فلافل یک غذای گیاهی خوش طعم است که محبوبیت زیادی در بین ساکنین خاورمیانه دارد. این غذای خوشمزه با نخود، سیر، جعفری، فلفل و … درست می شود و به دلیل نداشتن گوشت برای گیاهخواران نیز بسیار مناسب می باشد. فلافل حاوی مواد معدنی مختلف، ویتامین ها و پروتئین است و جزو غذاهای گیاهی مقوی به شمار می رود.

غذای رژیمی و بدون گوشت با نخود

غذای رژیمی و بدون گوشت با نخود

روش تهیه ی فلافل رژیمی

این غذای مقوی در کنترل قند خون موثر می باشد. علاوه بر این، دارای فیبر و پروتئین گیاهی است که این دو سبب احساس سیری در افراد می شوند، بنابراین فلافل برای کسانی که قصد کاهش وزن و لاغری دارند، یک غذای ایده آل می باشد.

مواد لازم برای فلافل رژیمی:

كنسرو نخود یك قوطی
پیاز یك عدد
سیر سه حبه
پودر زیره یك هشتم قاشق چای خوری
پودر تخم گشنیز یك چهارم قاشق چای خوری
گشنیز ربع لیوان
جعفری ربع لیوان
فلفل قرمز به مقدار زیاد
روغن زیتون برای چرب كردن

دستور پخت فلافل رژیمی:

فر را روی 210 درجه سانتی گراد قرار دهید. كنسرو نخود را آبكش کنید و نخودها را در بلندر بریزید. پیاز، جعفری، گشنیز، سیر، زیره، تخم گشنیز و فلفل را اضافه کنید. فلفل را بسته به سلیقه و تحمل خودبه مواد اضافه نمایید. با بلندر چند پالس بزنید تا حدی كه مواد خورد شوند. در صورت نیاز چند بار با قاشق هم بزنید و باز پالس بزنید. نیازی نیست كه مواد له و خمیری شوند. مواد را بچشید، اگر به نمک احتیاج داشت، به آن نمک اضافه کنید. بر روی سینی فر كاغذ روغنی بکشید و آن را چرب كنید. فلافل ها را با كمی فاصله در سینی قرار دهید. برای گذاشتن فلافل ها آن ها را به حالت توپی در آورید یا از قالب فلالفل استفاده کنید. برای اینكه یك اندازه باشند می توانید از آیسكریم اسكوپ استفاده كنید. بر روی فلافل ها روغن بمالید و سینی را به مدت 20 دقیقه در فر قرار دهید. سپس سینی را بیرون آورید و فلافل ها را وارونه كنید و دوباره آن را به مدت یک ربع درون فر قرار دهید تا پشت فلافل ها هم طلایی شود. در صورتی که بخواهید مغز فلافل نرم شود، لازم است آن را به صورت توپ های کپل تقسیم کنید.