امروزه بسیاری از مردم علاقه شدیدی به وگن بودن و گیاه خواری دارند و رواج بسیاری پیدا کرده که به خاطر حفظ حیوانات و دوری از خشونت علیه آن به وجود آمده است. اما گیاه خواری می تواند تمام مواد مورد نیاز بدن را تامین کند؟ سوالی که اکثرا وگن و گیاه خواران آن را مطرح کرده و به کمبود هایی رسیده اند.

با تخقیق دانشمندان این مهم امروز حل شده و گیاه خواران می توانند به طور کامل پروتئین مورد نیاز بدن خود را از گیاه مختلف و با رژیم غذایی مناسب دریافت کرده و دچار مشکلات این گونه نشوند.

جایگزین گوشت

بخشی از جایگزین گوشت می تواند باشد!

این پروتئین ها می تواند در بعضی از گیاهان به وجور یافت شود ولی منبع غنی این پروتئین های گوشنی گیاه سویا است.

علاوه بر سویا گیاه دیگری به نام توفو تمپه وجود دارند که سرشار از آمینه اسید های مفید برای بدن بوده و گونه ای از سویا به حساب می آید. این گیاه هان  را می تواند به صورت آبپز یا بخارپز در سالاد و یا سوپ استفاده کرد زیرا به تنهایی طعم خاص ندارند.

نوع دیگر این پروتئین گیاهی ادامام است که به صورت بالا پخته شده و مصرف می شود و در واقع سویای خام و نرسیده است. گونه سوم از پروتئین سیتان است این گیاه را می توان به صورت سرخ کرده میل کرد یا اگر در رزیم هستید آن را آبپز بخورید.

غلاتی مانند عدس و لوبیا می توانند بسیار مقوی از گوشت های قرمز باشند و ضرر کمتری برای بدن دارند.کلم بروکلی و سبزیجات هم حاوی پروتئین بوده و برای هضم غذا نیز بسیار مفید هستند.