در این پست از سایت زلزله دقایقی پیش کرمانشاه ۱۴۰۲,زلزله امشب قصر شیرین کرمانشاه چند ثانیه طول کشید را قرار دادیم . دقایقی پیش زمین لرزه و زلزله ای شدید امروز فصر شیرین استان کرمانشاه را لرزاند . هنوز اطلاعات دقیقی از شدت زلزله و میزان خسارات مالی و جانی احتمالی زلزله 4.5 ریشتری در قصر شیرین استان کرمانشاه در دسترس نیست . زلزه و زمین لرزه کرمانشاه چند ثانیه طول کشید ؟ اخبار و خبرهای کامل درباره زمین لرزه و زلزله کرمانشاه و فیلم و عکس و تصاویر زلزله کرمانشاه در همین مطلب بروزرسانی خواهد شد …

زلزله دقایقی پیش کرمانشاه ۱۴۰۲,زلزله امشب قصر شیرین کرمانشاه چند ثانیه طول کشید

اخبار تکمیلی در همین مطلب بروزرسانی خواهد شد

قصر شیرین در استان کرمانشاه لرزید

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۵ ریشتر «قصرشیرین» در استان کرمانشاه را لرزاند.

عصر امروز شنبه ۲۳ اردیبهشت زمین لرزه حوالی «قصرشیرین» در استان کرمانشاه را تکان داد.

مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد: این زلزله ساعت ۱۷ و ۴۸ دقیقه و سه ثانیه عصر امروز شنبه ثبت شده است.

بر اساس گزارش‌های به دست آمده این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوست.

محل وقوع این زلزله در هفت کیلومتری قصرشیرین، ۲۱ کیلومتری خانقین و ۳۳ کیلومتری سرپل‌ذهاب اعلام شده است.

کانون این زلزله در موقعیت ۳۴.۵۰ شمالی و ۴۵.۵۰ شرقی ثبت شده است.

معرفی قصر شیرین کرمانشاه :

قَصرِ شیرین (به کردی: قه‌سر شرین) یکی از شهرهای استان کرمانشاه و از مناطق آزاد تجاری در غرب ایران است.

سومین شهر وسیع استان کرمانشاه با وسعت ۹۵۰ هکتار مرکز بخش مرکزی شهرستان قصر شیرین در غرب استان کرمانشاه است و در نزدیکی مرز ایران و عراق قرار گرفته است.

قصرشیرین از شمال شرق به شهرستان سرپل ذهاب و از شرق به شهرستان گیلانغرب و از غرب به اقلیم کردستان و کشور عراق منتهی می‌شود. قصر شیرین به دلیل نخل‌های بلند و همچنین محصولات متنوع کشاورزی مورد توجه بوده‌است.

این شهر از دیرباز مکانی برای هم زیستی اقوام مختلف مردمان کرد، و مذاهب مختلف از قبیل (سنی، یارسان، شیعه و اقلیتی از یهودی، مسیحی و بهائی) بوده‌است. یکی از مهم ترین پیمانکار های این شهر مهندس راسخ هست که چندین پروژه بزرگ در چند سال اخیر در این شهر انجام داده است.

وجه تسمیه

علت نام‌گذاری این ناحیه به قصر شیرین، ساختن کاخی برای شیرین، همسر مسیحی خسرو پرویز در این محل بوده‌است.

در مورد پیشینهٔ تاریخی و خاستگاه قصرشیرین مطالب فراوانی گفته شده، از جمله آنکه قصرشیرین را که نام آن دستجرد، دستگرد بوده که یونانی‌ها آن را آرت میتا گفته‌اند، «آرت» در زبان لاتینی به معنی معماری است.

در این هر دو نام یگانگی الفاظ میتان و ماد مشهود است و دستگرد یکی از کاخ‌های سلطنتی خسرو پرویز بوده‌است. جغرافی‌دانان معتقدند که در دورهٔ هخامنشی نیز این محل دارای بخش‌هایی آباد بوده که بنام‌های کاله یا اکرای پل «سرپل ذهاب» و «کادینا کرند» و باغشتانا و سرخک نوشیروان و قره‌غان خوانده می‌شدند.

لسترنج آورده‌است که: شش فرسخ پس از خانقین در نصف راه حلوان که نخستین شهر استان جبلان است قصرشیرین واقع شده‌است.

شیرین معشوقه خسرو پرویز است؛ و قصرشیرین روستایی است یزرگ که بارو و ویرانهٔ قصر ساسانی در آنجا پدیدار است. ابن رشد در سدهٔ سوم دربارهٔ آن می‌گوید: ایوانی بزرگ و با شکوه از گچ و آجر دارد. به گرد ایوان حجره‌هایی ساخته‌اند و حجره‌ها به یکدیگر راه دارند و در حجره‌ها به آن ایوان باز می‌شود.

