یکی از بیماری های شایع در جوامع امروزی بیماری کم خونی یا آنمی می باشد. کم خونی زمانی ایجاد می شود که در بدن میزان گلبول های قرمز یا میزان هموگلوبین خون کمتر از حالت استاندارد و طبیعی باشد به عبارت دیگر زمانی که گلبول های قرمز کمتری در بدن تولید شود فرد به کم خونی مبتلا می شود. از عوامل موثر بر کاهش گلبول های قرمز خون می توان به کمبود آهن در رژیم غذایی ، تخریب گلبول های قرمز توسط عوامل مختلف یا از دست دادن خون به دنبال خونریزی های شدید، زخم معده و سرطان اشاره کرد .

فهرست دسترسی سریع

کم خونی انواع گوناگونی دارد که هر کدام دلیل خاص خود را دارند و بر اساس های گوناگونی طبقه بندی می شوند مثلا کم خونی ممکن است خفیف یا شدید باشد که به جنسیت ، سن ، محیط و عوامل دیگر بستگی دارد . به عنوان مثال کم خونی در زنان شایع تر از مردان می باشد زیرا زنان در زمان قاعدگی و عمل سزارین خون زیادی از دست می دهند هم چنین در هنگام شیردهی نیز چون میزان سوخت و سوز بدن بالا می رود ممکن است فرد دچار کم خونی شود به همین دلیل رژیم غذایی مادران شیرده باید غنی از آهن باشد تا کمبود آهن ایجاد شده جبران شود.

علائم وجود کم خونی در بدن

ضعف سیستم ایمنی بدن و نبود تحمل سرما ، خستگی و ضعف بیش از حد و پی در پی ،کم رنگ شدن رنگ پوست و رنگ پریدگی یا زردی پوست، سر درد و سرگیجه ، ضربان قلب سریع و نامنظم ، بی اشتهایی ، کاهش وزن ، درد قفسه ی سینه ، بی حسی در دست ها و پاها ،بروز اختلالات رفتاری در کودکان ، خونریزی غیر عادی در زمان قاعدگی ، شکنندگی ناخن ها ، ریزش مو اختلالات خواب و بسیاری عوامل دیگر .این عوامل در ابتدا می توانند آنقدر خفیف باشند که فرد اصلا متوجه آن نشود اما با پیشرفت کم خونی علائم آن نیز افزایش می یابد.

کم خونی و نشانه های آن

کم خونی و نشانه های آن

کم‌خونی کمبود آهن شایعترین گونه کم‌خونی بوده و علل فراوانی دارد. کم‌خونی کمبود آهن به علت مقدار ناچیز آهن در غذا یا نبود جذب گوارشی آن برای جبران آهن ازدست رفته در عادت ماهانه یا بیماری است. آهن یک قسمت اصلی در ترکیب هموگلوبین است و کمبود آن سبب کاهش ورود هموگلوبین بداخل گلبول قرمز می‌شود. در ایالات متحده، ۲۰٪ زنان در سنین باروری در مقایسه با ۲٪ مردان بالغ، به کم‌خونی کمبود آهن دچار هستند. کمبود آهن بدون کم‌خونی در دختران نوجوان سبب پائین افتادن کیفیت تحصیلی و ضریب هوشی می‌شود.کمبود آهن شایعترین حالت کمبود یک عنصر بایسته در سراسر جهان است. کمبود آهن گهگاهی سبب زخم غیرطبیعی گوشه لب می‌شود.

درمان های مختلفی برای کم خونی وجود دارد که بسته به نوع و شدت بیماری تجویزهای متفاوتی برای آن  صورت می گیرد. در موارد خفیف کم خونی، درمان با قرص ها و کپسول های آهن صورت می گیرد. در کم خونی شدید ممکن است تزریق خون لازم شود .البته پزشکان سعی میکنند در حد امکان از تزریق خون جلوگیری کنند تا از عوارض جانبی ایجاد شده توسط آن پیشگیری کنند.

نکته قابل توجه در این بیماری این است که این بیماری به تدریج حاصل می شود و اگر جلوی آن گرفته نشود می تواند عواقب خطرناک و جبران ناپذیری در پی داشته باشد . ممکن است در ابتدا متوجه ایجاد این بیماری نشویم پس بهتر است با انجام چکاپ شش ماهه یا سالانه و در میان گذاشتن نتایج آزمایش  با پزشک مربوطه زودتر به وجود آن پی برد و جلوی پیشرفت آن را گرفت.