در این پست از سایت استار بورس تا مدل چند خودرو فرسوده است – تا چه سالی خودرو فرسوده اعلام شده را قرار دادیم .  ماشین ها و خودروهای قدیمی تا سال 1385 به عنوان خودرو فرسوده به شمار می یند و مشمول طرح جایگزینی خودروهای فرسوده می شوند . خودروها و ماشین هایی که به عنوان خودروی فرسوده محسوب می شوند باید دارای چه مدلی باشند ؟ جدول سن فرسودگی خودروها در طرح اسقاط خودروهای فرسوده را در ادامه مطلب قرار دادیم . اگر شما هم می خواهید از آخرین مدل ماشین ها و خودروهای فرسوده مطلع شوید به ادامه مطلب مراجعه کنید . سایت استار بورس …

تا مدل چند خودرو فرسوده است - تا چه سالی خودرو فرسوده اعلام شده

آخرین اخبار طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۲

برای شماره گذاری هر خودرو چه تعداد گواهی اسقاط نیاز است؟

تا مدل چند خودرو فرسوده است - تا چه سالی خودرو فرسوده اعلام شده

ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، تعداد گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری انواع خودروها را اعلام کرده است. رئیس این ستاد نیز تاکید داشته که تا زمان تصویب آیین‌نامه جدید، تمامی خودروهای تولیدی مکلفند از گروه گواهی اسقاط مجاز برای استفاده در گروه خودرویی تولیدی خود استفاده کنند.

مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، ضمن اشاره به ﺍﺑﻼﻍ ﺍﺻﻼﺣﯿﻪ ماده ۱۰ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ عنوان کرد بر این اساس خودروهای تولیدی مشمول قانون مذکور به هفت گروه شامل انواع ﻣﻮﺗﻮﺭﺳﯿﮑت، سواری، ون، وانت، کامیونت، مینی‌بوس، اتوبوس، کامیون و کشنده تقسیم می‌شوند. تمامی این خودروها در چهار گروه گواهی اسقاط شامل موتورسیکلت، سواری، دیزل سبک و دیزل سنگین قرار گرفته‌اند که بر اساس جدول معادل‌سازی، تعداد گواهی اسقاط مورد نیاز برای خودروهای وارداتی و تولیدی مشخص شده است تا سازندگان و واردکنندگان وسائل نقلیه براساس آن برای شماره‌گذاری محصولات خود اقدام کنند.

آخرین اخبار طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ۱۴۰۲ ایران خودرو و سایپا

طرح جایگزینی خودرو فرسوده با خودرو وارداتی

موتورسیکلت معادل یک هفتم گواهی اسقاط
سواری شخصی یک گواهی اسقاط
تاکسی معادل دو گواهی اسقاط
ون نوع M1 (تا ۸ مسافر و تناژ حمل بار تا ۱.۵ تن) معادل سه گواهی اسقاط
مینی‌بوس و ون نوع M2 (ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ۱ + ۱۶ مسافر ﻭ ﺗﻨﺎﮊ ﺣﻤﻞ ﺑﺎﺭ ﺗﺎ پنج ﺗﻦ) معادل پنج گواهی اسقاط
اتوبوس شهری و بین شهری ۱۴ گواهی اسقاط
وانت یک تن و پایین‌تر دو گواهی اسقاط
وانت بالاتر از یک تن و کامیونت ۲ تا ۶ تن سه گواهی اسقاط
کامیون سبک ۶ تا ۱۰ تن پنج گواهی اسقاط
کامیون متوسط ۱۰ تا ۲۶ تن ۱۲ گواهی اسقاط
کامیون سنگین ۲۶ تن و بالاتر ۱۴ گواهی اسقاط
کامیون کشنده معادل ۱۶ گواهی اسقاط

 

آقای سالاریه گفت تا زمان تصویب آیین‌نامه جدید، تمامی خودروهای تولیدی مکلف هستند از گروه گواهی اسقاط مجاز برای استفاده در گروه خودرویی تولیدی خود استفاده کنند.

چه خودروهایی فرسوده محسوب می‌شوند؟

سن فرسودگی خودرو شخصی

سن مرز فرسودگی برای خودرو‌های سواری ۱۵ سال است. به طوری که خودرو‌های از سال ۸۵ به قبل فرسوده محسوب شده و باید سالانه دفعات بیشتری برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند. دارندگان خودرو‌های مذکور می‌توانستند نسبت به ثبت‌نام در این طرح کنند.