جلوی ایوان صفحه‌ای است از سنگ مرمر، داستان فرهاد دلدادهٔ شیرین و پهلباد نوازنده و شبدیز اسب معروف خسروپرویز در بسیاری نقاط آن حول و حوش به صورت افسانه‌ای درآمده است.

بر قصرشیرین جبال بزرگی مشرف است که در سر حد ایران واقع است. این شهر در درازای تاریخ فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌است ولی به‌علت موقعیت ویژهٔ خود دوباره از نو ساخته شده‌است،

به‌طوری‌که پس از حملهٔ اعراب به ایران کاخ‌های خسروپرویز به‌کلی ویران گشت و تا سال ۱۲۷۰ قمری قصرشیرین روستای کوچکی بیش نبوده و جمعیتی در حدود ۲٬۵۰۰ نفر داشت.

قصرشیرین در جنگ جهانی اول مرز سربازان دولتی آلمان و عثمانی از یک طرف و روسیه و انگلستان از طرف دیگر بود. ویرانهٔ قصور وسیعی که بنام شیرین محبوبه خسروپرویز ساسانی موسوم و در جوار شهر نو کنونی واقع گردیده‌است از عهد باستان تا حال مشرف بر شاهراه بزرگی است که اراضی مرتفع ایران را به دشت میانرودان متصل می‌کند. قصرشیرین در دوران قاجاریه محل زمستانی حکام گوران و سنجابی بود که خالصه‌جات را از دولت اجاره می‌کردند.

قصر شیرین پیش از اسلام

قصر شیرین از شهرهای قدیمی و تاریخی استان کرمانشاه است و بنای آن را در آثار تاریخی و ادبی به خسرو پرویز نسبت می‌دهند. وی در زمان پادشاهی‌اش باغی وسیع با قصرهایی دلپذیر که متناسب با آب و هوای زمستان این ناحیه بود در این شهر بنا نهاد.

پس از حملهٔ عربها به امپراتوری ساسانیان، قصرهای خسرو پرویز به کلی ویران گشت.قصرشیرین از دیر باز شهری برای تبادل فرهنگ و تجارت بوده و آثار باستانی به جای مانده از ادوار مختلف گواهی دهنده اهمیت این شهر می باشد.

قصرشیرین پس از اسلام

ابودلف مسعر بن المهلهل الخزرجی در آغاز سدهٔ چهارم هجری قصرشیرین را به صورت شهری «دارای ساختمان‌های بلند و عظیم» که «دید انسان از تعیین ارتفاع آن عاجز، و فکر از پی بردن به آن قاصر است» توصیف کرده‌است.

اما یعقوبی در سال ۲۸۷ قمری از ویرانه‌های قصر یاد می‌کند و ابن اثیر از تخریب بیشتر آن در طی زلزله‌ای در سال ۳۴۵ قمری (۹۵۶ میلادی) خبر می‌دهد.

حمدالله مستوفی در قرن هشتم هجری و در سال ۷۴۰ قمری (۱۳۴۰ میلادی) قصرشیرین را دارای هوایی بد و دارای بادهای سموم عنوان می‌کند و کاخ شیرین را «اندکی معمور» می‌نامد.

قصر شیرین در دوران معاصر

قصر شیرین در جنگ جهانی اول مورد حملهٔ نیروهای عثمانی قرار گرفت. در ۱۲ آوریل ۱۹۱۵ (۲۳ فروردین ۱۲۹۴) نیروهای عثمانی قصر شیرین را به تصرف خود درآوردند.

با آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ قصر شیرین نخستین شهر از ایران بود که توسط ارتش عراق تسخیر شد.

ارتش عراق با ورود به شهر به تخریب شهر پرداخت، چنان‌که تمامی ساختمان‌های شهر در مدت کوتاهی ویران گشت و تنها یک ساختمان باقی‌ماند که به عنوان مقر نیروهای بعثی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

آثار تاریخی شهر نیز همه ویران شدند. اگرچه قصر شیرین در روز ۲۰ فروردین ۱۳۶۰ از نیروهای عراقی بازپس گرفته شد، اما بازسازی آن تا پایان جنگ انجام نشد. پس از پایان جنگ در سال ۱۳۶۷ اهالی شهر دوباره به بازسازی شهر پرداختند و شهر را از نو ساختند.

موقعیت جغرافیایی

شهر قصرشیرین در ۱۶۶ کیلومتری غرب شهر کرمانشاه واقع شده‌است. این شهر میان طول جغرافیایی ۴۵ درجه و ۳۵ دقیقه شرقی و عرض ۳۴ درجه و ۳۱ دقیقه شمالی قرار دارد که ارتفاع آن از سطح دریا ۳۳۳ متر می‌باشد.

