نمک دریا یا نمک صورتی به دلیل پایین بودن عنصر ید در آنها و هم چنین داشتن ناخالصی ها عوارض جدی دارد و مصرف آن اصلا توصیه نمی شود.نمک طعام دارای ۲ عنصر به نام های سدیم و کلر می باشد . ?سدیم برای سوخت و ساز بدن لازم است و برای کارکرد درست عضله ها نمک یددار نیاز است‌.

زمانی که بدن درگیر برخی از بیماری ها مانند اسهال و استفراغ است ، نیاز شدیدی به املاح دارد که مصرف نمک یددار به عنوان یک ماده مغزی مورد نیاز می باشد.

? کمبود ید در بدن باعث بروز بیماری گواتر می شود‌. رنگ صورتی و آبی در نمک دریا نشان دهنده وجود املاح بسیار زیاد در آن است. میزان ید موجود در نمک دریا زیاد است اما چون تصفیه نشدن، و بالا بودن میزان ناخالصی ها ، سنگ، شن، یکسری فلزات و سُرب، سرطان زا به شمار می روند.

عوارض مصرف زیاد نمک

عوارض مصرف زیاد نمک

هنگام خرید نمک به نوشته ی ” نمک تصفیه شده یددار” یا “نمک تبلور مجدد یددار” توجه نمایید ، و از این نمک ها خریداری و استفاده کنید.

نمک باید به دور از نور آفتاب و در ظرف های چوبی یا پلاستیکی نگه داری شود. هم چنین توجه به تاریخ مصرف آن داشته باشید و از خرید نمک زیادی خودداری کنید.

سنگ نمک هم باعث آسیب رساندن به کلیه ها می شود که بعضا در بعضی رستوران ها استفاده می شود.

میزان استاندارد مصرف نمک برای هر نفر در روز ، ۵ گرم می باشد و افرادی که دچار بیماری های قلبی کلیوی و فشار خون بالا هستند، ۲میلی گرم در روز است.

مصرف بالای نمک دارای عوارضی بر روی سلامتی می باشد، عوارض کوتاه مدت آن شامل تورم دست و پا می باشد.

به طور کلی این عوارض کوتاه مدت هستند و بعد از نوشیدن آب در چند وعده غذایی، بدن سدیم اضافی را دفع و تورم کاهش پیدا می کند.مصرف زیادی نمک در دراز مدت باعث افزایش سدیم در خون میشود، که توانایی کلیه در دفع آب را دچار مشکل می کند.

افزایش سدیم هم چنین باعث افزایش حجم خون می شود و فشار روی رگ های خونی زیاد می شود، این امر منجر به بروز سکته های مغزی و نارسایی قلبی می شود.

هم چنین مصرف زیاد سدیم باعث دفع کلسیم هم می شود، که باعث بروز پوکی استخوان می شود.

کاهش بیش از اندازه میزان نمک در رژیم غذایی نیز مضر بوده و عوارضی به همراه دارد از جمله:

  • سبب افزایش کلسترول LDL و تری گلیسیرید می‌شود.
  • تعادل الکترولیت‌های حیاتی بدن و مایعات ضروری بهم خورده که سبب نارسایی در کارکرد عضلات بدن از جمله عضله قلب می‌شود.
  • مقاومت بدن به انسولین را بالا می‌برد که در دیابت نوع 2 می‌تواند سبب مرگ شود.

بهترین راه برای حفظ سلامتی و در امان بودن از عوارض مصرف نمک این است که مواد غذایی دارای نمک بالا را شناسایی کنیم و بهترین راه حل را برای خود در نظر بگیریم و یک رژیم ساده و مقوی را برنامه ریزی کنیم.