در این پست از سایت  جایگزینی کارکنان رسانه BuzzFeed با هوش مصنوعی,نابودی مشاغل با هوش مصنوعی را قرار دادیم . هوش مصنوع گرچه برای انسان ها می تواند رفاه و آسایش به ارمغان بیاورد ولی ایرادات و مشکلات اساسی نیز دارد . از بزرگترین مشکلات هوش مصنوعی در آینده می توان به نابودی بسیار از مشاغل وکسب و کارها اشاره کرد . سایت استار بورس …

در آینده‌ای نه‌چندان دور با پیشرفت علم و تکنولوژی، کم‌کم جایگاه هوش مصنوعی فراتر از انتظار ما خواهد رفت.

در طول سال‌های گذشته، هوش مصنوعی از عوامل عصبی، به مدل‌های یادگیری عمیق قدرتمند تبدیل شده است. این اتفاق مزیت رقابتی را برای کسب‌وکارها به ارمغان می‌آورد.

پذیرش و سرمایه‌گذاری جهانی در زمینه هوش مصنوعی در حال افزایش است. همچنین در سال 2023 این روند به بیش از 97 میلیارد دلار می‌رسد.

ایالات متحده آمریکا و چین در این راه پیشتاز هستند. یکی از نتایج این اتفاق آن است که هوش مصنوعی جایگزین برخی از مشاغل خواهد شد.

با افزایش دامنه هوش مصنوعی، افراد دغدغه این را دارند که اتوماسیون شدن بیش از حد، منجر به ازدست‌دادن گسترده انواع مشاغل شود. در این مقاله در مورد نابودی مشاغل با هوش مصنوعی و انواع مشاغلی که در آینده با گسترش هوش مصنوعی از بین می‌روند صحبت خواهیم کرد.

نابودی مشاغل با هوش مصنوعی

پوشش رسانه‌ای در مورد هوش مصنوعی و اینکه چگونه ربات‌ها می‌خواهند «جهان را تسخیر کنند.» بسیار مسخره است. درحالی‌که این واقعیت وجود دارد که هوش مصنوعی برخی مشاغل و صنایع را تصاحب خواهد کرد. یعنی عده‌ای بیکار خواهند شد؛ اما میلیون‌ها شغل را در بخش‌های جدید در آینده ایجاد خواهد کرد.

زیرا مانند بسیاری از چیزهای دیگر در فناوری نیز، فرایند انتقال از انسان به ربات باید کند باشد تا اطمینان حاصل شود که فناوری هوش مصنوعی در نقش شغلی هدف بهتری نسبت به نیروی کار انسانی دارد. در اینجا لیستی از مشاغلی که هوش مصنوعی جایگزین آن‌ها خواهد شد و همچنین لیستی از کارهایی که نابودی مشاغل با هوش مصنوعی بر آن‌ها اثر نمی‌گذارد را ذکر خواهیم کرد.

معرفی مشاغلی که با گسترش هوش مصنوعی حذف می‌شوند!

حتی اگر این تغییر در حال حاضر قریب‌الوقوع نباشد؛ کارشناسان صنعتی مانند فورچون اظهار دارند که “ربات‌ها در 15 سال آینده جایگزین 40٪ مشاغل خواهند شد.” با گسترش هوش مصنوعی و پیشرفت فناوری انتظار می‌رود که فرایندها هوشمندتر شوند. همچنین ماشین‌ها در درازمدت انسانی‌تر می‌شوند. بااین‌حال، مشکل این است که ممکن است چند شغل را تحت‌تأثیر قرار دهند و آن مشاغل حذف شوند. بر اساس ماهیت و نوع این مشاغل، در اینجا خلاصه‌ای از کارهایی که هوش مصنوعی در آینده جای آن‌ها را می‌گیرد، آورده‌ایم.

مدیریت خدمات مشتریان

برای انجام وظایف محوله جایگاه مدیریت خدمات مشتری، نیازی به داشتن سطح بالایی از هوش اجتماعی یا احساسی نیست. اکنون بسیاری از شرکت‌ها برای پاسخ به سؤالات متداول و سؤالات مربوط به پشتیبانی مشتری، به هوش مصنوعی متکی هستند. چت‌بات‌ها نه‌تنها به بخش مهمی از تعامل با مشتری تبدیل شده‌اند؛ بلکه آن‌ها بسیاری از پرس‌وجوهای داخلی را نیز پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین یکی از مشاغلی که در آینده نزدیک از میان خواهند رفت، مشاغلی است که نیاز به داشتن هوش انسانی ندارند.

