رازهای ناگفته درباره مدیریت استرس؛ استرس یکی از فشارهای روانی است که روزانه در زندگی ما نقش پررنگی دارد که استرس زیادی امکان دارد به سلامت روحی و روانی شما آسیب جدی وارد کند. استرس یکی از جنبه های حیاتی انسان می باشد که اگر بیشتر از حد بشود باعث آسیب و خطراتی برای انسان می شود. استرس گاهی خفیف است مثل حضور در جلسه امتحان که گذرا و لحظه ای می باشد یا دائمی باشد که باعث بیماری آن فرد می شود.

رازهای مدیریت استرس

رازهای مدیریت استرس

اضطراب یک حالت هیجانی شدید است که معمولاً با احساس ترس، دلهره و نگرانی همراه می‌شود. اختلال اضطراب یکی از رایج‌ترین بیماری‌های روانی در جهان هستند که تمام گروه‌های سنی از کودکان تا بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.اضطراب و استرس دو کلمه کاملا متفاوت باهم می باشداسترس نتیجه واکنش‌های روی مغز یا بدن ،که می‌تواند ناشی از یک رویداد یا فعالیت باشد که انسان را عصبی یا نگران می‌کند. اضطراب همان نگرانی، ترس و دلهره است. در واقع اضطراب می‌تواند واکنشی در برابر استرس باشد، اما ممکن است در افرادی که استرس هم ندارند رخ دهد.

علائم ناشی از استرس و اضطراب :

  1. سردرد
  2. درد معده
  3. ضربان قلب تند
  4. تعریق
  5. سرگیجه
  6. تنش عضلانی
  7. وحشت
  8. عصبی بودن
  9. عدم تمرکز
  10. بی قراری
  11. بی خوابی
درمان استرس

درمان استرس

یکی از راه های مدیریت استرس ، شناختن عواملی است که باعث تنش و استرس شما می شود.

راهکار های موثر مدیریت استرس:

تغیر نگرش: مثبت اندیشی و اعتماد به نفس یکی از راه های موثر پیشگیری از استرس می باشد.

تنظیم زمان: داشتن یک برنامه مناسب برای زندگی به کنترل استرس شما کمک می کند . برنامه مناسب شامل زمان مناسب برای استراحت، تفریح و سایر فعالیت های روزانه.

تمرین و ورزش: ورزش و فعالیت بدنی باعث کاهش استرس می شود.ورزش هایی مانند یوگا، مدیتیشن،پیاده روی از جمله این ورزش هاست.

مدیریت زمان: داشتن برنامه و مدیریت کردن زمان باعث کاهش استرس می شود.

پشتیبانی اجتماعی:ارتباط با خانواده و هم چنین حضور در جامعه باعث کاهش استرس می شود.

تکنیک های روانشناسی: استفاده از تکنیک‌های روانشناختی مانند تمرکز ذهنی، تنفس عمیق، تصویرسازی ذهنی و مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند تا استرس را کاهش دهید و به آرامش رسیدگی کنید.

در صورتیکه استرس برای مدتی طولانی همراه شما بود، برای درمان و کنترل آن باید به دکتر روانشناس یا دکتر روانپزشک مراجعه کنید