در این پست از سایت عید غدیر سال 1402 کی است؟,زمان و تاریخ دقیق عید غدیر خم 1402 را قرار دادیم. در این پست برای شما عزیزان زمان و تاریخ دقیق عید سعید غدیر خم سال 1402 را آماده کرده ایم. برای اطلاع از تاریخ و زمان دقیق عید سعید غدیر خم سال 1402 به ادامه مطلب مراجعه کنید. سایت استار بورس …    در ادامه از سایت استار بورس همراه ما باشید با زمان و تاریخ دقیق عید سعید غدیر خم سال 1402. . .

62319906

عید غدیر ۱۴۰۲

  • جمعه، ۱۶ تیر ۱۴۰۲ – عید سعید غدیر خم [18 ذی الحجه 1444]

عید غدیر خم در سال 1402 برابر است با جمعه 16 تیر 1402 مصادف با 7 جولای 2023 میلادی و یا 18 ذوالحجه سال 1444 قمری.

  • تاریخ شمسی: جمعه، ۱۶ تیر ۱۴۰۲
  • تاریخ میلادی: Friday, July 7, 2023
  • تاریخ قمری: الجمعة، ١٨ ذوالحجه ١٤٤٤

غدیر 1402

متن تبریک عید غدیر خم ۱۴۰۲

شب عید امام المتقین است
غدیر خم کمال و ذات دین است
به نامش می خورم سوگند حیدر
ستون آسمانها و زمین است

عید غدیر خم مبارک

تبریک عید غدیر خم

از روز ازل جمله خریدار غدیریم
ما نوکر دلداده به دربار غدیریم
کی خسته شویم از دمِ یا حیدر کرار
تا روز ابد میثم تمار غدیریم

عید غدیر خم

ای مبارک آیه ی اکمال دین عیدت مبارک
ای غدیر ای عید کلّ مسلمین عیدت مبارک
ای امین وحی، جبریل امین، عیدت مبارک

سوالات متداول

عید غدیر ۱۴۰۲ کی هست؟

جمعه، ۱۶ تیر ۱۴۰۲ عید سعید غدیر خم در سال ۱۴۰۲ است

آیا عید غدیر خم امسال تعطیل رسمی است؟

بله جمعه، ۱۶ تیر ۱۴۰۲ عید غدیر خم است و تعطیل رسمی است.

 

عید سعید غدیر خم

عید غدیر روز ۱۸ ذی‌الحجه و از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان است که در آن امام علی(ع) به جانشینی پیامبر(ص) منصوب شده است. روایاتی از پیامبر(ص) و امامان(ع) در فضیلت این روز نقل شده است؛ همچنین اعمالی مانند روزه‌گرفتن، قرائت زیارت غدیریه، خواندن نماز غدیر و اطعام مؤمنان در این روز سفارش شده است. شیعیان این روز را جشن می‌گیرند. روز عید غدیر در ایران تعطیل رسمی است. در ایران رسم است که شیعیان در این روز به دیدار سادات می‌روند و سادات نیز عیدی می‌دهند.

واقعه غدیر

پیامبر(ص) در ذی‌القعده سال ۱۰ق همراه هزاران نفر برای انجام مناسک حج از مدینه به طرف مکه حرکت کرد. از آنجا که این سفر، آخرین حج پیامبر(ص) بود به حجة الوداع مشهور شد.[۲] پیامبر(ص)، پس از پایان اعمال حج به‌همراه مسلمانان به طرف مدینه حرکت کرد و در ۱۸ ذی‌الحجه به غدیر خم رسیدند، [۳] جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل شد و از جانب خداوند، به رسول خدا(ص) امر کرد تا علی(ع) را به‌عنوان جانشین خود، به مردم معرفی کند. رسول خدا(ص) نیز حاجیان را گرد آورد و علی(ع) را به‌عنوان جانشین خود معرفی کرد.

اعمال عید غدیر

روزه گرفتن؛ بر پایه روایتی که از پیامبر(ص) در کتب اهل‌سنت نقل شده هر کس روز ۱۸ ذی‌الحجه را روزه بگیرد، خداوند ثواب روزه شش ماه را برای او می‌نویسد.
گفتن عبارت «اَلحمدُ لِلهِ الّذی جَعَلَنا مِنَ المُتَمَسّکینَ بِولایةِ اَمیرِالمؤمنینَ و الائمةِ المَعصومینَ علیهم السلام؛ ترجمه: سپاس خدا را که ما را از کسانی قرار داد که به ولایت امیرالمومنین علی(ع) و ائمه اطهار(ع) تمسک می‌جویند.» در هنگام ملاقات مؤمنان.

زیارت حرم امام علی(ع)
غسل کردن
خواندن زیارت امین الله
خواندن دعای ندبه
خواندن زیارت غدیریه
پوشیدن لباس‌های نیکو
استعمال بوی خوش
زینت کردن
صله رحم
شاد بودن و لبخند زدن
اطعام مؤمنان
افطاری دادن به روزه‌داران
هدیه دادن

خواندن نماز عید غدیر: بر پایه روایتی از امام صادق(ع) نماز دو رکعتی است که در هر رکعت سوره حمد و بعد از آن، ده مرتبه سوره اخلاص، ده مرتبه آیه الکرسی و ده مرتبه سوره قدر خوانده می‌شود. پاداش این نماز معادل ۱۰۰ حج، ۱۰۰ عمره و برآورده‌شدن تمام حوائج دنیوی و اخروی دانسته شده است. وقت خواندن این نماز هنگام ظهر است. درباره جواز یا عدم جواز خواندن آن به جماعت میان فقها اختلاف‌نظر وجود دارد.

 

عید غدیر سال 1402 کی است؟,زمان و تاریخ دقیق عید غدیر خم 1402,عید غدیر 1402,عید غدیر 1402 چند شنبه است,عید غدیر 1402 چه روزی است,عید غدیر 1402 چه تاریخی است,عید قدیر 1402,تاریخ عید غدیر 1402,عید غدیر سال 1402,عید غدیر خم 1402,روز عید غدیر 1402,عید غدیر در سال 1402

********************************