هنگامی که فصل تابستان فرا می‌رسد مردم به دنبال برطرف کردن عطش خود با انواع نوشیدنی‌ها هستند،اما می توان شربت های خنک سنتی را جایگزین نوشابه های مضر کرد.

فاضله حیدریان مقدم _ متخصص طب سنتی با بیان این موضوع که در ماه های به شدت گرم سال،نیروی هاضمه معده کاهش می‌یابد،ابراز داشت:در فصول گرم حتما از غذاها و شربت های سبک که هضمشان آسانتر است استفاده کنید.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی،وی بر صحبت هایش اضافه کرد:در ماه های گرم سال برای جلوگیری از گرما زدگی درست کردن ?شربت سکنجبین و تخم کاسنی،عناب و زرشک و خاکشیر یخ زده و آبلیمو می تواند بسیار مفید و مؤثر واقع شود که طرز تهیه آنها به صورت زیر می باشد:

با این شربت های خانگی تا آخر عمر از گرمازده شدن خلاص شوید!

با این شربت های خانگی تا آخر عمر از گرمازده شدن خلاص شوید!

شربت سکنجبین و تخم کاسنی?

اگر سه پیمانه شکر را با چهار پیمانه آب و یک پیمانه سرکه انگور یا سرکه سیب بجوشانید،سکنجبین به دست می آید و سپس کمی از این شربت را با یک قاشق چایخوری تخم کاسنی از قبل خیس خورده ترکیب کرده و بعد به آن یک لیوان آب اضافه کنید حال می توانید نوش جان کرده و لذت ببرید.

شربت عناب و زرشک

ابتدا ۱۰عدد عناب را له کرده با دو قاشق غذاخوری زرشک در یک و نیم لیوان آب تا حدی که یک لیوان باقی بماند بجوشانید و بعد آن را صاف کرده و به وسیله یک قاشق غذاخوری شکر آن را شیرین کرده و میل بفرمایید.

شربت به‌لیمو

جهت مهیا کردن این شربت شکر را با یک پیمانه آب کمی بجوشانید و بعد یک پیمانه آبلیمو تازه به آن افزوده و وقتی کمی جوشید آن را خاموش کنید و سپس این شربت را با آب خنک رقیق کرده و نوش جان کنید.

دوغ ترش و تخم شربتی

ابتدا دو قاشق غذاخوری تخم شربتی را در آب بخیسانید و سپس آن را با یک لیوان دوغ ترش رقیق ترکیب کرده و به صورت خنک میل کرده و لذت ببرید.

فصل گرما که فرا می‌رسد همه به دنبال نوشیدنی‌هایی برای کم کردن عطش خود هستند، اما می‌توان به جای نوشابه‌های مضر، از نوشیدنی‌های خنک سنتی استفاده کرد.

فاضله حیدریان مقدم _ متخصص طب سنتی با اشاره به این که در فصول گرم سال به دلیل شدت گرمای هوا، قوت هاضمه معده کاهش می‌یابد، اظهار کرد: در تابستان و هوای گرم باید از غذاها و نوشیدنی‌های سبک که هضم راحتی دارند استفاده کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی افزود: در فصل گرما برای پیشگیری از گرمازدگی تهیه شربت سکنجبین و تخم کاسنی، عناب و زرشک و خاکشیر یخ زده و آبلیمو می‌تواند به میزان قابل توجهی مفید باشد که دستور تهیه آنها از قرار زیر است: