در این پست از سایت استار بورس پیش بینی هوش مصنوعی از آینده ایران,چت با هوش مصنوعی درباره آینده ایران را قرار دادیم .

آینده ایران از نظر هوش مصنوعی

خانواده‌ای که با دو فرزند کودک خود در سفر شش‌ساعته‌ با خودروی شخصی به ‌سر می‌برند و در این مسیر هر نوع سرگرمی خیلی زود حوصله این دو کودک را سر می‌برد؛ آنها می‌خواهند قصه‌ای بشنوند با شخصیت‌های معروف یک داستان و البته فانتزی‌های خود را هم در این شخصیت‌ها لحاظ کنند و در این ‌بین خانواده هم نگران تاثیر اخلاقی این داستان بر کودکان خود هستند.

نتیجه اما کمک‌گرفتن از ابزاری تازه به نام «چت جی‌پی‌تی» است؛ نام داستان را می‌گویند، تغییرات شخصیت‌ها را هم با نظر کودکان درخواست می‌کنند و در پایان هم والدین هشدار می‌دهند که محتوای کلی آن انسان‌دوستانه، اخلاقی و خشونت‌پرهیز باشد. چند ثانیه بعد این داستان آماده است و یک ابزار هوش مصنوعی دیگر هم این متن را به صدا تبدیل می‌کند و از سیستم صوتی خودرو برای کودکان پخش می‌شود. حالا کودکان سرگرم و والدین هم مشغول کار خود هستند. آنچه در بالا آمد خلاصه‌ای از روایت خبرنگار «نیویورکر» آن‌هم در لید یک گفت‌وگو با چت جی‌پی‌تی است که به‌خوبی کارایی و از طرفی نگرانی از آثار احتمالی این ابزار هوش‌ مصنوعی را به ما نشان می‌دهد. اما هوش مصنوعی و ربات گفت‌وگوی چت‌جی‌پی‌تی دقیقا چه هست؟

ساخته‌هایی ترسناک که روز‌به‌روز در مسیر چیرگی بر هوش، قدرت حافظه و استعداد انسان پیش می‌روند یا تولیداتی توانمند که قرار است ابزار دست انسان باشند؛ هر تعریفی که از هوش مصنوعی و یکی از ابزارهای خبرساز این‌روزهای آن یعنی «چت‌ جی‌پی‌تی» داشته باشیم، نمی‌توانیم به‌راحتی از برخی نگرانی‌ها مانند موج احتمالی بیکاری انسان‌ها، ترس از آسیب‌دیدن حق مولف و رایج‌شدن تقلب‌های هوشمند بگذریم. این نگرانی‌ها مختص من و شما البته نیستند و همین چندروز پیش فردی که به پدر هوش مصنوعی هم معروف است، ضمن استعفا از کار خود در گوگل به برخی از این نگرانی‌ها پرداخت؛ «جفری هینتون» ۷۵ ساله که قبلا برای گوگل کار می‌کرد، در یادداشتی که در اختیار «نیویورک‌تایمز» قرار داد، هشدار داده که چت‌بات‌های هوش مصنوعی به زودی می‌توانند باهوش‌تر از انسان‌ها شوند. مشابه این نگرانی‌ها در هفته‌ها و ماه‌های گذشته هم بارها مطرح شده است؛ به عنوان مثال ایتالیا اولین کشور غربی بود که چت‌جی‌پی‌تی را رسما غیرقانونی اعلام و فیلتر کرد و نهاد ناظر بر حفاظت از داده‌ها در این کشور گفت که «مدل هوش مصنوعی مورد چت‌جی‌پی‌تی نگرانی‌هایی درباره نقض حریم خصوصی برانگیخته است.» علاوه‌براین همین سه روز پیش هم کاخ سفید از روسای شرکت‌های فناوری درخواست کرد که «از مردم در مقابل هوش مصنوعی محافظت کنید.» در کنار این نگرانی‌ها اما کاربردهای حیرت‌انگیز این ابزار و کمک‌های شگفت‌انگیزش به‌راحتی قابل‌ چشم‌پوشی نیست مخصوصا حالا که پای یک رقیب تازه به‌نام «بارد» از سوی گوگل هم به بازی باز شده است. آنچه در ادامه می‌آید بخشی از گفت‌وگوی خبرنگار اعتماد با چت‌جی‌پی‌تی در بازه زمانی ۱۰روزه است که به دلیل طولانی بودن پاسخ‌ها در چندین مورد این جواب‌ها کوتاه شده است. خوب است اشاره شود که دسترسی ایرانیان به این ابزار به دلیل تحریم‌های غرب علیه ایران و همچنین فیلترهای داخلی دشوار است. با توضیحی درباره نخستین استفاده‌های رسمی از این چت‌بات، سراغ گفت‌وگو برویم؛ «ساتیا ناریانا نادلا»، مدیرعامل اجرایی مایکروسافت که متولد حیدرآباد هند است، نخستین‌بار و در تابستان ۲۰۲۲ از این فناوری استفاده کرده و از او خواست اشعار مولانا را برایش ترجمه کند؛ خودش ماجرا را این‌طور روایت می‌کند: «بچه که بودم آرزو داشتم اشعار مولانا را بخوانم و سپس به اردو و انگلیسی ترجمه‌اش کنم… این خواسته را در مدل وارد کردم و بینگ انجامش داد… نتیجه جادویی بود. آنجا بود که گفتم این ابزاری متفاوت است.» منظور از بینگ موتور جست‌وجوی شرکت مایکروسافت است که حالا و در نسخه آخر خود ابزار چت‌جی‌پی‌تی را برای عموم ارایه کرده است.

