، برای صحت‌سنجی از ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت استعلام صورت خواهد گرفت، ستاد هم بر اساس فایل راهور ناجا، خودرو را تایید می‌کند که تاکنون اسقاط نشده و فرسوده هم هست.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، تاکید کرد: دارندگان خودروهای تا سال ١٣٨۵ می‌توانند اقدام به ثبت‌نام در این طرح کنند. حداقل بایستی ١۵ سال از سن فرسودگی خودروها (تولیدی‌های ١٣٨۵ به قبل) گذشته باشد (١۴٠١ مورد محاسبه نخواهد بود).

سن فرسودگی پراید چقدر است

محمد مشهدی‌شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، اظهار کرد در سال ۹۳ ، تعداد ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شده، اما در سال ۹۸ این تعداد به یک‌پنجاهم، یعنی ۷۷۰۰ دستگاه رسید. سال ۹۹، تعداد ۱۳ هزار دستگاه، سال ۱۴۰۰ ۳۰ هزار دستگاه و سال ۱۴۰۱ حدود ۴۵ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد؛ یعنی اعداد کنونی قابل مقایسه با سال ۹۳ نیست.

وی تاکید کرد ۵۰ درصد آلودگی هوا مربوط به وسایل نقلیه در تردد کشور است. باید ساز وکارهای تشویقی و تنبیهی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که صاحبان خودروهای فرسوده علاقمند شوند تا خودروهای خود را تحویل دهند‌. اما در حال حاضر وقتی قیمت پراید به عدد ۴۰۰ میلیون تومان می‌رسد، کسی حاضر نمی‌شود خودرویی را که ۲۰ سال کار کرده ارزان بفروشد. باید تناسبی بین خودروی فرسوده و نو باشد وگرنه هیچ انگیزه‌ای برای اسقاط نیست.

 

شادی مالکی، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، درمورد اینکه از منظر قانون چه خودرویی فرسوده محسوب می شود، توضیح داد با استناد به ماده ۸ قانون هوای پاک، در سال ۱۳۹۷ آیین نامه اجرائی درخصوص تعیین سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه موتوری به پیشنهاد مشترک سازمان محیط زیست، وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط هیات وزیران مصوب و مبنای فرسودگی خودروها براساس سن تعیین شد. در سال ۱۳۹۹ بنا بر شکایتی این آیین نامه با استعلام از دیوان عدالت اداری و فقهای شورای نگهبان باطل اعلام شد. در رأی دیوان اعلام شد با توجه به اینکه راه‌های مطمئن دیگری جهت احراز شرایط قانونی لازم برای ادامه فعالیت خودروها از جمله آلاینده نبودن وجود دارد، اطلاق از رده خارج شدن خودروها صرفاً با رسیدن به سن مذکور در مصوبه از جهت اسراف و تضییع حقوق مالکین، خلاف شرع شناخته شد. پس از آن آیین نامه جدید با ملاک قراردادن سن مرز فرسودگی و معاینه فنی در خرداد ۱۴۰۰ مصوب شد.

 

وی افزود در مصوبه جدید، خودروها پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی مشمول افزایش دفعات سالیانه معاینه فنی شده و در صورت عدم موفقیت در اخذ دو دوره متوالی معاینه فنی، فرسوده محسوب می‌شوند که در این آیین نامه سن مرز فرسودگی برای خودروهای شخصی ۱۵ سال اعلام شده و خودروهای با سن ۱۵ تا ۲۰ سال سالانه دو مرتبه و خودروهای با سن بالای ۲۰ سال سالانه سه مرتبه بایستی جهت اخذ معاینه فنی اقدام کنند و در این آیین نامه برای انواع وسایل نقلیه تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی، مشخص شده و در مواد ۶ و ۷ و ۸ آن تکالیف وزارت کشور و نیروی انتظامی در بحث پیش بینی ساز و کارهای لازم جهت اجرای آن، تبیین شده است. پلیس راهنمایی و رانندگی خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیر مجاز در معابر، محدوده ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است، جریمه می کند.

 

مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، می‌گوید حدود ۲۷ تا ۲۸ میلیون خودرو سواری سبک و سنگین درحال تردد در کشورمان هستند که بخشی از آنها، احتراق کاملی ندارند و بخشی دیگر نیز حتی با بنزین استاندارد، آلایندگی تولید می‌کنند. وی همچنین به معضل تردد خودروهای فرسوده اشاره کرده و گفته که در تهران، بیش از ۲.۹ میلیون دستگاه خودرو فرسوده درحال رفت و آمد هستند.

سن فرسودگی خودرو تاکسی فرسوده پیکان فرسوده

سن فرسودگی تاکسی و خودروهای عمومی بنزینی و دوگانه‌سوز

در خصوص خودروهای عمومی بنزینی و دوگانه‌سوز سن فرسودگی ۸ سال، خودروهای عمومی پایه‌گازسوز ۱۰ سال، خودروهای عمومی برقی ۱۴ سال، وانت پایه‌ گازسوز ۱۴ سال، بنزینی دوگانه‌سوز دیزلی ۱۳ سال، اتوبوس درون‌شهری دیزلی ۸ سال، اتوبوس پایه‌ گازسوز ۱۰ سال، اتوبوس درون‌شهری برقی (بازسازی شده) ۲۰ سال، مینی بوس و میدل باس درون‌شهری و برون شهری دیزلی ۸ سال و پایه‌گاز ۱۰ سال و برای برقی بازسازی شده ۲۰ سال اعلام شده است.

سن فرسودگی اتوبوس و کامیون

سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه گفت که سن فرسودگی اتوبوس برون‌شهری ۱۰ سال، کشنده، کامیون و کامیونت ۱۶ سال، موتورسیکلت بنزینی کابراتوری ۵ سال، انژکتوری ۶ سال و موتورسیکلت برقی ۱۲ سال است. برای سواری‌های دولتی سن فرسودگی ۱۳ سال است.

جدول سن فرسودگی خودروها برای شرکت در قرعه کشی خرید خودرو

جدول سن فرسودگی خودروها برای شرکت در قرعه کشی خرید خودرو