در این پست از سایت  تاریخ ولادت حضرت معصومه ۱۴۰۲,زمان و مکان و تاریخ تولد حضرت معصومه را قرار دادیم . تاریخ و زمان دقیق روز دختر و ولادت حضرت معصومه در ایران سال 1402 چه روزی است و چه ماهی است ؟ هر سال در تاریخ 31 اردیبهشت به مناسبت روز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) روز دختر نامگذاری شده است . روز دختر و روز ولادت حضرت معصومه سال 1402 در ایران هم مصادف است با روز 31 اردیبهشت سال 1402 در تقویم رسمی ایران …

در ادامه از سایت استار بورس همراه ما باشید با تاریخ و زمان روز دختر و ولادت حضرت معصومه چه ماهی و چه روزی است سال 1402 …

تاریخ ولادت حضرت معصومه ۱۴۰۲,زمان و مکان و تاریخ تولد حضرت معصومه

روز دختر ۱۴۰۲

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ – ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختران [ ١ ذوالقعده ]

روز دختر در سال 1402 برابر است با یکشنبه 31 اردیبهشت 1402 مصادف با 21 می 2023 میلادی و یا 30 شوال سال 1444 قمری.

تاریخ شمسی: یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ میلادی: Sunday, May 21, 2023
تاریخ قمری: الأحد‬، ٣٠ شوال ١٤٤٤

ولادت حضرت معصومه ۱۴۰۲

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ – ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختران [1 ذی القعده 1444]

ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختران در سال 1402 برابر است با یکشنبه 31 اردیبهشت 1402 مصادف با 21 می 2023 میلادی و یا 1 ذی القعده سال 1444 قمری.

تاریخ شمسی: یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ میلادی: Sunday, May 21, 2023
تاریخ قمری: أَحَد، ۱ ذی القعده ۱۴۴۴

ولادت حضرت معصومه ۱۴۰۲ چه روزی است؟

یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ روز دختر یا همان ولادت حضرت معصومه است

آیا امسال ولادت حضرت معصومه و روز دختر تعطیل است؟

خیر یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ولادت حضرت معصومه و روز دختر است و تعطیل نیست!

زندگینامه حضرت معصومه سلام الله علیها

حضرت فاطمه معصومه در سال 173 هجری قمری و 25 سال پس از تولد امام رضا (ع) در شهر مدینه متولد شدند. ایشان به همراه برادر بزرگوارشان حضرت رضا (ع) در میان دیگر فرزندان امام موسی بن جعفر (ع) از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بودند و شایستگی ادامه دادن خط امامت پدر را دارا بودند. مادر هر دو معصوم، حضرت نجمه خاتون (س) بود.

حضرت معصومه تنها 6 سالگی از نعمت حضور پدر بهره مند بودند. پس از آن پدر زندانی شد بعد از 4 سال به شهادت رسیدند و ایشان از کودکی متحمل هجر و فراق شدند. پس از آن حضرت فاطمه معصومه تحت تربیت برادر قرار گرفتند، البته به عنوان امام و ولی امر آن حضرت. پس از به امامت رسیدن حضرت رضا (ع) و تبعید ایشان به خراسان، بار دیگر بر غم فراق حضرت معصومه افزوده شد.

یک سال بعد حضرت فاطمه معصومه (ع) که در غم دوری برادر بی تاب بود، پس از دریافت نامه‌ای از وی خود را مهیای سفر به ایران می‌کند. ایشان به همراه جمعی از برادران و نزدیکان راهی شده اما بنا به روایاتی در شهر ساوه توسط سربازان عباسی مورد حمله قرار می‌گیرند و همراهان ایشان به شهادت می‌رسند. نقل است که خود ایشان نیز مسموم شده و از ادامه سفر منصرف شده و مسیر را به سمت قم تغییر می‌دهند. آنجا برای 17 یا 19 روز در منزل فردی به نام موسی بن خزرج ساکن بوده و به عبادت پروردگار مشغول می‌شوند. پس از این مدت بدون دیدن برادر و شدت غم و ناراحتی وارد شده چشم از جهان فرو بستند.

علت نام گذاری حضرت معصومه به نام فاطمه

نام و نسب آن حضرت در کتب تاریخی و مذهبی حضرت فاطمه بنت موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیهما السلام دختر ولی خدا، خواهر ولی خدا و عمه ولی خداست. با این وجود ایشان در بین مردم ایران به حضرت معصومه شناخته می‌شود.

