کبد عضوی از بدن است که فقط در مهره داران یافت می شود و در انسان در سمت راست و بالای شکم قرار دارد. کبد چرب بیماری است که به علت بالارفتن چربی بیش از حد نرمال در کبد بروز می کند. از آنجایی که کبد یکی از اندام های مهم در بدن محسوب مشود تجمع  بیش از حد چربی درآن باعث اختلال در عملکرد کبد میشود.

این بیماری در مراحل اولیه علایم و نشانه های خاصی ندارد و با رعایت نکردن بعضی نکات بیماری پیشروی می کند .پس با توجه به این نکته افراد چاق و افرادی که غذاهای پرچرب مصرف میکنند باید همواره چکاپ شوند و آزمایش های مربوطه را انجام دهندو همیشه مراقب سلامتی خود باشند.

اغلب بیماران مبتلا به کبد چرب 40 تا 60 سال سن دارند همچنین این بیماری در زنان شایع تر از مردان می باشد. روند بیماری کبد چرب در کشورمان نگران کننده است و از علل آن میتوان به کم تحرکی و چاقی اشاره کرد.

علت ایجاد کبد چرب

به‌طور کلی می‌توان عوامل ایجاد این بیماری را به شرح زیر عنوان کرد: رژیم غذایی نادرست، استرس درونی و نهفته، مصرف دارو بیش از حد معمول، مصرف لووستاتین‌ها و غذاهای فست فودی (سوسیس، کالباس، سس، پیتزا و…) متخصصان اعتقاد دارند که شیوه ناصحیح زندگی و تبعات آن از قبیل چاقی و اضافه وزن در ابتلا به کبد چرب در بین سنین مختلف دخیل است؛ داشتن شیوه زندگی صحیح، داشتن وزن ایدئال و مناسب، انجام فعالیت‌های بدنی روزانه، پیروی از رژیم غذایی سالم، پرهیز از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و دوری از استرس از جمله راه‌های درمان این بیماری است.

از علت تا درمان کبد چرب

از علت تا درمان کبد چرب

 

بیماری کبد چرب میتواند این اعمال و وظایف کبد رو مختل کند

تولید صفرا که به هضم مواد غذایی کمک می‌کند ، تولید پروتئین‌ها برای بدن، ذخیره آهن ، تبدیل مواد مغذی به انرژی، تولید عواملی که کمک می‌کند خون شما لخته شود تا زخم بهبود پیدا کند ،ترشح بعضی از هورمون ها

انواع کبد چرب

کبد چرب الکلی: این نوع، تجمع چربی در کبد است که ناشی از نوشیدن بسیار زیاد نوشیدنی‌های الکلی است. میزان معتدل آن برای خانم‌ها یک نوشیدنی در روز و برای مردان تا دو نوشیدنی در روز است. حدود ۵ درصد از مردم آمریکا به این نوع از علائم کبد چرب مبتلا هستند.

کبد چرب غیر الکلی: این نوع کبد چرب، در افرادی بروز می‌کند که مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی ندارند و یک سوم بزرگسالان و یک دهم کودکان در آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است. محققین علت اصلی ایجاد کبد چرب غیر الکلی را پیدا نکرده‌اند؛ با این وجود فاکتورهای بسیاری همچون چاقی و دیابت می‌تواند ریسک آن را افزایش دهد.

علائم کبد چرب

افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند، اغلب علائمی ندارند و به همین دلیل تشخیص کبد چرب در منزل دشوار است تا هنگامی که به سیروز کبدی تبدیل شود. چنانچه دارای علائم کبد چرب باشید، یکی از موارد زیر است:

  • درد شکمی یا احساس پر بودن در سمت راست بالای شکم
  • حالت تهوع، از دست دادن اشتها یا کاهش وزن
  • زرد رنگ شدن پوست و سفیدی چشم (یرقان)
  • تورم شکم و پاها (ادم)
  • خستگی و احساس گیجی زیاد
  • ضعف