کارشناسان تغذیه معتقد هستند افراد دارای نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی هستند و آنها باید با یک متخصص مراقبت بهداشتی یا تغذیه مشاوره شخصی انجام دهند.

کارشناسان دارای توصیه‌های بسیاری در مورد ارزش مواد غذایی و تاثیر آنها بر سلامت بدن هستند.
آنها دارای توصیه‌های فراوانی در مورد تفاوت نان سفید و نان سبوس‌دار و تاثیر آن بر سلامت می‌باشند.

کیت اینگرام، متخصص تغذیه، در این باره چنین گفت: برای سلامتی نان گندم در مقایسه با نان سفید دارای انتخاب مناسب‌تری می‌باشد چرا که نان گندم دارای فیبر و مواد غذایی مهمی مانند سبوس و جوانه است که این مواد برای هضم مفید هستند و باعث می‌شوند که سطح انرژی شما را ثابت نگه دارند.

مری سابات متخصص تغذیه گرجستان نیز با نظر کیت هم عقیده است و اعلام کرد: نان سبوس‌دار دارای ارزش غذایی بالاتری است و بر قند خون تاثیر کمتری می‌گذارد.

مشخصات غذایی نان سفید

نان سفید به محصولاتی مانند ماکارونی، خمیر پیتزا و برنج سفید یا تصفیه شده اطلاق می‌گردد که بنابر نظر کارشناسان محصولاتی هستند که ارزش غذایی مناسبی ندارند.

بر اساس نظر سابات، طی این فرایند فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی که در غلات کامل وجود دارد از بین می‌رود. نان سفید دارای فیبر رژیمی کمتری است و همچنین مواد مغذی خود را از دست داده است که باعث افزایش سریع قند خون می‌گردد.

  • نان سفید در واقع از آرد گندم تهیه شده است اما لایه‌های سبوس و جوانه در آن حذف گردیده است.
  • اگر شما دنبال ساندویچ‌های سالم می‌باشید می‌بایست به سراغ نان‌های سبوس‌دار روید.

مشخصات غذای نان سبوس‌دار

این گرام مدعی است در مورد غذای سالم‌تر نان گندم کامل انتخاب درستی می باشد چرا که حاوی جوانه و سبوس است.همچنین این ماده فیبر بالاتر و مواد مغذی بیشتری را دارا می‌باشد.

سابات در این مورد این چنین اظهار کرد: نان سبوس‌دار علاوه بر اینکه فیبر را در بدن تامین می‌کند ویتامین‌هایی مانند ویتامین ب، مواد معدنی مانند منیزیم و روی را حمایت می نماید. او در ادامه تاکید کرد: فیبری که نان سبوس‌دار وجود دارد باعث هضم بهتر می‌شود، همچنین سطح قند خون را ثابت نگه می‌دارد و باعث بهبود سلامت قلب می‌گردد.

پس هنگامی که شما می‌خواهید یک نان تهیه کنید به دنبال برچسبی باشید که بر روی آن نوشته شده باشد ۱۰۰ گندم کامل یا غلات کامل.
شما می‌بایست از نان‌هایی که دارای برچسب نان گندم یا آرد گندم غنی شده است، خودداری کنید زیر نشان دهنده غلات تصفیه شده است.

آیا نان سالم دیگری برای انتخاب‌ کردن داریم؟

آنچه که به نظر می‌رسد فقط لازم نیست که شما به نان گندم اکتفا کنید شما می‌توانید از نان چند قله، نان دانه جوان زده، نان چاودار و نان خمیر ترش هم استفاده کنید که برای افراد که به گلوتن حساسیت دارند می‌تواند گزینه مناسبی باشد.
در مورد این افراد چنین می توان گفت: آنها می‌توانند از نان بدون گلوتن که از غلات کامل ساخته شده است مانند برنج قهوه‌ای یا کینوا یا جو دوسر استفاده کند.
کارشناسان تغذیه معتقد هستند که در بدن هر فرد نیاز تغذیه متفاوتاست پس آنها می‌بایست برای تشخیص مراقبت‌های بهداشتی و تغذیه‌ای مشاوره شخصی انجام دهند.