ائمه علیهم السلام به نام فاطمه توجه بسیار داشته اند، زیرا نام مادربزرگشان، بزرگ، پیشوای زنان عالمیان، صلوات الله علیه و آله و سلم است. از این رو می‌بینیم که دختران خود را به این نام می گذارند و همچنین آن را توصیه می کنند: از سلیمان جعفری نقل است که از ابوالحسن علیه السلام شنیدم که می گفت: فقر در خانه ای وارد نمی شود که نام محمد یا احمد، علی، حسن، حسین، جعفر، طالب، عبدالله یا فاطمه در میان آنان است.

فاطمه و علت شهرت او به معصومه

این بانوی بزرگوار تا زمانی که به یاد می‌آید به معصومه معروف بود و برخی این را به یکی از این دو دلیل نسبت داده اند:

اول: ایرانیان او را “معصومه فاطمه” یا عصمت قم می نامیدند، زیرا معصوم در فارسی به معنای معصوم و وصف کودک معصوم است و این برای نشان دادن پاکی و صفای روح ایشان بوده است.

دوم: این که این به خاطر طهارت و عصمت او از گناهان است، زیرا عصمت بر دو قسم است، یک عصمت واجب که بر ائمه معصومین علیهم السلام ثابت شد، و یک عصمت مباح که برای اولیای بزرگ خدای متعال ثابت شده است. که از گناهان تقدیس و پاک شده اند. شاید آنچه در ثواب زیارت آن حضرت از عبارات متشابه ائمه معصومین علیهم السلام ذکر شد مؤید این وجه باشد، مانند این که هر که او را زیارت کند بهشت ​​یا بهشت ​​و امثال آن را دارد.

این بانو معروف به محدثه، عابد و کریمه اهل بیت علیهم السلام است. فاطمه سلام الله (حضرت معصومه) علیها بر دینی استوار و خالصانه و دوری مداوم از گناه و بی نهایت تقوا و پرهیزگاری و زهد داشت. از روایات بر می‌آید که حضرت معصومه عابد مطهر و خجسته‌ای شبیه مادربزرگش فاطمه الزهرا سلام الله علیها بوده و با وجود سن کم در بین اهل بیت سلام الله علیها از مقام و منزلت والایی برخوردار بوده است. به این دلیل است که پس از وفات ایشان بنای ساده ای بر قبرش برپا کردند، سپس گنبدی بر آن ساختند و آن را زیارتگاه کردند.

ولادت حضرت معصومه چندم است

علت انتخاب ولادت حضرت معصومه (س) برای روز دختر

علت انتخاب 11 خرداد ولادت حضرت معصومه به عنوان روز دختر ریشه در تجرد و عدم ازدواج ایشان دارد. این حضرت از معدود معصومین بودند که هرگز ازدواج نکردند. در این خصوص اخبار مختلفی توسط تاریخ نویسان ثبت شده است که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

در تاریخ یعقوبی این طور آمده است که علت ازدواج نکردن حضرت فاطمه معصومه (س) وصیت پدر ایشان بوده است. پس هیچ یک از دختران امام موسی بن جعفر متاهل نشدند، به جز ام سلمه که آن محرمیت برای رفتن به سفر حج بود.

اما این موضوع با سنت پیامبر و اهمیت و تاکید اسلام به ازدواج همخوانی نداشت. پس نمی‌توان پذیرفت امام موسی کاظم (ع) نظری در تقابل با جد بزرگوارشان پیامبر اکرم بدهند.

در نظریه دیگر عدم وجود شخص با لیاقت و هم سطح با حضرت معصومه را دلیل تجرد ایشان معرفی کردند. این هم با توصیه ها و احادیث موجود از پیامبر همخوانی ندارد، چرا که پیامبر در جایی فرمودند: «هرگاه کسی به خواستگاری دختر شما آمد که دینداری و امانتداری او را می‌پسندید (هرچند در حد دختر شما نباشد) شوهر دهید و اگر شوهر ندهید در زمین فتنه و فساد بزرگ برپا می شود».

