استفاده از این دمنوش مخصوص نفخ و بی خوابی در شب برای هضم غذا ،کاهش استرس و خوابی راحت و با کیفیت به شدت توصیه میشود. بابونه از قدیم برای درمان انواع درد های بدن و درمان اسهال کودکان استفاده میشده و چای آن در جهان به عنوان آرام بخش معروف است.

دمنوش بابونه که از گل های خشک شده آن درست میشود منبع آنتی اکسیدان است و مصرف آن قبل از خواب انتخاب بسیاری از افرادیست که مشکل کم خوابی و بی خوابی دارند. بابونه استرس و اضطراب شبانه را ازبین برده و به خاطر خاصیت آرام بخشی که دارد خوابی راحت برای شما به ارمغان می آورد.

دمنوش مخصوص نفخ و بی خوابی

دمنوش مخصوص نفخ و بی خوابی

خواص دمنوش بابونه

مزایای دیگر این گیاه برای سلامتی کاهش التهاب و بهبود مشکلات پوستی است. چای بابونه غالباً بی‌خطر است و بیشتر افراد می‌توانند آن را مصرف کنند، فقط کسانی که به گیاهان خانواده‌ی مینای چمنی (Daisy) حساسیت دارند بهتر است از مصرف این گیاه صرف نظر کنند!

این گیاه به عنوان یک داروی طبیعی، قادر به درمان مشکلاتی فرای بی‌خوابی و اعصاب است و می‌تواند علائم سندرم پیش از قاعدگی، اسهال، تهوع و نفخ را از بین ببرد. این گیاه با داشتن بیش از ۱۰۰ ماده زیست‌فعال که در خواص آن دخیل هستند، منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها است و خواص ضدمیکروبی دارد.

بابونه انواع مختلفی دارد از جمله: بابونه‌ی آلمانی، رومی، انگلیسی و مصری. بابونه‌ی آلمانی رایج‌ترین نوع بابونه است که به عنوان دمنوش طبی مصرف می‌شود. ترکیبات زیست‌فعالِ بابونه‌ی آلمانی غلظت بیشتری دارد و طعم این نوع بابونه خوش‌طعم‌تر از بقیه‌ی انواع بابونه است.

چای بابونه

چای بابونه برای رفع سوء هاضمه،‌ بی‌خوابی، گرفتگی عضلانی، مسکن، دردهای شکمی توأم با نفخ، تب و بی‌قراری اطفال بکار می‌رود. اشتهاآور تلخ و محرک معده و یک ماده شستشو دهنده خوب در زخم‌های باز است.

روغن بابونه بصورت خوراکی در کولیک و گرفتگی عضلانی بکار می‌رود. گل آن در تورم، مفاصل دردناک و قسمت‌های پینه بسته و سفت شده بطور موضعی مصرف می‌شود.

نحوه و میزان مصرف

۱- دم کرده: یک قاشق سوپخوری گل گیاه، در یک فنجان آب به مدت نیم ساعت خیسانده شود. در مورد اطفال یک قاشق چایخوری هر نیم ساعت مصرف شود.
۲- تنتور: ۲۰-۱۰ قطره در آب، سه یا چهار بار در روز میل شود.
۳- روغن در مصرف خوراکی: شش قطره بر روی یک حبه قند، میل شود.
۴- روغن در مصرف موضعی: یک اونس، معادل ۱/۳۱ گرم گل خشک یا تازه در روغن زیتون به مدت ۲۴ ساعت خیسانده شود. قبل از مصرف صاف شود.