در این پست از سایت آموزش بورس و فیلتر و اندیکاتور و تحلیل تکنیکال بورس starbourse.ir انواع الگوهای بازگشتی در تحلیل تکنیکال,آموزش الگوهای کلاسیک بازگشتی در بورس را قرار دادیم . الگوهای بازگشتی در تحلیل تکنیکال انواع مختلفی دارند . از جمله الگوهای مهم و کاربردی بازگشتی در  الگوی بازگشتی سر و شانه و الگوی بازگشتی سقف دوقلو و الگوی کف دوقلو و الگوی بازگشتی سقف و کف سه قلو اشاره کرد . در ادامه از سایت استار بورس همراه ما باشید با آموزش کامل و جامع انواع الگوهای بازگشتی در بازار بورس و تحلیل تکنیکال …

الگوی کلاسیک بازگشتی سر و شانه

الگوی سر و شانه به عنوان یکی از الگوهای کلاسیک بازگشتی، در انتهای روند شکل می‌گیرد و موجب برگشت روند می‌شود.

این الگو سه سقف دارد. الگوی سروشانه همان‌طور که از نامش پیداست، دارای دو شانه چپ و راست و یک سر است.

این الگو زمانی تشکیل می‌شود که در یک روند صعودی، قیمت نتواند سقف بالاتری از سقف قبلی بسازد.

خطی که دو دره پایینی روند را به یکدیگر متصل می‌کند، خط گردن نام دارد.

در این الگو پس از اینکه قیمت خط گردن را شکست، با پولبک به آن ریزش قیمت آغاز می‌شود.

بهتر است شیب الگوی سروشانه سقف کمی صعودی باشد و با شکست خط گردن اقدام به معامله کنید.

استراتژی الگوی بازگشتی سروشانه سقف

در یک روند نزولی الگوی سر و شانه معکوس با سه دره تشکیل می‌شود و موجب برگشت روند خواهد شد. در الگوی سر و شانه کف بهتر است شیب خط گردن مایل به نزولی باشد.

 

ساختار الگوی بازگشتی سروشانه کف

در این الگو، در زمان شکست خط گردن یا پس از پولبک به خط گردن، اقدام به خرید سهم می‌کنیم.

حد ضرر را زیر دره چپ می‌گذاریم تا در صورت نقض الگو با کمترین زیان از معامله خارج شویم. حد سود به اندازه ارتفاع سر تا خط گردن، از خط گردن در نظر گرفته می‌شود.

 

الگوی کلاسیک بازگشتی سقف دوقلو

الگوی سقف دوقلو به عنوان یکی از الگوهای کلاسیک بازگشتی، در انتهای روند صعودی تشکیل می‌شود. این الگو زمانی تشکیل می‌شود که روند صعودی دیگر قادر به ساخت سقف بالاتر از سقف قبلی خود نیست. پس از اینکه معامله‌گران می‌بینند برای بار دوم قیمت نتوانسته سقف قبلی را بشکند، از بازار خارج می‌شوند. خطی که از آخرین کف بازار می‌گذرد، خط گردن نام دارد.

 

ساختار الگوی بازگشتی سقف دوقلو یا الگوی دو سقف یا M

معامله‌گران با شکست خط گردن و شروع به ریزش روند، معاملات خرید خود را با فروش سهم به پایان می‌برند. در بازار سهام ایران از الگوی دو سقف به منظور خروج از بازار استفاده می‌شود، اما در بازارهای آتی و فارکس، می‌توان برای باز کردن پوزیشن فروش از آن استفاده کرد.

به این صورت که پس از تشکیل دو سقف و شکست خط گردن، با ورود به موقعیت فروش، حد ضرر را کمی بالاتر از دو سقف و حد سود را به اندازه ارتفاع سقف الگو تا خط گردن قرار می‌دهیم. البته شکست خط گردن در بیشتر مواقع با پولبک به آن همراه می‌شود.

 

استراتژی فروش در الگوی دو سقف

نقض الگوی دو سقف زمانی اتفاق می‌افتد که پس از تشکیل سقف دوم، قیمت با قدرت خط گردن را نشکند یا با تعداد کندل بیشتری ریزش کند.

در این صورت ممکن است که الگو ریزش نکرده و برای ساخت سقف سوم افزایش ‌یابد و با شکست سقف قبلی به روند صعودی خود ادامه ‌دهد.

به همین دلیل پیش‌تر گفتیم که حد ضرر را کمی بالاتر از دو سقف قرار دهیم تا در صورت نقض الگو با کمترین ضرر از معامله خارج شویم.

الگوی کلاسیک بازگشتی کف دوقلو

الگوی کف دوقلو به عنوان یکی از الگوهای کلاسیک بازگشتی، در انتهای روند نزولی تشکیل می‌شود و از پایان روند نزولی خبر می‌دهد.

این الگو زمانی تشکیل می‌شود که قیمت توانایی شکست کف قبلی را ندارد و فروشندگان تسلط خود را در بازار از دست می‌دهند و خریداران جدید وارد بازار می‌شوند.