در این پست از سایت جزئیات جلسه استیضاح وزیر صمت, گزارش کامل از جلسه استیضاح وزیر صمت امروز 10 اردیبهشت 1402 در مجلس شورای اسلامی را قرار دادیم .جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن، تجارت جناب آقای سیدرضا فاطمی امین امروز دهم اردیبهشت 1402 در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. البته نا گفته نماند که ادامه جلسه با زدن زنک اتمام جلسه علنی در مجلس به بعد از ظهر همین روز موکول شد. این درحالی است که ایشان 6 ماه پیش هم استیضاح شده بودند و با 182 رای موافق و حمایتی از سوی بعضی نمایندگان توانسته بودند تا بدین لحظه در این وزارتخانه بمانند. در ادامه به جزئیات کامل و گزارش لحظه به لحظه این خبر گوش به عرض برسانید.          سایت استار بورس …

در ادامه از سایت استار بورس همراه ما باشید با گزارش کامل جلسه استیضاح ویز صمت دولت رییسی در مجلس امروز…

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه – ۱۰ اردیبهشت – مجلس شورای اسلامی،بررسی استیضاح وزیر صمت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و مخالفان و موافقان استیضاح وزیر صمت نظرات خود را در مورد عملکرد وزیر صمت بیان کردند.

در ابتدای این جلسه موافقان استیضاح نظرات خود را در مورد عملکرد وزیر صمت بیان کردند:

رسولی نژاد: قیمت خودرو سرسام‌آور است

سیداحمدرسولی نژاد یکی از نمایندگان امضاء کننده استیضاح درباره دلایل استیضاح گفت: در شهریور ۱۴۰۰که دولت وزرای پیشنهادی خود را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی کرد، مجلس تقریباً به همه وزرای پیشنهادی رای داد و به آنها فرصت داده شد. اما بعد از حدود ۱۵ ماه از فعالیت دولت سیزدهم، اولین استیضاح انجام شد که متاسفانه به نتیجه نرسید و امروز شاهد نتایج زیانبار آن هستیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هفته گذشته نمایندگان مجلس در حوزه‌های انتخابیه آثار نارضایتی مردم را دیدند، افزود: در حوزه خودرو باید اشاره کنم که شرکت ایران خودرو در سال۱۴۰۱ حدود ۵۵۰ هزار دستگاه تولید داشته است در حالی که آمار فروخته شده ۶۱۳ هزار خودرو اعلام شد.

نماینده مردم دماوند یادآور شد: آماری که در وزارت صمت اعلام می‌شود، آمار خودروهای معیوب است در حالیکه خودروهایی که به پارکینگ عودت داده می شود نباید جز آمار محسوب شود. همچنین آماری که شرکت سایپا برای تولید داشته ۳۵۱ هزار خودرو بوده که طبق آمار۳۸۱ هزار خودرو فروخته شده است که باز هم آمار غلط است. یعنی خودروهایی که به کف کارخانه عودت داده شده جزء آمار محسوب شده است.

وی یادآور شد: مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۰۱ هزار خودرو بوده که اعلام شده حدود یک میلیون خودرو فروخته شده است که تنها ۱۷ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش تولید داشته است. به عبارتی آقای فاطمی امین که وعده یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه را داده به این وعده عمل نکرده و ایشان استاد وعده‌هاست.

رسولی نژاد تاکید کرد: فاطمی امین پیش از این اعلام کرده است که ۱۰۰ برنامه برای این وزارتخانه دارد و روز استیضاح قبلی اعلام کرد که ۳۰۰ برنامه دارد، مگر برنامه کودک است که وزارتخانه به این عظمت در ۴۸ ساعت ۲۰۰ برنامه جدید اعلام کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: اطلاعات غلط دیگری که در سال ۱۴۰۱ اعلام شده مبنی به این بوده که وزارت صمت در این بخش رکورد زده است در حالی که تولیدات ایران خودرو در دولت نهم ۷۷۷ هزار خودرو تولید شد. همچنین زیان انباشته در ایران خوردرو و سایپا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است که این نتیجه مدیریت ضعیف و ناکارآمد است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: تعداد خودروهای پیش فروش قبل از نوروز ۹۰۰ هزار دستگاه اعلام شد در حالی که ۶۰۰ هزار دستگاه از قبل جزء تعهدات بود یعنی یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه جزء تعهدات بوده است که این هم چالش بزرگی است. از طرفی قطعه سازان هر قیمتی را اعلام می کردند که ممکن است این شیوه سبب بحران شود.

وی با بیان اینکه وزیر صمت وعده افزایش کیفیت خودرو را پیش از این اعلام کرده بود، تصریح کرد: نه تنها کیفیت افزایش نیافته بلکه قیمت ها صعودی شده است. همچنین قرار وعده واردات خودروهای صفر و کارکرده جزء کدام وعده های وزیر است.

رسولی نژاد با بیان اینکه وزیر صمت صداقت در گفتار ندارد، تصریح کرد: ایشان بر خلاف وعده عرضه خودرو در بورس اعلام می کند که برخی از دستگاه ها و نهادها اجازه عرضه خودرو در بورس را نمی دهند و ایشان به صراحت بگوید کدام نهادها اجازه نمی دهند.

این نماینده مجلس یادآور شد: وزارت صمت علت قیمت خودرو را افزایش دلار می داند در حالی که قیمت خودرو شاهین به عنوان مثال در بورس کالا در دی ماه ۱۴۰۱ به میزان ۳۴۰ میلیون تومان بود که در این زمان دلار ۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان بود و وقتی خودرو شاهین به ۷۲۰ میلیون تومان رسید، قیمت دلار ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان است. یعنی دلار ۲۰ درصد نسبت به قیمت خودرو افزایش داشته ولی خودرو شاهین ۱۱۲ درصد افزایش داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: نبود برنامه در تجارت خارجی، عدم توجه به نظرات متخصصان در تدوین نقشه راه، به حاشیه راندن صادرات کشور، از بین بردن شورای عالی غیرنفتی، تدوین پیش نویس ستاد هماهنگی‌های دولت که بیشتر مصوبات آن اجرایی نشده است، ضعف در پیگیری بازگشت ارزهای صادراتی، افزایش کارت‌های بازرگانی و خارج شدن بازرگانان خوش نام از گردونه صادرات به علت قوانین دست و پا گیر در ارز صادراتی، ایجاد فضای رانتی به اعطای ارز به گروه‌های خاص، عدم رفع مشکلات ارزی گروه‌های مختلف کالایی، عدم نظارت بر مقررات صادرات و واردات، انتصاب افراد بی تخصص و به بهانه جوانگرایی به حاشیه راندن نیروهای متخصص، عدم استفاده از نظرات بخش خصوصی، انتصابات پرهزینه در سازمان‌هایی مانند تجارت توسعه ایران، مردمی نبودن مدیران انتصابی ایشان، حضور برخی از مدیران ناکارآمد در راس برخی از سازمان‌ها، عدم توجه به مشکلات مردم شرایط بودجه‌ای دولت و برگزاری جلسات پرهزینه، عدم وجود کارکارشناسی در حوزه‌های مختلف از جمله ناکارآمدی وزیر صنعت، معدن و تجارت است.