با توجه تحقیقات میوه‌ها از مهمترین منابع تامین کننده مواد مغذی هستند. از آنجایی که در فصل تابستان و گرما به دلیل گرمای هوا و عرق کردن بیش از حد، بدن به آب املاح و ویتامین‌های بیشتری نیاز دارد. خانم‌ها با مصرف ۱۰۰ گرم آلو در روز می‌توانند ۲۰ درصد از نیاز روزانه خود به آهن را تامین کنند. پس افرادی که دارای رژیم غذایی گیاهخواری می‌باشند می‌بایست در برنامه غذایی خود آلو را بگنجانند تا از ابتلا به کم خونی و فقر آهن در آنها جلوگیری شود.

آلو سرشار از چی هست؟

آلو سرشار از مواد معدنی مانند فسفر، منگنز، منیزیم، مس و پتاسیم می‌باش.د این میوه با ارزش دارای روی و آهن است اما کلسیم کمتری دارد. آلو همچنین دارای ویتامین‌های A ،K و C می‌باشد و دارای مقادیر زیادی نیاسین، ریبوفلاوین و تیامین است.

آلو

آلو

میوه آلو دارای ظاهر جذابی است. چربی آن کم می‌باشد و دارای ویتامین‌های مختلفی است.

آلو را به صورت خام، مربا، ترشی و لواشک استفاده می‌کنند اما دارای هسته‌ای است که ممکن است برای سلامتی مقداری خطرناک باشد. به خصوص در مواقعی که از آلو برای تهیه آلوچه و لواشک استفاده می‌کنند ممکن است هسته آن در ماده غذایی وارد شده و یک حالت سمی در آن به وجود آورد.
در هسته آلو گلیکوزیدهای سیانوژنیک وجود دارد که در بدن به مواد سمی و خطرناکی تبدیل می‌گردد.

بدن می‌تواند مقادیر کم سیانید را پاکسازی کند اما وجود مقادیر زیاد آن در بدن خطرناک است و بدن توانایی از بین بردن آنها را ندارد. به خصوص در کودکان مراقب باشید که این هسته میوه را در دهانشان قرار ندهند.

چون آلو دارای مقادیر مناسبی پتاسیم می‌باشد بیمارانی که دارای فشار خون می‌باشند توصیه می‌شود که روزانه دو یا سه عدد از این میوه خوشمزه را میل کنند.

با توجه به اینکه آلو یبوست را کاهش می‌دهد به افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستند توصیه می‌شود الو را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

طبع آلو

از نظر طب سنتی آلو دارای طبعی سرد و تر می‌باشد و به افرادی که دارای مزاج گرمی باشند توصیه می‌شود.

اما سوالی که اینجا پیش می‌آید آیا آلو دارای قند می‌باشد؟ بله آلو به طور طبیعی دارای قندهای میوه‌ای مثل گلوکز، فروکتوز و ساکاروز است و مانند همه میوه‌ها بدن به سرعت قند آن را به انرژی تبدیل می‌کند. اگر آلو را با مقداری پروتئین مصرف کنید مثلاً آجیل یا دانه‌ها سرعت آن کاهش پیدا می‌کند و باعث کاهش ترشح قند می‌گردد.

پس با توجه به اینکه آلو میوه پرخاصیت و غنی می‌باشد می‌توان آن را با خشک کردن در سایر فصول استفاده کرد. پس شما می‌بایست در هنگام خرید آن به سنگینی و توپری آن توجه کنید آلوهای سنگین معمولاً آبدارتر و رسیده‌تر هستند. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که خاصیت آلو پس از خشک کردن هم به همان حالت قبل باقی خواهد ماند.