چنار گیاهی علفی و چند ساله از خانواده Musaceae می‌باشد که متعلق به مناطق استوایی است و عموماً در آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی و مرکزی رشد می‌کند.
با توجه به بلوغ چنار می‌توان آن را به صورت خام یا پخته مصرف نمود. برگ درخت چنار در آشپزی و دارویی دارایی فواید بسیار بالایی است.
برگ این درخت در طب سنتی ثابت شده است که در برابر بیماری‌هایی مانند دردهای قاعدگی دردهای پای ورزشکاران به عنوان یک تسکین عمل می‌کند.
در ادامه این مطلب انواع مختلفی از فواید برگ چنار را چه در غذایی و چه در دارویی برای شما بازگو کرده ایم.

1-ارزش غذایی

برگ چنار سرشار از فیبر غذایی ضروری، ویتامین‌های E ،C ،K، ب کمپلکس مانند فولات، نیاسین، تیامین و همچنین سرشار از مواد معدنی
مانند کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر و پتاسیم است.
این برگ در فرایندهای متابولیک مثل هضم دارای مقدار کمی پروتئین می‌باشد که در ترکیب با سایر مکمل‌های پروتئینی به عنوان رژیم غذایی دارای پروتئین می باشد.

2-خواص ضد التهابی

از آنجایی که برگ چنار دارای ماده طبیعی به نام گلیکوزید است باعث کاهش التهاب در قسمت‌های آسیب دیده مثل ماهیچه‌های مفصلی و غیره می‌شود.
این گیاه به صورت گسترده در پمادهای موضعی به منظور کاهش درد ناشی از آرتریت یا هر موردی که مربوط به حرکت باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3-تنظیم قند خون

استفاده از چای برگ چنار به دلیل دارا بودن مواد فعالی مانند ترکیبات فعال زیستی، فلوئیدها آلاکوئیدها ساپونین‌ها در تنظیم قند خون بسیار موثر است.

4-عرق چنار و دیابت

بسیاری افراد هستند که در زندگی خود از بیماری دیابت رنج می‌برند عرق برگ چنار می‌تواند برای آنها بسیار مفید واقع شود. خصوصا در افرادی که تمایل به خرید داروهای گران قیمت ندارند.
این ویژگی که در برگ چنار وجود دارد مانند تمشک سیاه می‌باشد که این دو ترکیب در کنار هم می‌توانند برای افراد دیابتی بر اساس نظر پزشک بسیار مفید واقع شود.

5-ارتقای سلامت قلب

استفاده مداوم و منظم از عرق برگ چنار سبب می‌شود که تاثیر زیادی بر کلسترول خون داشته باشد و باعث بهتر شدن عملکرد قلب می‌گردد.
کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و باعث افزایش سطح خوب آن در بدن می‌شود و مانع از ایجاد ترومبوز می‌گردد. پس در نهایت باعث کاهش ضربان قلب شده و خطر سکته‌های قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد.

6-محافظت از پوست

چون برگ چنار دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی می‌باشد در مبارزه با عفونت‌های قارچی مثل پای ورزشکاران و همچنین عفونت‌های باکتری که مربوط به جوش می‌باشد می‌تواند کمک کند.

7-درد معده

مصرف برگ چنار به دلیل لایه پوششی تسکین دهنده‌ای که دارد باعث از بین رفتن درد معده می‌شود. همچنین مصرف چای آن باعث می‌شود تولید مدفوع به صورت منظم صورت گیرد و از یبوست جلوگیری کند.

8-بهبود سلامت استخوان

برگ چنار دارای طیف گسترده از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و همچنین  سرشار از اسیدهای آمینه‌ای است که استخوان‌های سالم و قوی به آن نیاز دارند.
مصرف برگ چنار از ایجاد پوکی استخوان جلوگیری می‌کند زیرا مانع از تجزیه استخوان‌ها می‌شود و استخوان را در برابر آسیب و ضربه‌های ناشی از شکستگی مقاوم می‌کند.