آب و هوا

منطقهٔ جنوب قصرشیرین آب و هوای بیابانی گرم و خفیف، مرکز آن آب و هوای خشک و نیمه معتدل و شمال و شرق آن آب و هوای نیمه خشک سرد دارد. قسمت‌های مرتفع نیز دارای آب و هوای نیمه مرطوب سرد هستند.

میانگین سردترین ماه سال میان ۲٫۵ تا ۵ درجهٔ سانتی‌گراد و میزان بارندگی میان ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلی‌متر در نوسان است.

آب‌ها

رودخانهٔ الوند از درون شهر قصرشیرین می‌گذرد. این رود از کوه‌های شمال شرقی سرپل ذهاب، کوه سیاوانه در ۵۰ کیلومتر شمال شهر قصرشیرین سرچشمه می‌گیرد و از به هم پیوستن آب چشمهٔ سیاوانه و سراب اسکندر به وجود می‌آید. این رود پس از عبور از ریجاب و پیران با آن سراب گیلان یکی می‌شود و از آنجا به بعد نام الوند به خود می‌گیرد.

آبدهی متوسط این رود در ایستگاه قصرشیرین در سال ۱۳۸۰، نزدیک به ۱۴ متر مکعب در ثانیه بوده‌است. با توجه به عبور این رود از سرپل ذهاب و ریختن فاضلاب این شهر و نزدیک به ۲۰ روستای میان این دو شهر در آن، آلودگی الوند بالاست و این مسئله سبب تغییر رنگ آب رودخانه شده‌است.

الوند پس از گذر از قصرشیرین، از مرز ایران و عراق عبور کرده و در استان دیاله در عراق جریان می‌یابد و سپس با گذر از وسط شهر خانقین در محل دوآب خانقین به رود سیروان می‌ریزد.

بر روی رود الوند، از سال ۱۳۳۷ سد انحرافی الوند ساخته شده که آب رودخانه را برای کاربرد کشاورزی به زمین‌های پیرامون شهر منتقل می‌کند.

همچنین آب مورد نیاز مردم شهر قصرشیرین تا پیش از لوله‌کشی آب این شهر در سال ۱۳۳۹، به‌طور مستقیم و با ابزار ابتدایی از الوند تأمین می‌گردید.

زبان مردم قصرشیرین:

کردی جنوبی است که با لهجهٔ قصری ادا می‌شود. اشتراک زبانی بین مردم کرمانشاه و قصرشیرین بسیار زیاد است وهمچنین گویش‌های دیگر کردی کلهری مانند سنجاوی، ، باجلانی و جافی هم در قصرشیرین تکلم می‌شود.

از این میان دو گویش باجلانی امروز متکلم بسیار کمتری دارند و از سوی سازمان یونسکو در فهرست زبان‌های شدیداً در معرض خطر نابودی قرار گرفته‌اند.

یهودیان قصرشیرین در گذشته به زبان آمیخته به واژگان عبری سخن می‌گفتند که خود آن را لیشانا نوشان به معنای «زبان خودمان» یا هولاهوله می‌نامیدند. این زبان نیز امروزه با کوچ دسته جمعی یهودیان به اسرائیل به فراموشی سپرده شده و از سوی سازمان یونسکو در فهرست زبان‌های شدیداً در معرض خطر نابودی نیز قرار گرفته‌است.

دین مردم قصر شیرین :

قصر شیرین از دیرباز مکانی برای هم زیستی مذاهب مختلف ازقبیل (شیعه، یارسان، سنی و اقلیتی از یهودی، مسیحی و بهائی) بوده‌است.

در حال حاضر مسیحیان ارمنی و آشوری همگی قصر شیرین را ترک کرده‌اند. یهودیان نیز که تا پیش از جنگ ایران و عراق محلهٔ مستقلی در شهر داشتند همگی از قصر شیرین کوچ کرده‌اند و کنیسهٔ آن‌ها نیز در جنگ ویران شده‌است.

همچنین گورستان یهودیان قصر شیرین به صورت تپه‌ای خاکی در ضلع غربی پارک شاهد (پارک سیب) درآمده که نشانی از سنگ قبر در آن دیده نمی‌شود. یهودیان کردستان اعتقاد دارند قبر بنیامین فرزند یعقوب از پیغمبران یهودی در نزدیکی قصر شیرین قرار دارد.