در طرف دیگر جونان شایسته‌ای که همسنگ ایشان باشد از تبار امام حسن و امام حسین (ع) وجود داشتند که می‌توانستند همسر مناسبی برای حضرت معصومه باشند.

خفقان و نظارت بر خاندان امام موسی بن جعفر (ع) آنچنان سنگین بود که کسی جرات ارتباط و وصلت با این خانواده را نمی‌داد زیرا از دستگاه حکومتی هراس داشتند.

این دلیل قابل پذیرش است. در آن ایام خاندان نبوی به حدی در کنترل حاکمان ستمگر بودند که از بسیاری مواهب زندگی محروم می‌ماندند.

تاریخ ولادت حضرت معصومه ۱۴۰۲,زمان و مکان و تاریخ تولد حضرت معصومه,زمان ولادت حضرت معصومه در سال 1402,ولادت حضرت معصومه در سال 1402 چه روزی است,ولادت و تولد حضرت معصومه چند شنبه است,ولادت حضرت معصومه چه ماهی است,,حضرت معصومه,حضرت معصومه زندگینامه,حضرت معصومه قم,حضرت معصومه شعر,حضرت معصومه میلاد,حضرت معصومه حدیث,حضرت معصومه دانشگاه,حضرت معصومه مداحی,حضرت معصومه استوری,حضرت معصومه بیوگرافی,زندگینامه حضرت معصومه Pdf,زندگینامه حضرت معصومه برای کودکان,زندگینامه حضرت معصومه خلاصه,زندگینامه حضرت معصومه س کوتاه,زندگینامه حضرت معصومه تبیان,زندگینامه حضرت معصومه کتاب,حضرت معصومه قم دانشگاه,حضرت معصومه قم حرم,حضرت معصومه قم آدرس,درمانگاه حضرت معصومه قم,بیمارستان حضرت معصومه قم,پردیس حضرت معصومه قم,مهمانسرای حضرت معصومه قم,دبیرستان حضرت معصومه قم,آستان حضرت معصومه قم,حضرت معصومه شعر کوتاه,حضرت معصومه شعر برقعی,حضرت معصومه شعر ترکی,ولادت حضرت معصومه شعر,میلاد حضرت معصومه شعر,حرم حضرت معصومه شعر,ورود حضرت معصومه شعر,شعر حضرت معصومه محمد سهرابی,روضه حضرت معصومه شعر,حضرت معصومه ميلاد,حضرت معصومه ولادت متن,کلیپ حضرت معصومه میلاد,مداحی حضرت معصومه میلاد,مولودی حضرت معصومه میلاد,میلاد حضرت معصومه تاریخ,میلاد حضرت معصومه تبریک,زیارت حضرت معصومه حدیث,درباره حضرت معصومه حدیث,ولادت حضرت معصومه حدیث,وفات حضرت معصومه حدیث,اشعار شهادت حضرت معصومه حدیث اشک,شعر ولادت حضرت معصومه حدیث اشک,حدیث حضرت معصومه درباره حجاب,حدیث حضرت معصومه کوتاه,دانشگاه حضرت معصومه س قم,دانشگاه حضرت معصومه خرم آباد,پردیس حضرت معصومه قم دانشگاه فرهنگیان,دانشگاه حضرت معصومه سامانه مروارید,پردیس حضرت معصومه دانشگاه فرهنگیان,خوابگاه حضرت معصومه دانشگاه چمران اهواز,دانشگاه حضرت معصومه قم نی نی سایت,دانشگاه حضرت معصومه ورود به سامانه,دانشگاه حضرت معصومه نی نی سایت,حضرت معصومه مداحی کریمی,حضرت معصومه مداحی ولادت,حضرت معصومه مولودی,حضرت معصومه نوحه,وفات حضرت معصومه مداحی,شهادت حضرت معصومه مداحی,میلاد حضرت معصومه مداحی,تولد حضرت معصومه مداحی,مداحی حضرت معصومه شور,تولد حضرت معصومه استوری,وفات حضرت معصومه استوری,شهادت حضرت معصومه استوری,میلاد حضرت معصومه استوری,ولادت حضرت معصومه استوری عربی,کلیپ ولادت حضرت معصومه استوری,یا حضرت معصومه مدد استوری,استوری تولد حضرت معصومه,تاریخ حضرت معصومه,تاریخچه حضرت معصومه قم,زندگینامه حضرت معصومه قم