در این پست از سایت روز تاسوعا کی است؟,تاریخ و زمان دقیق روز تاسوعا سال 1402 را قرار دادیم. در این پست برای شما عزیزان زمان و تاریخ دقیق روز تاسوعا را در  سال 1402 را آماده کرده ایم. برای اطلاع از تاریخ و زمان دقیق روز تاسوعا سال 1402 به ادامه مطلب مراجعه کنید. سایت استار بورس …    در ادامه از سایت استار بورس همراه ما باشید با زمان و تاریخ دقیق روز تاسوعا حسینی سال 1402. . .

533390 835

تاریخ دقیق روز تاسوعا ۱۴۰۲ در تقویم شمسی چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز تاسوعا۱۴۰۲ در تقویم شمسی مصادف است با:

جمعه، ۰۶ مرداد ۱۴۰۲

۱۴۰۲/۰۵/۰۶


تاریخ دقیق روز تاسوعا در تقویم میلادی امسال چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز تاسوعا در تقویم میلادی مصادف است با:

Friday, July 28, 2023

۲۰۲۳-۰۷-۲۸


تاریخ دقیق روز تاسوعا در تقویم قمری چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز تاسوعا در تقویم قمری مصادف است با:

الجمعه، ۹ محرم ۱۴۴۵

۱۴۴۵/۰۱/۰۹

محرم ۱۴۰۲

روز تاسوعا

تاسوعا، نهمین روز محرم و یکی از روزهای سوگواری شیعیان که مرتبط با واقعه کربلا در سال ۶۱ قمری است. در نهم محرم ۶۱ق، شمر بن ذی الجوشن با نامه‌ای از طرف عبیدالله بن زیاد، وارد کربلا شد. در آن نامه از عمر بن سعد خواسته شده بود یا در برخورد با امام حسین(ع) جدیت به خرج دهد یا فرماندهی لشکر را به شمر واگذار کند. عمر سعد از واگذاری فرماندهی به شمر خودداری کرد و آماده جنگ با امام حسین(ع) شد. با هجوم لشکریان در عصر این روز، امام حسین(ع) با فرستادن برادرش عباس بن علی(ع)، از آنها مهلت طلبید تا شب را با نماز و تلاوت قرآن به صبح برسانند.

همچنین در این روز شمر امان‌نامه‌ای برای حضرت عباس و دیگر فرزندان ام البنین فرستاد؛ اما آنان نپذیرفت. شیعیان، تاسوعا را روز عباس(ع) به شمار می‌آورند و آن را مانند روز عاشورا گرامی داشته، به ذکر فضائل و سوگواری در آن می‌پردازند. این روز در ایران در کنار روز عاشورا تعطیل رسمی است.

 

مفهوم شناسی و اهمیت روز تاسوعا

روز نهم محرم، تاسوعا (به معنای نهم)‌ خوانده می‌شود. شهرت این روز به دلیل وقایعی است که در روز نهم ماه محرم سال ۶۱ هجری قمری، در سرزمین کربلا روی داد.[نیازمند منبع]

روز تاسوعا در نزد شیعیان از اهمیت بالایی برخوردار است. آنها این روز را منتسب به عباس بن علی(ع) می‌دانند و آن را بسان روز عاشورا گرامی داشته، در آن سوگواری می‌کنند.[۱] در ایران[۲] و بعضی از کشورهای اسلامی شیعی‌نشین، روز تاسوعا همچون روز عاشورا تعطیل رسمی بوده و در این روز نیز مراسم عزاداری مفصل با راه‌اندازی هیأت‌های عزاداری و دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی برگزار می‌شود.

