وضعیت آب و هوای شهر های کشور در روزهای پیش رو بخصوص در تعطیلات 14 و 15 خرداد 1402 بر اساس گزارشهای سازمان هواشناسی رخداد های گوناگونی پیش بینی شده است. در برخی از نقاط کشور در 5روز آینده شاهد ?وزش باد موقت و ⛈️رگبار پراکنده خواهیم بود. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور بیان داشت : در 5روز آینده در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب در مناطق ذکر شده رگبار و رعد برق، وزش باد،و برخی نقاط گرد و خاک پیش بینی شده است.

وضعیت آب و هوای شهر ها 5 روز آینده

وضعیت آب و هوای شهر ها 5 روز آینده

در 5 روز آینده در برخی نقاط کشور، شامل، نقاظ شمال غرب، سواحل شمالی، ارتفاعات البرز، شمال شرق، بخش هایی از استان های اصفهان، یزد، کرمان،سیستان و بلوچستان، فارس و شمال هرمزگان شاهد رگبار و رعد برق وزش باد شدید و هم چنین در برخی نقاط گرد و خاک پیش بینی شده است.

 

هم چنین وی افزود: در همین مدت در شرق کشور بویژه منطقه ی زابل و خوزستان روزهای جمعه تا یکشنبه در بعضی ساعات باد و گرد و خاک پدیده غالب است و در بعضی ساعات آسمانی صاف تا قسمتی ابری و در ساعاتی همراه با وزش باد پیش بینی می شود.

رگبار و بارندگی شدید در این شهر ها

سازمان هواشناسی اعلام کرد: برای روز جاری برای ۱۰ استان در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، یزد، کرمان نیمه شرقی فارس، شمال هرمزگان، سیستان و بلوچستان و استان‌های واقع در دامنه و ارتفاعات البرز در بخش‌هایی از استان اصفهان رگبار باران پیش‌بینی می‌شود

وضعیت جوی استان تهران هم طی دو روز پیش رو صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد با حداقل دمای 23 و حداکثر 36 پیش بینی می شود.ضیاییان در پایان گفت: طی دو روز آینده اهواز با دمای 42و 43 گرم ترین نقطه کشور و سنندج با دای 8و6 خنک ترین نقطه کشور هستند.

وضعیت هوای یزد

کارشناس هواشناسی اظهار داشت: دمای هوای امروز شهر یزد در گرمترین ساعت به ۳۸ درجه و در خنکترین ساعت به ۲۳ درجه بالای صفر می‌رسد.

بادهای فصلی در بیشتر ماه‌های سال، دشت یزد- اردکان را در بر می گیرد و بارش سالانه باران در استان یزد بیش از ۶۰ میلیمتر اعلام شده است.

تهران و سایر شهرها

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: طی پنج روز آینده در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب در برخی نقاط شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی، ارتفاعات زاگرس مرکزی، برخی نقاط استان‌های یزد، اصفهان، فارس، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: حاکمیت این وضعیت تا روز یکشنبه (۱۴ خرداد) در برخی نقاط خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی دور از انتظار نیست.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا امروز (۱۳ خرداد) شدت بارش‌ها در جنوب شرق فارس، مناطق مرکزی و ارتفاعات کرمان، شمال و غرب هرمزگان و شمال خراسان رضوی پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: طی پنج روز آینده در شرق کشور به‌ویژه منطقه زابل و تا یکشنبه در استان خوزستان در بعضی ساعات وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. از سوی دیگر خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان امروز مواج هستند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا ( ۱۴ خرداد ) صاف، در بعد از ظهر افزایش ابر و وزش باد با حداقل دمای ۲۳ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد و روز دوشنبه ( ۱۵ خرداد) صاف، در بعد از ظهر افزایش ابر، گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۳ و ۱۴ خرداد) اهواز با دمای ۴۴ و ۴۵ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهر کرد با دمای ۸ و ۱۰ درجه سانتیگراد خنک‌ترین مراکز استان کشور هستند.

هوای جنوب کشور

طی 5 روز آینده در شرق کشور و تا یکشنبه در خوزستان در برخی ساعات وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. امروز خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج خواهد بود. ﻃی ۵ روز ﺁﻳﻨﺪه در ﺷﺮﻕ ﻛﺸﻮر ﺑﻪ وﻳﮋه ﻣﻨﻄﻘﻪ زاﺑﻞ و ﺗﺎ ﻳﻜﺸﻨﺒﻪ در اﺳﺘﺎن ﺧﻮزﺳﺘﺎن در ﺑﻌﻀی ﺳﺎﻋﺎﺕ وزﺵ ﺑﺎد ﺷﺪﻳﺪ و ﮔﺮدوﺧﺎﮎ ﭘﻴﺶبینی میﺷﻮد.

خطرات وضعیت آب و هوای پیش رو

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ.

توصیه: اجتناب از هر گونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها ، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آبروها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی.