زلزله امروز 10 اردیبهشت 1402 در 3 استان بوشهر، استان کرمان و استان آذربایجان غربی رخ داده است. زلزله بوشهر در 3 کیلومتری دلوار و 27 كيلومتري اهرم در عمق ۱۶ كيلومتری و ساعت 13:33:53 و با شدت 2.9 ریشتری بوده است.زلزله دوم در استان کرمان در 11 كيلومتري نودژ و 22 كيلومتري زيارتعلي در عمق ۲۸ كيلومتری و ساعت 09:46:13 و با شدت 3.5ریشتری رخ داده است. زلزله سوم در آذربايجان غربي و 23 كيلومتري خوي و 34 كيلومتري سلماس و در  عمق ۱۶ كيلومتری، ساعت 05:41:32 و با بزرگی 2.8 ریشتری رخ داده است. منبع :موسسه ژئوفيزيك، دانشگاه تهران.

پیشگویی زلزله تهران روزهای نهم و دهم اردیبهشت واقعیت دارد ؟ + ماجرای پیشگویی

بخشی از زلزله های تاریخی بزرگ

لازم به ذکر هست که زلزله های که در 100 ها سال پیش رخ داده و هیچ گونه تکنولوژی وجود نداشته چطور شدت آن را قید می کنند؟ مثلا زلزله ای که 500 سال پیش اتفاق افتاده را از کجا میدانند که چند ریشتر بوده؟ باید عرض کنم که تا جایی که بررسی کردم این کار بر اساس میزان خرابی به جامانده از آثار باستانی به دست می آید و فاکتورهای ریز و درشت دیگری هم در تخمین شدت آن زلزله ها وجود داشته است.

زلزله دشت بیاض

زمین‌لرزه منطقه دشت بیاض و فردوس استان خراسان جنوبی، دو زمین لرزه بزرگ و جداگانه بودند که اولین زلزله در تاریخ ٩ شهریورماه ١٣۴٧ به بزرگی ۷.۳ ریشتر منطقه دشت بیاض و کاخک و دومی در حدود بیست و یک ساعت بعد یعنی در ۱۰ شهریور ۱۳۴۷، با بزرگی ۶.۴ ریشتر در هفتاد کیلومتری غرب دشت بیاض، شهر فردوس را لرزاندند. بعضی از مجروحان که در زلزله ۹ شهریور دشت بیاض زنده مانده و از دشت بیاض به فردوس منتقل شده بودند، در زلزله ۱۰ شهریور فردوس در بیمارستان کشته شدند.

زلزله طبس/ بزرگترین زمین لرزه تاریخ ایران

زمین‌لرزه طبس، زمین‌لرزه‌ای بود به شدت ۷ ٫ ۸ ریشتر که در ساعت ۱۹:۳۶ روز ۲۵ شهریور سال ۱۳۵۷، شهر طبس و روستا‌های مجاور آن را ویران کرد. این زمین لرزه قدرتمندترین زلزله‌ای است که تا به حال در تاریخ ایران ثبت شده است. کشته‌های این زلزله را بین ۱۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ نفر اعلام کرده‌اند؛ و این در حالی است که به علت شدت تخریب ساختمان‌ها و شدت بالای زلزله بسیاری از اجساد هرگز پیدا نشدند.

زلزله رود بار

زلزله رودبار و منجیل در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد در پنجشنبه ۳۱ خردادماه ۱۳۶۹ در نزدیکی شهر رودبار و روستا‌های تابعه در استان گیلان و شمال شرق استان زنجان به وقوع پیوست و تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری از مرکز زلزله موجب خسارات جانی و مالی فراوان شد.

ارتعاشات حاصل از امواج این زمین لرزه در استان‌های زنجان به خصوص شهرستان طارم، گیلان و در بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، مرکزی، مازندران، سمنان، همدان، قزوین (الموت غربی) و کردستان به مدت حدود ۶۰ ثانیه احساس شد و باعث وحشت عمومی شد. اما خسارات جانی و مالی به همراه نداشت.