در حال حاضر همه ما از چت‌بات‌ها در جایی استفاده کرده‌ایم. بیشتر وب‌سایت‌ها یک پاپ‌آپ دوستانه در گوشه پایین سمت راست ارائه می‌کنند که از ما می‌پرسد آیا به کمک نیاز داریم یا خیر و در بسیاری از موارد آن‌ها بسیار خوب کار می‌کنند. برای درخواست‌های ساده، این ربات‌ها در رفع سریع مشکلات مشتریان بسیار موفق هستند. البته پرس‌وجوهای پیچیده‌تر همچنان ناگزیر با هدایت مجدد به یک شخص واقعی ختم می‌شوند. باگذشت زمان، انتظار می‌رود که هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی اجازه دهد که این مکالمات بیشتر و بیشتر بدون نیاز به تعامل انسانی انجام شود.

مشاغل مالی، حسابداری و ورود اطلاعات

نابودی مشاغل با هوش مصنوعی به روی مشاغلی مثل حسابداری و ورود اطلاعات نیز اثر خواهد گذاشت. هم‌اکنون نیز در کشور خودمان شاهد رواج نرم‌افزارهای مختلف و متنوعی در زمینه حسابداری هستیم. نرم‌افزارهای حسابداری هلو، پارسیان، رافع و غیره، کار را برای شرکت‌ها راحت کرده است. اگرچه که راه‌اندازی، یادگیری و استفاده از این نرم‌افزارها هزینه‌بر است. اما در مقایسه با پرداخت حقوق ماهانه، بیمه و سایر هزینه‌های مربوط به استخدام یک کارمند به‌مراتب کمتر خواهد بود.

علاوه بر مشاغل مالی حسابداری، مشاغلی که به واردکردن اطلاعات شرکت مربوط می‌شوند نیز از بین خواهند رفت. چیزی که در کشور خودمان نیز در 15 سال اخیر شاهد آن بوده‌ایم. یعنی نرم‌افزارهایی مانند مایکروسافت آفیس توسط شرکت‌ها استفاده می‌شوند. استفاده از هوش مصنوعی در این نقش شغلی تضمین می‌کند که داده‌ها به‌درستی جمع‌آوری، ذخیره و تجزیه‌وتحلیل می‌شوند. یعنی جایی برای خطای انسانی وجود ندارد. همچنین تحقیق و تحلیل بازار نیز در آینده‌ای نه‌چندان دور توسط ربات‌ها صورت می‌گیرد.

خدمات مربوط به خرده‌فروشی

یکی از مشاغلی که در آینده خیلی نزدیک دستخوش تغییر خواهد شد، خدمات فروشندگی و خرده‌فروشی است. خدمات خودکار به‌سرعت جایگزین آن‌ها خواهد شد. البته هم اکنون نیز شاهد گسترششان مثل فروش آنلاین و اتوماتیک از طریق وب‌سایت‌ها برای فروش مجازی، هستیم. حتی دستگاه‌هایی که در سطح شهر و مراکز عمومی به‌صورت خودکار کالاهایی نظیر آب‌معدنی و غیره را می‌فروشند. همچنین ربات‌ها در حال جایگزینی مشاغل خرده‌فروشی در بسیاری از شرکت‌های خرید هستند.

نابودی شغل مأموران امنیتی با گسترش هوش مصنوعی

امنیت همیشه مهم است. بسیاری از خانه‌ها و شرکت‌ها همیشه به دنبال محافظت برای اطمینان از ایمنی خود هستند. بااین‌حال، احتمالاً شاهد جایگزینی نقش‌های پرسنل امنیتی سنتی با هوش مصنوعی خواهیم بود. فناوری‌هایی مانند تشخیص چهره و تشخیص الگوی انسان به هوش مصنوعی اجازه می‌دهد تا تهدیدات بالقوه را پیگیری کنند. حتی می‌تواند حرکات آن‌ها را پیش‌بینی کند. سپس می‌توان از این اطلاعات برای راه‌اندازی دستگاه‌های حفاظتی خودکار مانند کرکره‌ها و هشداردادن به نگهبانان انسانی یا پلیس استفاده کرد.

در حال حاضر شاهد این نوع فناوری با استفاده گسترده توسط مجریان قانون، به‌ویژه در شهرهای بزرگ با تراکم جمعیت بالا، هستیم. یعنی به‌راحتی و بدون استخدام نگهبان، پرداخت بیمه و حقوق به وی، از سیستم‌های امنیتی استفاده می‌کنیم! متخصصان نظامی مطمئن هستند که میدان‌های نبرد آینده از روبات‌هایی تشکیل خواهد شد که می‌توانند بدون نظارت دائمی دستورات را دنبال کنند. در حال حاضر هم ربات‌ها به طور قابل‌توجهی در عملیات نظامی برای کارهای مختلف مانند نظارت، اطلاعات و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شوند.