تفاوت باد لاستیک ها در تابستان و زمستان چیست؟

اگر شما هم وسیلهٔ نقلیه‌ای دارید که به صورت روزمره از آن استفاده می‌کنید، باید به باد آن در شرایط مختلف توجه بسیار زیادی بکنید. یکی از مواردی که به صورت مستقیم بر روی افزایش طول عمر لاستیک و بهبود عملکرد آن تأثیر دارد، همین باد لاستیک‌هاست.

ماشینی که باد لاستیک‌های آن تنظیم نباشد، نه به درستی حرکت می‌کند و نه می‌تواند در مواقع ضروری عملکرد مورد نیاز را داشته باشد. بنابراین مهم است که شما متناسب با سرد یا گرم شدن هوا، میزان باد لاستیک را به صورت مرتب چک کنید. ما امروز می‌خواهیم تفاوت باد لاستیک در تابستان و زمستان را با یکدیگر بررسی کنیم و نکات مهم آن را با شما در میان بگذاریم. پس تا انتها همراه ما باشید.

چرا باید باد لاستیک های خود رو را تنظیم کنیم؟

قبل از آنکه به بررسی تفاوت باد لاستیک‌ها در زمستان و تابستان بپردازیم، می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا باید باد لاستیک‌ها تنظیم شود. کل وزن یک ماشین روی لاستیک‌های آن است و در رفت‌وآمدهای برون‌شهری و درون‌شهری، هنگام حرکت از روی آسفالت، بیشترین وزنی که تحمل می‌شود، توسط لاستیک‌ها است. همچنین، لاستیک‌ها در دست‌اندازها و شرایط جوی مناسب نیز باید به خوبی عمل کنند تا حرکت نقلیه دچار مشکل نشود. فرقی نمی‌کند که لاستیک زیر ماشین شمالاستیک دانلوپ باشد یا لاستیک کومهو؛ در هر شرایطی، لاستیک‌ها باید به خوبی تنظیم باد شده باشند.

باد لاستیک ها در تابستان و زمستان چیست؟ 1

باد لاستیک به صورت مستقیم بر روی مصرف سوخت خودرو، کیفیت سواری خودرو، سالم ماندن اجزای جلوبندی ماشین و لرزش‌های درون خودرو تأثیر می‌گذارد. احتمالاً لرزش‌های خودرو در سرعت‌های بالا را دیده‌اید، علت بسیاری از آن‌ها همین تنظیم نبودن باد لاستیک خودرو است. بنابراین مهم است که بادلاستیک خودرو همیشه در حالت تنظیم شده باشد.

تنظیم باد لاستیک خودرو

تنظیم باد خودرو در فشار ایده‌آل، به طور چشمگیری به سواری بهتر، جلوگیری از هدر رفت مصرف سوخت، و فرمان‌پذیری بهتر در هنگام رانندگی و شرایط خطر، کمک می‌کند. نکته مهم در تنظیم باد لاستیک خودرو، چک کردن و تنظیم کردن آن در مراکز معتبر است. این کار را نباید انجام داده و نادیده گرفت، زیرا ممکن است باعث ایجاد شرایط خطر برای خود و دیگران شود. باد خودرو با تغییر دماهای محیطی نیز تغییر می‌کند، بنابراین در فصول سرد و گرم سال، به فکر چک کردن باد لاستیک خودرو باید باشید.

باد لاستیک در زمستان و تابستان چه فرقی باهم دارند؟

تغییرات باد لاستیک، متناسب با تغییرات دمایی، کاملاً طبیعی هستند. همانطور که می‌دانید، داخل لاستیک‌ها باد وجود دارد و باد یا همان گاز داخل آن‌ها با تغییرات دما، با افزایش دما منبسط و با کاهش دما منقبض می‌شود. به همین دلیل، در تابستان باید باد درون لاستیک‌ها را کاهش داد و در زمستان به فکر افزایش باد لاستیک‌ها باید باشیم. در ادامه، این موضوع را بیشتر بررسی کرده و درباره آن صحبت می‌کنیم.

باد لاستیک ها در تابستان و زمستان چیست؟2

تنظیم باد لاستیک در زمستان چگونه انجام می شود؟

همان‌طور که گفته شد، میزان باد لاستیک در زمستان با تابستان متفاوت است. بنابراین، لاستیک هر ماشینی در زمستان با تابستان میزان آن متفاوت است. این تفاوت تفاوتی در نوع لاستیک هم نمی‌کند و برای تمامی لاستیک‌ها اعم از لاستیک ایرانی و خارجی مانند لاستیک یوکوهاما وجود دارد.

