در فصل گرم سال برای جلوگیری از گرما زدگی و عوارض شدید گرما توصیه می شود از شربت های گیاهی استفاده کنید. گرما زدگی یک از عارضه هایی است که ممکن است در ماه های گرم دچار آن بشوید. برای جلوگیری از گرما زدگی احتمالی سعی کنید در بین ساعت ۱۲ تا ۱۶ از خانه بیرون نیایید و در خانه بمانید. هم چنین کودکان و افراد مسن که بدن آنها مستعد گرما زدگی می باشد را در فضای باز بیرون نیاورید چون دچار گرما زدگی می شوند.

گرمازدگی و راهکارهای آن

گرمازدگی و راهکارهای آن

شربت ها و داروهای گیاهی زیادی وجود دارد که می توانید در فصل های گرم سال از آنها استفاده کنید که هرکدام خاصیت جدایی برای بدن دارند.

در فصل گرما این شربت ها را فراموش نکنید:

گرما‌زدگی درجه حرارت بالای ۴۰ درجه بدن است که با عوارض مربوط به سیستم عصبی مرکزی بعد از قرار گرفتن در معرض دماهای بالا همراه می باشد. گرمازدگی در اثر نرسیدن آب کافی به بدن در گرمای بالا، منجر به نقص در سیستم کنترل درجه حرارت بدن می شود.

۱- شربت سکنجبین و تخم کاسنی

برای تهیه سکنجبین سه پیمانه شکر را با چهار پیمانه آب و یک پیمانه سرکه انگوری یا سرکه سیب بجوشانید، کمی از شربت را با یک قاشق چایخوری تخم کاسنی خیس خورده و یک لیوان آب بنوشید.

۲- شربت عناب و زرشک

۱۰ عدد عناب را له کرده با دو قاشق غذاخوری زرشک در یک و نیم لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان بماند سپس مواد را صاف کرده و با یک قاشق غذاخوری شکر شیرین کنید و خنک بنوشید.

۳- شربت خاکشیر یخ زده و آبلیمو

دو قاشق غذاخوری خاکشیر خیسانده را در جایخی بریزید، دو قاشق غذاخوری شکر، دو عدد لیمو تازه و یک لیوان آب را هم بزنید و یک مکعب خاکشیر یخ زده در آن انداخته و بعد از هم زدن میل کنید.

۴- شربت به‌لیمو

برای تهیه این شربت پیمانه شکر را با یک پیمانه آب کمی جوشانده، سپس یک پیمانه آب لیمو تازه اضافه کنید و بعد از کمی جوشیدن خاموش کنید، این شربت را با آب خنک رقیق کرده و میل کنید.

۵- دوغ ترش و تخم شربتی

دو قاشق غذاخوری تخم شربتی را در آب خیسانده، با یک لیوان دوغ ترش رقیق مخلوط کنید و خنک بنوشید.

فایده انواع شربت ها:

شربت نعناع: این شربت ضد نفخ می باشد.
شربت بیدمشک: خاصیت تب بر دارد.
شربت به لیمو: تقویت کننده معده است.
شربت لیمو: ضد تهوع و عطش می باشد.
شربت خاکشیر: درمان کننده یبوست و اسهال
شربت آلو: اشتها آور، درمان ورم معده، کلیه و روده