امروزه تلفن همراه به عنوان یک عضو جدانشدنی از انسان شناخته شده است چرا که فقط برای برقراری ارتباط و تماس استفاده نمیشود. گوشی موبایل الان وسیله بازی کودکان و کار کردن و منبع درآمد بسیاری از بزرگتر ها است؛ صبح با گوشی از خواب بیدار میشویم و با چک کردن فضای مجازی صبحانه میخوریم در طول روز ساعت ها با گوشی سرگرم و کار میکنیم و حتی شب هنگام خواب با نگاه کردن به گوشی و برنامه هایش به خواب میرویم.

در چنین شرایطی آیا به آسیب هایی که به بدن بخصوص چشم وارد میشود توجه میکنید؟ احتمالا پاسخ منفی است و همه ی ما بدون توجه به ضررهای تلفن همراهمان آن را لحظه ای از خودمان دور نمیکنیم. بنابراین کمترین کار اینست که در مقابل این حجم از استفاده از گوشی، چند کار برای جبران آسیب به چشم انجام دهیم که یکی از آنها استفاده از لوبیا قرمز است.

جبران کار کردن زیاد با گوشی فقط با 1 خوراکی؛ اینجوری از چشات محافظت کن!

جبران کار کردن زیاد با گوشی فقط با 1 خوراکی؛ اینجوری از چشات محافظت کن!

جبران کار کردن زیاد با گوشی

لوبیا قرمز به این دلیل که سرشار از روی است در رساندن ویتامین آ به چشم بسیار کمک کننده است روی موجود در لوبیا قرمز، ویتامین آ را از کبد گرفته و به شبکیه چشم منتقل میکند تا ملانین که برای محافظت چشم ضروری است تولید شود.

هر چند ثانیه پلک بزنید و چشمانتان را با آب مرطوب کنید

پلک زدن مداوم، راهکار مقابله با خستگی چشم موقع استفاده از صفحه‌ی کامپیوتر است. اما هنگام استفاده از گوشی موبایل از آن هم مهم‌تر است. خیره شدن برای زمان طولانی به صفحه نمایش چشم‌ها را خشک می‌کند و راه طبیعی برای مقابله با خشکی چشم پلک زدن است.

پلک زدن اثر منفی اشعه‌های صفحه نمایش را کاهش می‌دهد. پاشیدن کمی آب به چشم‌ها هم کمک بسیاری می‌کند. همین آب عادی‌ که روزانه از آن استفاده می‌کنیم هم کافی است و به قطره و اشک مصنوعی نیازی نیست.

از قانون ۲۰/۲۰/۲۰پیروی کنید

چشم انسان برای خیره شدن طولانی مدت به یک فاصله‌ی کوتاه ساخته نشده است. چشم ما به نگاه کردن برای چند دقیقه به چیزی در فاصله‌ی کوتاه، سپس نگاه کردن به چیزی در فاصله‌ی بلند و رفت و آمد بین آن‌ها عادت کرده است. به همین خاطر وقتی شما ساعت‌ها به یک شی در فاصله نزدیک نگاه می‌کنید به چشمتان فشار می‌آورید که رفتار غیرطبیعی داشته باشد، حتی اگر این شی کتاب باشد.

قانون ۲۰/۲۰/۲۰ می‌گوید بعد از هر ۲۰  دقیقه نیاز دارید برای ۲۰  ثانیه به چیزی که حداقل در ۲۰ متری شما قرار دارد نگاه کنید. بهتر این است که بعد از هر چهل تا پنجاه دقیقه استفاده از دستگاهتان، ده دقیقه تا یک ربع استراحت کنید و به هیچ صفحه‌ی نمایشی نگاه نکنید.

بهتر است در این زمان کمی ورزش بکنید، این کار نه فقط به چشم‌هایتان که به وضعیت کلی جسمتان هم کمک می‌کند.

نکات ایمنی برای به حداقل رساندن آسیب های موبایل

امروزه استفاده از تلفن همراه تبدیل به یک فرهنگ بین مردم شده است و واقعا نمی توان از آن استفاده نکرد. بنابراین می توان با رعایت نکات زیر ضررهای آن را به حداقل رساند:

  • حتی المقدور از ارسال پیامک به جای صحبت کردن استفاده کنید، زیرا اشعه های کمتری تولید کرده و کمتر آسیب می رساند.

  • در صورتی که می خواهید از تلفن همراه استفاده کنید، از دستگاههای هندزفیری استفاده کنید و از چسباندن مستقیم گوشی تلفن به گوش، خودداری کنید.

  • گوشی تلفن همراه خود را در فاصله دوری از بدن خود قرار دهید تا از تشعشات آن در امان باشید.

  • گوشی تلفن همراه را به هیچ وجه داخل اتاق خواب نبرید، چرا که به هنگام خواب مغز شما قابلیت بیشتری برای دریافت امواج دارد.

  • خطر امواج هنگام صحبت کردن از هر زمان دیگر بیشتر است . زیرا این امواج همواره در حال کم و زیاد شدن هستند.

  • خانم های باردار باید حداقل 2 متر با تلفن همراه فاصله داشته باشند.

  • هنگام ارسال MMS یا پیام تصویری ، خطر امواج 1000 برابر بیشتر است .

  • وقتی که می خواهید با تلفن همراه به کسی زنگ بزنید، تا زمانی که ارتباط بر قرار نشده و شخص در آن طرف خط شروع به صحبت نکرده، تلفن همراه را نزدیک گوش خود نگیرید. زیرا در این مدت تلفن همراه از توان فرستادن سیگنال معادل با دو وات یا 33 دسی بل استفاده می کند.

  • تا حد ممکن از صحبت کردن با گوشی تلفن همراه بپرهیزید و بویژه از استفاده کودکان از تلفن همراه جلوگیری کنید.