در این پست از سایت علل،علائم و درمان آریتمی قلبی,درمان های مختلف آریتمی قلبی را قرار دادیم .آریتمی قلبی نوعی ناراحتی است که فرد در خود احساس ناراحتی می کند. این ناراحتی اغلب با علائمی همچون تند یا کند زدن قلبريا،ضعف قلب در فعالیت های روزانه و… است. در این مقاله به بررسی عوامل ایجاد کننده و درمان و پیشگیری آریتمی قلب پرداخته ایم.سایت استار بورس …

در ادامه از سایت استار بورس همراه ما باشید باعلل،علائم و درمان آریتمی قلبی,درمان های مختلف آریتمی قلبی. . .

 

آریتمی قلبی چیست؟

آریتمی یا ضربان قلب نامنظم، مشکلی در سرعت یا ریتم ضربان قلب است. ریتم ضربان قلب ممکن است خیلی سریع، خیلی آهسته یا نامنظم باشد.

طبیعی است که ضربان قلب در حین فعالیت بدنی افزایش پیدا کند و در هنگام استراحت یا خواب کُند شود. همچنین احساس تپشِ گهگاهی، طبیعی است. اما یک ریتم نامنظم مکرر ممکن است به این معنی باشد که قلب خون کافی را به سراسر بدن پمپاژ نمی‌کند. به دنبال این عارضه ممکن است احساس سرگیجه، غش (از حال رفتن) یا علائم دیگری داشته باشیم.

انواع آریتمی با دارو یا روش‌هایی برای کنترل ریتم نامنظم قلب قابل درمان است. عدم درمان آریتمی می‌تواند به قلب، مغز یا سایر اندام‌های حیاتی آسیب برساند و یا باعث مرگ شود.

اگر برای ما تشخیص آریتمی مطرح باشد، پزشک ممکن است در مورد تغییراتی برای داشتن سبک زندگی سالم‌تر با ما صحبت کند.

انواع آریتمی قلبی

بسته به اینکه آریتمی از نوع تغییر سرعت و یا ریتم باشد و کدام قسمت از قلب را تحت تاثیر قرار بدهد و یا باعث ضربان قلب آهسته، سریع یا نامنظم شود، به انواع مختلف دسته‌بندی می‌شود.

تعداد ضربان قلب طبیعی چقدر است؟

ضربان قلب بیشتر بزرگسالان در حالت استراحت بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه است.

هرچه تناسب اندام بهتری داشته باشیم، احتمال دارد که ضربان قلبمان در حالت استراحت کمتر باشد. به عنوان مثال، ممکن است تعداد ضربان قلب ورزشکاران در حالت استراحت ۴۰ تا ۶۰ ضربان در دقیقه یا حتی کمتر نیز باشد.

به ضربان قلب کمتر از ۶۰ ضربه در دقیقه در حالت استراحت برادی‌کاردی گفته می‌شود. برخی از افراد، به ویژه جوانان یا افردی که وضعیت بدنی مناسبی دارند، معمولاً ممکن است ضربان قلب آهسته‌تری داشته باشند. اگر ضربان قلبمان آهسته باشد، پزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا این امر طبیعی است یا خیر.

به ضربان قلب سریعتر از ۱۰۰ ضربه در دقیقه در حالت استراحت تاکی‌کاردی گفته می‌شود.

اگر فکر کنیم که ضربان قلبمان به طور مداوم بالای ۱۰۰ ضربان در دقیقه یا کمتر از ۶۰ ضربان در دقیقه است، باید برای معاینه به پزشک مراجعه کنیم، اگرچه ممکن است این امر، مسئله‌ای طبیعی باشد.

علائم آریتمی قلبی کدامند؟

آریتمی ممکن است علائم واضحی ایجاد نکند. ممکن است علائمی مانند احساس ضربان قلب آهسته یا نامنظم داشته باشیم. همچنین ممکن است احساس کنیم که قلبمان در حال تپش یا ضربان بیش از حد شدید یا خیلی سریع است.

سایر علائم آریتمی عبارتند از:

  • اضطراب
  • درد یا احساس ناراحتی در قفسه سینه
  • گیجی
  • مشکل در تنفس، یا نفس نفس زدن در هنگام خواب
  • سرگیجه و غش
  • خستگی یا ضعف

باید حواسمان به زمان وقوع و اینکه هر چند وقت یک‌بار علائم بروز می‌یابد، احساسمان، کاری که انجام می‌دادیم و اینکه آیا در طول زمان علائم مان تغییر می‌کنند یا خیر، باشد. اگر علائممان بسیار جدی است، مانند مشکل در تنفس یا درد قفسه سینه، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشیم.

راه‌های درمان آریتمی قلبی

درمان‌های رایج آریتمی شامل مصرف داروها، جراحی برای کاشت دستگاه‌هایی که ضربان قلب را کنترل می‌کنند و سایر روش‌هایی که اختلالات سیگنال‌های الکتریکی قلب را اصلاح می‌کنند، هستند. همچنین ممکن است ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی لازم باشد تا به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی که می‌توانند آریتمی را تشدید کنند، مانند فشار خون بالا و سایر انواع بیماری‌های قلبی، کمک کنیم.