گلاب که از تقطیر گلبرگ‌های گل محمدی ایرانی با بخار آب به دست می‌آید یک مایع م.عطر می‌باشد که از آن به عنوان یک رایحه طبیعی ملایم به جای عطرهای شیمیایی استفاده می‌شود. گلاب علاوه بر بوی خوشی که دارد دارای خاصیت‌های دیگری هم می‌باشد.

استفاده از گلاب به هزاران سال پیش و حتی به قرون وسطی باز می‌گردد و اینطور که نشان می‌دهد دارای منشا ایران کنونی است. گل محمدی با نام علمی Rosa Damascena از غنچه آن تا عصاره‌ای که از این گیاه به دست می‌آید کاربردهای زیادی دارد که پیشینه پرورش آن مربوط به زمان هخامنشیان در ایران می‌باشد که از ایران به دمشق و سپس به اروپا رفته است.

گلاب به صورت سنتی علاوه بر محصولات زیبایی در محصولات خوراکی و نوشیدنی هم کاربرد دارد. این گیاه خارق العاده دارای مزایای دیگری برای سلامتی می‌باشد که در ادامه مطلب به آنها اشاره می‌کنیم:

1-کاهش التهاب

از اصلی‌ترین خاصیت گلاب می‌توان به ضد التهاب بودن قوی آن اشاره کرد.این خاصیت باعث درمان بیماری‌های داخلی و خارجی بدن می‌شود حتی سوزش و التهاب ناشی از اگزما را تسکین می‌دهد. خواص ضد باکتریایی گلاب در کاهش آکنه تاثیر بسزایی دارد.

2-بهبود گلودرد

تجویز پزشک برای درمان گلودرد مصرف آنتی بیوتیک می‌باشد اما با توجه به اینکه گلاب دارای خاصیت ضد باکتریایی است به صورت سنتی در درمان گلودرد استفاده می‌شود.

شگفت انگیز گلاب و اسانس آن در درما

3-پیشگیری و درمان عفونت

گلاب دارای خاصیت ضدعفونی کننده می‌باشد که مانع از ایجاد عفونت می‌گردد و یا حتی باعث درمان آن نیز می‌شود. به همین علت است که از گلاب در درمان طبیعی و دارویی استفاده می‌شود. به عنوان مثال هنگامی که چشم شما ورم کرزده باشد از گلاب استفاده می‌شود چون دارای خاصیت ضدعفونی و ضد درد در درمان بیماری‌های چشمی است.

4-خواص آنتی اکسیدان

گلبرگ‌های گل محمدی و روغن آن دارای آنتی اکسیدان‌های قوی می‌باشد که سلول‌ها را در برابر آسیب‌های ناشی از اکسیداتیو حفاظت می‌کند.آنتی اکسیدان‌های موجود در گل محمدی مانع از اکسید شدن چربی‌ها می‌شوند و در محافظت سلولی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

5-التیام بریدگی، جای زخم و سوختگی

با توجه به اینکه گلاب دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضد باکتریایی می‌باشد باعث بهبود زخم و همچنین عفونت‌های ناشی از بریدگی و سوختگی در بدن می‌شود.

6-تقویت خلق و خو

گلاب دارای خاصیت ضد افسردگی و ضد اضطراب است. طی مطالعاتی که در سال 2011 بر روی موش‌ها صورت گرفته شد نشانگر این بود که گلاب می‌تواند سیستم عصبی مرکزی را در آنها آرام نماید.

7-تسکین سردرد

در رایحه درمانی از گلاب و اسانس آن برای درمان و تسکین سردرد استفاده می‌کند.  این ویژگی ممکن است به خاطر تنش زدایی گلاب باشد.

8-خاصیت ضد پیری

چون گلاب دارای خاصیت ضد پیری می‌باشد در تهیه محصولات زیبایی کاربرد فراوانی دارد و استفاده موضعی از آن باعث می‌شود که چین و چروک را از بین ببرد.

9-تسکین مشکلات گوارشی

بر اساس مطالعاتی که در سال 2008 انجام شد گلاب در هضم غذا دارای تاثیر مثبتی است و می‌تواند ناراحتی‌های گوارشی را درمان و ترشح صفرا را بهبود بخشد. از گلاب می‌توان برای تهیه دمنوش گلاب یا چایی استفاده کرد که دارای خاصیت آبرسانی می‌باشد.