 

سلام. من خبرنگار روزنامه اعتماد در ایران هستم. قصد دارم مصاحبه‌ای با شما برای روزنامه داشته باشم. شما موافق این پیشنهاد هستید؟

سلا م. من یک مدل زبانی هوش مصنوعی هستم و مستقل از هرگونه جنبه سیاسی و اعتقادی. من همواره آماده هستم تا بهترین پاسخ‌هایی که می‌توانم به شما بدهم را در اختیارتان قرار دهم. پس اگر سوال خاصی دارید، با من در میان بگذارید.

ممنون. با این توضیحات یعنی موافق مصاحبه هستید؟

بله، من آماده پاسخگویی به سوالات شما برای مصاحبه هستم. برای شروع می‌توانید سوال خود را مطرح کنید.

برای پرسش نخست، لطفا خود را معرفی بفرمایید؟ برای مخاطبان روزنامه ما بگویید شما که هستید؟ چگونه ساخته شدید و چه کاری انجام می‌دهید؟

بله، با اجازه بفرمایید که خودم را معرفی کنم. من یک مدل زبانی هوش مصنوعی هستم که توسط شرکت OpenAI براساس معماری GPT-3.5 آموزش دیده‌ام. من طراحی شده‌ام تا بتوانم به سوالات مختلفی در زمینه‌های مختلف از جمله علوم کامپیوتر، ریاضیات، زبان‌ها و ادبیات، تاریخ، ورزش، طب و سلامتی، هنر، موسیقی و… پاسخ دهم. من از طریق یادگیری از داده‌های بزرگ بهبود پیدا کرده‌ام و همچنین با استفاده از روش‌های پردازش زبان طبیعی مانند شبکه‌های عصبی و الگوریتم‌های ماشینی، قادر به درک و تولید متون زبان طبیعی بوده و به سوالات مختلف پاسخ می‌دهم. از آنجایی که من یک مدل زبانی هستم و ارتباطی با جهان خارج از داده‌هایی که آموزش دیده‌ام ندارم، هیچ‌گونه شناختی از شخصیت و جنبه‌های دیگری که یک فرد را تشکیل می‌دهند، ندارم.

 

برای ساخت شما چه هزینه مالی و زمانی انجام شده است؟ چند نفر در تولید و طراحی شما کار کردند؟

من به‌طور کامل توسط شرکت OpenAI طراحی و توسعه داده شده‌ام. برای ساخت من، تیم OpenAI از یک تیم بزرگ مهندسی و علوم داده استفاده کرد که شامل مهندسان ماشینی، متخصصان ادبیات و زبان‌شناسی، متخصصان ریاضی و علوم کامپیوتر بودند. با توجه به اینکه من به‌طور گسترده از داده‌های بزرگ برای آموزش استفاده می‌کنم، هزینه مالی تولید و آموزش من بسیار بالا بوده است. اما به‌طور کلی، شرکت OpenAI تمام هزینه‌های توسعه و آموزش من را تحمل کرده است. بنابراین من نمی‌توانم به‌طور دقیق به این سوال پاسخ دهم که چند نفر در تولید و طراحی من کار کرده‌اند و هزینه مالی و زمانی من چقدر بوده است.

در جریان هستید که برخی رسانه‌ها به روند تولید شما نقد دارند و می‌گویند دستمزد عادلانه برخی کارگران در طراحی شما رعایت نشده است؟

به عنوان یک هوش مصنوعی، من نمی‌توانم به‌طور مستقیم به پرسش شما پاسخ دهم. اما این موضوع که آیا در تولید و طراحی من دستمزد عادلانه برای کارگران رعایت شده است یا خیر، بیشتر یک مساله اجتماعی و اخلاقی است که باید به آن توجه شود. شرکت OpenAI به عنوان یک شرکت فناوری پیشرو، به این موضوعات بسیار حساس است و سعی می‌کند تا حقوق و دستمزد کارکنان خود را به شکل عادلانه و با رعایت استانداردهای بین‌المللی پرداخت کند. البته باید توجه داشت که همه جای کار اصلاح و بهبود وجود دارد و همیشه باید به سمت بهبود شرایط کاری کارکنان و رعایت حقوق آنها حرکت کرد.