این زلزله در یک منطقه پرتراکم از نظر جمعیت اتفاق افتاد، به‌طوری‌که علاوه بر روستا‌های موجود در منطقه چندین شهر مهم کشور نیز تحت تأثیر آن قرار گرفتند.

کانون زلزله در عمق ۱۹ کیلومتری زمین اعلام شد هرچند که به دلیل نبود تجهیزات کافی در آن زمان امکان خطا در تخمین عمق زمین لرزه وجود داشته است، همان‌طور که در اعلام کانون زمین لرزه مرتکب خطا شده و کانون آن را رشت و دیلمان اعلام کردند.

در این زلزله علاوه بر حدود ۳۷۰۰۰ نفر که جان خود را از دست دادند، بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب شده و خسارات عمده‌ای به تأسیسات و اماکن عمومی در استان گیلان که متأثر از این زمین‌لرزه بودند، وارد آمد و حدود ۵۰۰ هزار تن از ساکنان نیز بی‌خانمان شدند.

زلزله تبریز

30 مرداد سال 421 خورشیدی، زلزله‌ای به بزرگی 7.6 ریشتر شهر تاریخی تبریز را به لرزه درآورد. از این زلزله اطلاعات زیادی در دسترس نیست، اما در منابع تاریخی آمده است که حدود 40 هزار کشته برجای گذاشته است.

بزرگترین زلزله های تاریخ جهان

تاریخ جهان به خود زلزله های فوق العاده وحشت ناک زیادی دیده که بزگترین آن با 9.5 ریشتر در کشور شیلی اتفاق افتاد و باعث ویرانی های زیادی شده بود.

والدیویا، شیلی ۹.۵ ریشتر

زلزله ی والدیویا در تاریخ ۲۲ مه سال ۱۹۶۰ در شیلی اتفاق افتاد و تا به این جا از بزرگ ترین زلزله های جهان بوده است. این زلزله، ۱۶۵۵ نفر را کشت و به ۳ هزار نفر آسیب جانی وارد کرد و ۲ میلیون نفر را آواره کرد. این زلزله ۵۵۰ میلیون دلار خسارت به شیلی وارد کرد، ضمن این که سونامی باعث  مرگ و میر بسیاری شد و تا هاوایی، ژاپن و فیلیپین را دچار خسارات جانی و مالی کرد. منطقه ی گسست زلزله بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر طول داشت. ۲ روز بعد از زلزله ابتدایی، آتشفشان پویهوئه فعال شد و تا چند هفته دود و خاکستر در جوی به اندازه ۶کیلومتر منتشر می کرد.

زلزله 9.2 ریشتری

در بخش پرنس ویلیامز سوند در آلاسکا که در سال 1964 رخ داد. در پی این زلزله سونامی های بسیاری در اقیانوس آرام ایجاد شد. البته مرکز این زلزله مناطق غیر مسکونی آلاسکا بود و به همین خاطر تلفات در حدود 128 کشته عنوان شده است.

زلزله 9.1 ریشتری سوماترا

در اندوزی که در 26 دسامبر 2004 رخ داد. زلزله سوماترا سومین زمین لرزه پرقدرت تاریخ است که با عث فاجعه بزرگی شد که نتیجه آن کشته شدن 266 هزار نفر در 12 کشور جهان بود.

سندای، ژاپن ۹ ریشتر

زلزله ی سندای تاریخ ۱۱ مارس سال ۲۰۱۱ در کشور ژاپن به وقوع پیوست. این زلزله در ادامه تبدیل به یک سونامی شد که خسارات مالی گسترده ای در جزایر هاوایی برای ساکنان این منطقه به وجود آورد. این سونامی باعث ایجاد موج هایی به ارتفاع ۹ متر در کائنا شد. تنها یک کشاورز محلی در این منطقه گزارش داد که ۶ گاوش در اثر این سونامی تلف شده اند اما هیچ گزارش دیگری مبنی بر مرگ افراد منتشر نشد.