دنیای آشپزی دنیای پر از رنگ و لعاب و خوراکی های خوشمزه می باشد. هر آشپزی باید بداند که چه موادی را باهم باید ترکیب کند تا غذای خوشمزه و مطلوب را درست کند. یکی از مواد خوراکی که در آشپزی خیلی استفاده می شود ، روغن است. روغن های متفاوتی برای پخت وپز ، تهیه سالاد و سرخ کردن وجود دارد.

5 نوع زوغن گیاهی

5 نوع زوغن گیاهی

انواع روغن برای تهیه غذا

هر روغنی برای سرخ کردن مناسب نیست چون روغن های مخصوص سرخ کردن باید تحمل حرارت بالایی داشته باشند. برای هرکدام از کارهای پخت و پز ، مزه دار کردن، سرخ کردن باید از یک نوع روغن خاص استفاده کرد.

انواع روغن

انواع روغن

۱- روغن زیتون:

روغن زیتون یکی از روغن های گیاهی می باشد که برای پختن سالاد استفاده اما برای سرخ کردن روغن زیتون مناسب نمی باشد. روغن زیتون تازه بوی علف و سبزی می دهد و اگر بوی روغن شما بوی فلز می داد یعنی روغن فاسد شده است.

۲- روغن کانولا:

این روغن از گیاه کلزا گرفته می شود، گیاه کلزا در فصل تابستان وجود دارد که گل های زرد رنگ و طلایی رنگی دارد. از این روغن فقط برای سرخ کردن و پخت وپز استفاده می شود و نباید برای تهیه سالاد استفاده شود.

۳- روغن ذرت:

جز روغن های گیاهی می باشد که اسید های چرب اشباع کمی دارد، این روغن دارای اسید چرب لینولئیک است که یک اسید چرب ضروری برای بدن می باشد.از این روغن هم برای پخت وپز هم تهیه سالاد استفاده می شود.

۴-روغن کنجد:

این روغن از دانه کنجد گرفته می‌شود، دارای فایده های زیادی برای بدن و پوست و مو می باشد، این روغن حاوی ویتامین E است.
به علت داشتن ترکیباتی مانند توکوفرول، پینورسینول، سزامولین, سزامینول، سسامول یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب شناخته می شود‌.

۴- روغن آفتابگردان:

این روغن از دانه های گل آفتابگردان تهیه می شود، این روغن حاوی ویتامین A، E، اسیدهای چرب اشباع با یک کربن اشباع نشده ، اسید های چرب با چند کربن اشباع نشده است. این روغن خاصیت خوراکی و غیر خوراکی دارد و برای پخت و پز سرخ کردن استفاده می شود.

۵- روغن هسته انگور، روغن خرما و سویا و بادام

از این روغن های گیاهی فقط برای تهیه سالاد و طعم دار کردن سس سالاد استفاده می شود.