هنری بایندر سیاح فرانسوی که در اواخر قرن نوزدهم از قصر شیرین دیدن کرده‌است، در سفرنامهٔ خود با عنوان «در کردستان، در بین‌النهرین و پرشیا» که در سال ۱۸۸۷ به چاپ رسیده‌است می‌نویسد:

….بیشتر کُردان ایران از فرقۀ علی‌اللهی هستند. اگر آن‌ها را در انجام کارهایشان آزاد گذارند، آن‌ها هم در کار دیگران مداخله نمی‌کنند. حس احترام به عقیدۀ مذهبی دیگران در نزد ایشان بسیار زیاد است

زلزله دقایقی پیش کرمانشاه ۱۴۰۲,زلزله امشب قصر شیرین کرمانشاه چند ثانیه طول کشید,زلزله کرمانشاه,زلزله کرمانشاه چه سالی بود,زلزله کرمانشاه امروز,زلزله کرمانشاه دقایقی پیش,زلزله کرمانشاه سرپل ذهاب,زلزله کرمانشاه دقایقی پیش ۱۴۰۲,زلزله کرمانشاه ۱۴۰۲,زلزله کرمانشاه ۹۸,زلزله کرمانشاه ۱۴۰۰,زلزله کرمانشاه الان,زلزله کرمانشاه در چه سالی بود,زلزله ی کرمانشاه چه سالی بود,زلزله امروز کرمانشاه 1402,زلزله امروز کرمانشاه ساعت چند بود,زلزله امروز کرمانشاه ۱۴۰۲,زلزله امروز كرمانشاه,زلزله در کرمانشاه امروز,اخبار زلزله کرمانشاه امروز,زلزله ی امروز کرمانشاه,زلزله امروز کرمانشاه قصر شیرین,زلزله امروز کرمانشاه ۱۷ بهمن,زلزله کرمانشاه دقایقی پیش ۱۴۰۰,زلزله کرمانشاه دقایقی پیش 1402,زلزله در کرمانشاه دقایقی پیش,زلزله ی کرمانشاه دقایقی پیش,تاریخ زلزله کرمانشاه سرپل ذهاب,فیلم زلزله کرمانشاه سرپل ذهاب,زلزله امروز کرمانشاه سرپل ذهاب,تصاویر زلزله کرمانشاه و سرپل ذهاب,عکس زلزله سرپل ذهاب کرمانشاه,تصاویر زلزله سرپل ذهاب کرمانشاه,زلزله کرمانشاه 1402,زلزله کرمانشاه بهمن ۱۴۰۲,زلزله کرمانشاه اسفند ۱۴۰۲,زلزله کرمانشاه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲,زلزله کرمانشاه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲,زلزله کرمانشاه ۹۸ چند ریشتر بود,زلزله دیشب کرمانشاه ۱۴۰۰,زلزله قصر شیرین,زلزله قصر شیرین کرمانشاه,زلزله قصر شیرین امروز,زلزله در قصر شیرین,تصاویر زلزله قصر شیرین,جزئیات زلزله قصر شیرین,زلزله امروز کرمانشاه قصر شیرین,زمین لرزه در قصر شیرین,خبر فوری زلزله,خبر فوری زلزله شیراز,خبر فوری زلزله کرج,خبر فوری زلزله ترکیه,خبر فوری زلزله در تهران,خبر فوری زلزله امروز کابل,خبر فوری زلزله گرگان,خبر فوری زلزله امشب تبریز,خبر فوری زلزله دقایقی پیش,خبر فوری زلزله امروز,خبر فوری زلزله ترکیه امروز,خبر فوری از زلزله ترکیه,خبر فوری زلزله در تهران امشب,خبر فوری زلزله در تهران امروز,عکس خبر فوری زلزله در تهران,خبر فوری وقوع زلزله در تهران قطعی شد,خبر فوری زلزله امشب تهران,خبر فوری زلزله دقایقی پیش کرمانشاه,خبر فوری زلزله دقایقی پیش تبریز,خبر فوری زلزله دقایقی پیش ساری، استان مازندران,خبر فوری زلزله دقایقی پیش مشهد، استان خراسان رضوی، ایران,خبر فوری زلزله دقایقی پیش تهران,خبر فوری زلزله دقایقی پیش استان آذربایجان شرقی,خبر فوری زلزله دقایقی پیش استان تهران,خبر فوری زلزله دقایقی پیش ساری,خبر فوری زلزله دقایقی پیش مشهد,خبر فوری زلزله امروز افغانستان,خبر فوری زلزله امروز خوی,خبر فوری زلزله امروز هرات,خبر فوری زلزله امروز بادغیس,خبر فوری زلزله امروز تهران,خبر فوری زلزله امروز فراه,خبر فوری زلزله امروز زاهدان,خبر فوری قم زلزله امروز

********************************

قویترین سایت در زمینه آموزش بورس و تحلیل تکنیکال بورس