سن فرسودگی تاکسی

سن فرسودگی انواع خودروهای عمومی، اعم از تاکسی سواری، ون، سواری کار بنزینی، پایه‌گازسوز، دوگانه‌سوز، و برقی ۸ سال می باشد.

سن فرسودگی وانت

سن فرسودگی انواع خودرو وانت‌بار بنزینی، پایه‌گازسوز(۱۴ سال) و دوگانه‌سوز و دیزلی (۱۳ سال) می باشد.

سن فرسودگی اتوبوس درون شهری

سن فرسودگی انواع اتوبوس درون شهری دیزلی، پایه‌گازسوز (۱۰ سال) و برقی ۲۰ سال می باشد.

سن فرسودگی اتوبوس برون شهری

سن فرسودگی انواع اتوبوس برون شهری و همچنین انواع کشنده، طبق قانون ۱۰ سال می باشد.

سن فرسودگی مینی بوس

سن فرسودگی انواع مینی‌بوس و میدل‌باس درون شهری و برون‌شهری دیزلی(۸ سال) پایه‌گازسوز (۱۰ سال) و برقی ۲۰ سال می باشد.

سن فرسودگی کامیون و کامیونت

سن فرسودگی فرسودگی انواع کامیون و کامیونت، طبق قانون ۱۶ سال می باشد.

سن فرسودگی موتورسیکلت

سن فرسودگی فرسودگی انواع موتورسیکلت بنزینی انژکتوری (۶ سال)، بنزینی کاربراتوری (۵ سال) و برقی ۱۲ سال می باشد.

ثبت‌نام متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده بر اساس جدول زمان‌بندی

طبق آمار ارائه شده از سوی ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها ۱۹ هزار نفر از متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده تایید صلاحیت شده‌اند؛ در این راستا رئیس ستاد مذکور از منتخبان خواست صرفا بر اساس جدول زمانبندی و از طریق سامانه ستاد اقدام کنند.

طبق اعلام سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) به ایسنا، مهران سالاریه اعلام کرد: در مرحله دوم طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سامانه یکپارچه، ۱۹ هزار متقاضی تایید صلاحیت شده‌اند. برای این متقاضیان که محصولات خود را از شرکت‌های سایپا، کرمان‌موتور، مدیران‌خودرو و فرداموتور انتخاب کرده‌اند، از سوی سامانه نوسازی ناوگان پیامک ارسال شده است.

 

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده خاطر نشان کرد: بر این اساس متقاضیان می‌توانند از یک ماه پیش از فصل تحویل خودروها، با مراجعه به سایت سامانه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به نشانی NNHK.IR نسبت به ثبت‌نام و ایجاد صفحه شخصی اقدام کنند. پس از آن، پس از انتخاب مرکز اسقاط مورد نظر، خود نسبت به تحویل خودرو فرسوده به مرکز اسقاط تعیین شده و طی مراحل مربوطه اقدام کنند تا به صورت سیستمی در فاز تحویل خودرو جایگزین قرار گیرند.

وی با بیان اینکه زمان ثبت‌نام از سوی سامانه ستاد نوسازی برای متقاضیان پیامک می‌شود، تاکید کرد: تا پیش از ارسال پیامک توسط ستاد، امکان ثبت‌نام در سامانه برای مشتریان فراهم نخواهد بود.

سالاریه گفت: در حال حاضر تنها امکان ثبت‌نام متقاضیانی که نوبت دریافت خودرو جایگزین در تابستان و پاییز ۱۴۰۲ دارند، در سایت ستاد فراهم شده و می‌توانند برای طی ادامه فرآیند ثبت‌نام اقدام کنند.

 

بر اساس اعلام انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو سن خودرو‌های فرسوده ۱۵ سال می‌باشد و بر این اساس متقاضیانی می‌توانند در این طرح شرکت کنند که خودروی فرسوده آن‌ها مدل ۱۳۸۶ یا قبل از آن باشد و بایستی پلاک و سند خودرو فرسوده به نام خود متقاضی باشد.

در حال‌حاضر نیز دو طرح نقدی و جایگزین برای اسقاط ماشین وجود دارد که پس از ثبت درخواست در سایت khodrofarsoodeh.com، می‌توانید طرح مورد نظر و مدل خودروی خود را انتخاب کنید.

