هرگز زمان سرماخوردگی برای جلوگیری از آبریزش بینی و عطسه آنتی هیستامین نخورید

آنتی هیستامین موجب:
غلیظ شدن ترشحات دستگاه تنفسی
انسداد مجاری خروجی سینوس و رشد بیشتر ویروسها میشود

در روزهای اول سرماخوردگی از مصرف آنتی هیستامین بپرهیزید

عطسه کردن یک واکنش نسبت به تحریک کننده ها و راهی برای خروج میکروب ها از بینی می باشد . برخی مواقع به دنبال عطسه دچار آبریزش بینی نیز می شویم که علت های مختلفی دارد.

بسیاری از ما در این هنگام سعی داریم که آبریزش بینی خود را متوقف کنیم به همین دلیل از آنتی هیستامین ها استفاده می کنیم . اما متوقف نمودن آب ریزش بینی با آنتی هیستامین ها عوارضی در پی دارد که در این بخش از نمناک به آن پرداخته ایم .

چرا نباید آب ریزش بینی را متوقف کنیم؟

در دو سه روز اول سرماخودگی نباید برای توقف آب ریزش بینی از آنتی هیستامین ها استفاده کنیم و باید اجازه دهیم بدن از طریق آب ریزش بینی و ترشحات آن میکروب ها را به بیرون دفع و پاکسازی نماید، اینگونه از کلونیزه شدن ویروس ها در مخاط دستگاه تنفس نیز پیشگیری می شود.

مصرف آنتی هیستامین ، ترشحات دستگاه تنفس را غلیظ کرده و سبب چسبندگی این ترشحات می شود . سپس ترشحات غلیظ و چسبنده مجاری خروجی سینوس ها به بینی را مسدود می کنند و موجب رشد بیشتر و کلونیزاسیون ویروس ها در این بسترمی شوند.

اگر ترشحات بینیتان غلیظ بود اصلا از آنتی هیستامین استفاده نکنید اما اگر این ترشحات رقیق باشند باید با مصرف سوپ جوی نیمه غلیظ همراه با عدس و ماش، برگ و دانه گشنیز، آلو و زرشک و کمی شلغم ، این ترشحات را به قوام غلیظ تری تبدیل کنید تا به گوش میانی یا مجاری تحتانی و کیسه های هوایی ریه راه نیابند .