غذاهایی که به سلامتی مغز کمک می‌کنند، برای مثال توت، آجیل، ماهی‌های چرب، تخم‌های روغنی و گیاهان خانواده کرسی و سبزیجات هستند. این غذاها دارای اجزایی هستند که می‌توانند بهبود حافظه، یادگیری و عملکرد مغزی را تضمین کنند، همچنین در کاهش التهاب و بهبود عملکرد مغزی موثر هستند.

با مصرف تنوع‌درمصرف این غذاها، می‌توانید به سلامتی مغز خود کمک کنید. برخی از تخم‌های روغنی و گیاهان دارای چربی‌های امگا ۳ و ۶ و آنتی اکسیدان‌هایی هستند که به بهبود حافظه و یادگیری کمک کرده و در کاهش التهاب و بهبود عملکرد مغزی موثر هستند. گیاهان خانواده کرسی و سبزیجات نیز از این دسته بهترین گزینه‌ها برای سلامتی مغز هستند.

پس با خواندن این مطلب، این غذاها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و به سلامتی مغز خود اهمیت دهید.

باخوردن این خوراکی ها انیشتین شوید !

باخوردن این خوراکی ها انیشتین شوید !

می‌توان گفت که بسیاری از غذاها دارای اجزایی هستند که می‌توانند به سلامتی مغز کمک کنند. به عنوان مثال، برخی از این غذاها شامل چربی‌های امگا ۳ هستند که می‌توانند به دفع زوال عقل کمک کنند و برخی دیگر دارای آنتی اکسیدان زیادی هستند که جریان اکسیژن و خون را به مغز تحریک می‌کنند و در عین حال التهاب را کاهش می‌دهند.

مصرف توت‌ها:

توت‌ها دارای آنتوسیانین هستند که یک ترکیب شیمیایی گیاهی به شمار می‌روند و رنگدانه های آنتی اکسیدانی را که به گیاهان قرمز، بنفش و آبی رنگ می‌بخشد، شامل می‌شوند. این میوه‌ها می‌توانند در کاهش التهاب، حفظ سلول‌های مغز و بهبود ارتباط بین سلول‌ها کمک کنند و از ابتلا به بیماری‌های تخریب عصبی، مانند زوال عقل، جلوگیری کنند.

مصرف آجیل‌ها:

بسیاری از انواع آجیل‌ها، سرشار از ویتامین E هستند که محافظت مغز در برابر استرس اکسیداتیو و عدم تعادل در بدن که می‌تواند منجر به آسیب سلول و بافت شود، را تضمین می‌کند. به خصوص گردو، به حافظه، اضطراب و یادگیری کمک می‌کند و دارای مقادیر زیادی اسید چرب گیاهی با اثرات ضد التهابی است. جدا از گردو، پسته، بادام‌ها و فندق نیز بهترین مغزها برای سلامت مغز به شمار می‌روند.

مصرف ماهی چرب:

چربی‌های امگا ۳ در ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی وجود دارد که به بهترین وجه توسط مغز جذب می‌شود و در مقایسه با منابع گیاهی، مانند دانه‌های کتان، حاوی اسید دوکوزا هگزانوئیک هستند. این چربی‌های امگا ۳، غشاهای سلولی مغز را ساختاردهی می‌کنند که از تخریب آن‌ها محافظت می‌کنند.

مصرف تخم گیاهی:

برخی از تخم‌های روغنی، مانند دانه‌های کتان، برای سلامتی مغز بسیار مفید هستند. این دانه‌ها دارای چربی‌های امگا ۳ و ۶ هستند که می‌توانند به بهبود حافظه و یادگیری کمک کنند. همچنین، گیاهان دارای آنتی اکسیدان‌هایی هستند که در کاهش التهاب و بهبود عملکرد مغزی موثر هستند. برخی از این گیاهان شامل گیاهان خانواده کرسی، مانند کلم و بروکلی و گیاهان خانواده سبزیجات، مانند اسفناج و کلم رومی هستند.

مصرف شکلات تلخ:

شکلات تلخ دارای فلاونوئیدهایی مانند کاکائو هستند که می‌توانند در کاهش التهاب و بهبود عملکرد مغزی مؤثر باشند. همچنین، شکلات تلخ دارای کمپوننت‌هایی مانند کافئین و تئوبرومین هستند که می‌توانند تحریک کننده سیستم عصبی مرکزی باشند.

مصرف سبزیجات و میوه‌هایی با رنگ‌های روشن:

سبزیجات و میوه‌هایی با رنگ‌های روشن، مانند کرفس، سیب سبز، خربزه و هندوانه، دارای آنتی اکسیدان‌های زیادی هستند که بهبود عملکرد مغزی را تضمین می‌کنند. همچنین، این میوه‌ها و سبزیجات دارای فیبر موثری هستند که می‌توانند به کنترل قند خون و حفظ وزن سالم کمک کنند که در نتیجه به سلامتی مغز هم کمک می‌کند.

قهوه

7- بهتر است قهوه را با غلظت مناسب و متعادل مصرف کنید زیرا کافئین در قهوه می‌تواند بهبود خلق و خو، افزایش انرژی و جلوگیری از افت شناختی داشته باشد، اما در صورت مصرف بیش از حد، ممکن است عوارض جانبی منفی مانند ناراحتی معده، سردرد و بی خوابی ایجاد شود.

چای سبز

8- چای سبز به دلیل حاوی کافئین می‌تواند بهبود حافظه و توجه و کاهش اضطراب را به دنبال داشته باشد. همچنین، چای سبز دارای L-theanine است که ماده شیمیایی گیاهی است و باعث بهبود آرامش و کاهش تنش می‌شود.

پرتقال

9- پرتقال به دلیل حاوی ویتامین C، نه تنها برای سرماخوردگی مفید است، بلکه همچنین نقش مهمی در خلق و خو و حافظه دارد. همچنین، ممکن است در پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سکته مغزی، آلزایمر، پارکینسون و بیماری هانتینگتون موثر باشد.

زردچوبه

10- زردچوبه دارای بسیاری از فواید سلامتی است و ترکیبی به نام کورکومین که در این ادویه موجود است، می‌تواند در مبارزه با بیماری آلزایمر مفید باشد.

شکلات تلخ

11- شکلات تلخ، حاوی فلاونوئیدی به نام ماده گیاهی، دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. یک بررسی جامع نشان داده است که شکلات تلخ می‌تواند بهبود حافظه، جریان خون مغز و سطح اکسیژن را بهبود بخشد و همچنین باعث بهبود افسردگی، اضطراب و احساس آرامش شود.