کدام خودروها و ماشین ها فرسوده محسوب می‌شوند؟

در پی اختصاص ۲۰ درصد ظرفیت قرعه‌کشی سومین فروش یکپارچه خودروها به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو سن فرسودگی را حدوداً ١۵ سال دانست و گفت: خودروهای سال ١٣٨۵ به قبل مشمول این طرح خواهند شد.

به دنبال آنکه طبق بند ف تبصره ۷ قانون بودجه امسال که بایستی ۱۰ درصد از ظرفیت خودروهایی که مشمول قرعه‌کشی می‌شوند، برای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده مورد استفاده قرار گیرند؛ بنابراین در سومین طرح فروش یکپارچه خودروها که از روز گذشته (چهارشنبه) آغاز شده؛ با توجه به اینکه در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها، این اتفاق نیفتاده بود، این بار ٢٠ درصد از ظرفیت خودروهای مشمول قرعه‌کشی، به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص پیدا کرده است.

 

بر این اساس افرادی که دارای خودروی فرسوده هستند، می‌توانند در این مرحله از فروش یکپارچه خودروها، ثبت‌نام کنند؛ چنانچه بر اساس کد ثبت‌نامی که از ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت استعلام خواهد شد، خودرو فرسوده وجود داشته باشد، به شرط اسقاط خودرو ظرف دو ماه آینده و ارائه گواهی اسقاط توسط مالک خودروی فرسوده، خودروی مورد تقاضا، قابل تحویل خواهد بود (البته به شرط برنده شدن).

تا مدل چند خودرو فرسوده است - تا چه سالی خودرو فرسوده اعلام شده

به دنبال این موضوع برای بسیاری از مردم و متقاضیان این سوال ایجاد شد که معیار فرسودگی خودروها چیست؟ در حقیقت برای مردم این ابهام وجود داشت که از چه سنی به بعد خودروها فرسوده اطلاق خواهند شد تا مشمول این طرح باشند؟

سن فرسودگی حدوداً ١۵ سال؛ خودروهای سال ١٣٨۵ به قبل

در پاسخ به این سوالات محمود مشهدی شریف- رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: معیار سایت ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور است. در حقیقت هر خودروهایی که با تایید این ستاد فرسوده شناخته شود، مشمول این طرح خواهد بود.

وی افزود: ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت نیز بر اساس فایل پالایشی که راهور ناجا در اختیار آن‌ها قرار داده است، خودروهای فرسوده را مشخص می‌کنند؛ به‌عبارتی در این فایل دقیقاً خودروهایی که به سن فرسودگی رسیده‌اند، مشخص شده است. بنابراین افرادی که ثبت‌نام می‌کنند، بر اساس کد ثبت‌نامی، برای صحت‌سنجی از ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت استعلام صورت خواهد گرفت، ستاد هم بر اساس فایل راهور ناجا، خودرو را تایید می‌کند که تاکنون اسقاط نشده و فرسوده هم هست.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، تاکید کرد: دارندگان خودروهای تا سال ١٣٨۵ می‌توانند اقدام به ثبت‌نام در این طرح کنند. حداقل بایستی ١۵ سال از سن فرسودگی خودروها (تولیدی‌های ١٣٨۵ به قبل) گذشته باشد (١۴٠١ مورد محاسبه نخواهد بود).

شرایط ثبت نام برای طرح اسقاط خودرو در سامانه یکپارچه

شرایط ثبت نام خودروهای فرسوده به شرح زیر است:

داشتن گواهی‌نامه معتبر

گذشت ۴۸ ماه از خرید آخرین خودرو از شرکت‌های خودروسازی

حداقل ۱۰۰ میلیون تومان وجود در حساب وکالتی

خودرو حداقل مدل ۱۳۸۵ یا قبل از آن باشد

پلاک و سند خودرو باید به نام متقاضی باشد و وکالت‌نامه مورد قبول نیست

داشتن پلاک فعال محدودیتی ندارد

توجه داشته باشید که فرایند ثبت نام خودروهای فرسوده، دو ماه به زمان تحویل خودرو اضافه می‌شود. به عنوان مثال، اگر خودرو در زمستان ۱۴۰۲ تحویل داده شود، باید دو ماه برای فرایند اسقاط نیز در نظر گرفت.