 

تاسوعا در آیین های سوگواری

تاسوعا نزد شیعیان، از اهمیت زیادی در آیین‌های سوگواری حسینی برخوردار است. هر سه اتفاق تاریخی رخ داده در تاسوعای حسینی، در روضه‌خوانی‌ها روایت می‌شوند و درباره‌شان شعر و نوحه بسیار گفته شده است. ظاهرا به دلیل اتفاق دوم(ردّ امان نامه ) و سوم(مذاکره با دشمن)، روز تاسوعا در فرهنگ شیعیان روز گرامیداشت عباس بن علی محسوب می‌شود و محور اصلی نوحه‌خوانی‌ها و عزاداری‌ها، ذکر فضائل وی و نحوه شهادتش است.

عزاداری‌های حسینی که معمولاً از نخستین شب دهه محرم آغاز می‌شوند، در تاسوعا و عاشورا به اوج خود می‌رسند. علاوه بر آیین‌های عمومی عاشورا، برخی آیین‌های عزاداری که به نوعی مربوط به حضرت عباس یا به نام وی هستند، اختصاصاً در تاسوعا برگزار می‌شوند. شمع‌گردانی در اردبیل، چهل منبر در لرستان، توغ گردانی در آذرشهر، جریده گردانی در کاشان و زار خاک در روستای قورتان (از توابع زواره اصفهان) از جمله آیین‌هایی هستند که اختصاصاً در شب و روز تاسوعا اجرا می‌شوند، یا صورت اجرایشان در این زمان، با زمان‌های دیگر متفاوت است.

 

سخن امام حسین(ع) در عصر تاسوعا درباره یارانش:

… فَإنّی لاأعلَمُ أصحاباً أوفی و لاخَیراً مِن أصحابی، و لاأهلَ بَیتٍ أبَرَّ وَ لاأوصَلَ مِن أهلِ بَیتی (ترجمه: من یارانی بهتر و باوفاتر از اصحاب خودم سراغ ندارم و خویشاوندانی نیکوکارتر و به حقیقت نزدیک‌تر از خویشاوندان خود نمی‌شناسم.)

شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ۱۳۸۸ش، ص۴۹۶-۴۹۷.

روز تاسوعا کی است؟,تاریخ و زمان دقیق روز تاسوعا سال 1402,روز تاسوعا,روز تاسوعا ۱۴۰۲,روز تاسوعا و عاشورا,روز تاسوعا چه روزی است,روز تاسوعا ۱۴۰۱,روز تاسوعا و عاشورا چه روزی است,روز تاسوعا چه اتفاقی افتاد,روز تاسوعا 1402,روز تاسوعا چه شد,روز تاسوعا و عاشورا چه اتفاقی افتاد,روز تاسوعا و عاشورا ۱۴۰۲,تاریخ روز تاسوعا ۱۴۰۲,روز تاسوعا و عاشورا 1401,روز تاسوعا و عاشورا ۱۴۰۱,روز تاسوعا و عاشورا یعنی چه,روز تاسوعا و عاشورا ۱۴۰۱ چه روزی است,روز تاسوعا و عاشورا ۱۴۰۰ چه روزی است,روز تاسوعا و عاشورا 1400,روز تاسوعای حسینی چه روزی است,روز عاشورا تاسوعا چه روزی است,روز تاسوعا ۱۴۰۱ چند شنبه است,روز عاشورا تاسوعا ۱۴۰۱,تاریخ روز تاسوعا ۱۴۰۱,تاریخ روز تاسوعا عاشورا ۱۴۰۱,روز تاسوعای 1401,مداحی روز تاسوعا ۱۴۰۱,مداحی راغب روز تاسوعا ۱۴۰۱,روز تاسوعا محمود کریمی ۱۴۰۱,روز تاسوعا عاشورا چه روزی است,روز تاسوعا چه اتفاقی افتاده,روز تاسوعا چه اتفاقی افتاده است,در روز تاسوعا چه اتفاقی افتاد,در روز تاسوعا چه اتفاقی افتاده,در روز تاسوعا و عاشورا چه اتفاقی افتاد,روز تاسوعا چه کسانی شهید شدند,در روز تاسوعا چه کسانی شهید شدند,در روز تاسوعا چه شد

********************************