در زمستان دما تغییر می‌کند و کاهش پیدا می‌کند. بنابراین، باد لاستیک‌ها نیز کاهش پیدا کرده و همین امر باعث می‌شود فرمت دایره‌ای شکل در لاستیک‌ها تغییر کند. همین تغییر فرم مستلزم این است که باد بیشتری داخل لاستیک وارد شود. باد بیشتر لاستیک متناسب با تغییرات دمایی انجام می‌شود که بتواند بهتر این کاهش حجم را مدیریت کند. به صورت کلی، به ازای هر 5 درجه تغییر دما، بهتر است میزان باد لاستیک افزایش پیدا کند. یعنی در مناطقی که سرمای بیشتری دارند، نیاز است که باد لاستیک‌ها بیشتر افزایش پیدا کند.

تنظیم باد لاستیک در تابستان چگونه است؟

یکی از پدیده‌هایی که در تابستان زیاد اتفاق می‌افتد، ترکیدگی لاستیک است. ترکیدگی لاستیک هم به خاطر گرم بودن زیاد زمین و اصطکاک بالای لاستیک با آسفالت رخ می‌دهد و هم به خاطر بالا بودن دمای داخل تایر این اتفاق رخ می‌دهد. به صورت کلی با هر 10 درجه افزایش دما، 1 واحد به حجم باد داخل تایر افزوده می‌شود که در صورتی که به این مورد دقت نشود، باعث اتفاقات ناجوار و عدم کنترل ماشین می‌شود.

ترفند دیگری که در تابستان می‌توانید از آن استفاده کنید، باد کردن لاستیک‌ها با استفاده از گاز نیتروژن است. ذرات گاز نیتروژن در اثر گرما تغییر خاصی نمی‌کنند و همین باعث افزایش عمر لاستیک می‌شود.

تاثیر وزن ماشین بر باد لاستیک

اولین و مهمترین نکته قبل از هر چیز، توجه به وزن لاستیک و کارکردی است که شما می خواهید از خودرو به دست بیاورید. شما قبل از اینکه بخواهید به فکر باد لاستیک باشید، باید ابتدا لاستیکی تهیه کنید که مناسب برای وسیله نقلیه شما باشد. همین موضوع اگر به درستی رعایت نشود، باعث ایجاد مشکلاتی برای شما خواهد شد.

تفاوت باد لاستیک ها در تابستان و زمستان چیست؟

برای تنظیم باد لاستیک‌ها، سعی کنید همیشه از ابزارهای دقیق مانند فشارسنج استفاده کنید. خیلی وقت‌ها ممکن است با استفاده از چشم متوجه کمبود باد لاستیک شوید. اما میزان زیاد بودن باد لاستیک را با چشم تشخیص داد نمی‌توانید. حتی ممکن است کمبود باد لاستیک را با چشم نیز تشخیص ندهید. توصیه‌ی ما برای اندازه‌گیری باد لاستیک ماشین، استفاده از فشارسنج است که به شما اطلاعات درست و مناسبی ارائه می‌دهد. البته با پیشرفت تکنولوژی امروز از تجهیزات پیشرفته‌تری برای این کار استفاده می‌شود که سایز استاندارد باد لاستیک را به دستگاه ارائه می‌دهد و با استفاده از یک شلنگ بین دستگاه و لاستیک متصل می‌شود. این روش دقیق‌ترین روش برای اندازه‌گیری باد لاستیک است.

بهترین مرجع برای خرید لاستیک

حال که تا اینجا با ما همراه بودید، این مقاله را برای دوستان خود بفرستید که با تغییر فصل اهمیتی به باد لاستیک‌ها نمی‌دهند. همچنین به ما بگویید شما چه تجربه‌ای از تفاوت باد لاستیک در زمستان و تابستان دارید. خوشحال می‌شویم آن را در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

در انتها بهتر است مهمترین سایت‌های خرید لاستیک را به شما معرفی کنیم. سایت‌هایی مانند دیجی‌کالا، لاستیک‌مارکت، ترب از بهترین مراجع هستند که شما می‌توانید از آنها اقدام به خرید لاستیک کنید. در بین این سایت‌ها بهترین سایت برای خرید لاستیک در ایران، سایت لاستیک‌مارکت است که قیمت لاستیک در این سایت بسیار مناسب است. همچنین می‌توانید برای داشتن اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با مشاوران این سایت در ارتباط باشید.