اگر به فکر تناسب اندام و سلامت خود هستید وعده ی مهم صبحانه را به هیچ وجه از دست ندهید. نان مغزدار گردویی یکی از گزینه های عالی برای صبحانه است.

این نان خوشمزه به دلیل داشتن گردو خواص بسیاری دارد و به رشد بهتر کودکان و تقویت بدن بزرگسالان کمک می کند. گردوی موجود در این نان مقوی، حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است. این گردو ها امگا 3 مورد نیاز بدن را تامین می کنند و سبب تقویت حافظه و سیستم ایمنی بدن می شوند. علاوه بر این، در بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تقویت مو، سلامت قلب و مغز نیز موثر می باشند. نان خوشمزه ی گردویی با زعفران، شیر، تخم مرغ، گردو، کره و … درست می شود و از آن می توان به عنوان صبحانه، میان وعده و حتی عصرانه استفاده نمود. در ادامه روش درست کردن این نان مقوی و خوش طعم آموزش داده شده است. اگر علاقه دارید این نان مغز دار را درست کنید، با ما همراه شوید.

نان مغزدار گردویی، بهترین صبحانه برای شروع روز

نان مغزدار گردویی، بهترین صبحانه برای شروع روز

روش تهیه ی نان گردویی

مواد لازم برای چهار نفر:

  1. آرد  چهار پیمانه
  2. شیر ولرم سه چهارم پیمانه
  3. آب ولرم یک چهارم پیمانه
  4. شکر  یک قاشق چای خوری
  5. تخم مرغ یک عدد
  6. کره ذوب شده سه قاشق غذاخوری
  7. خمیر مایه دو قاشق مرباخوری
  8. نمک یک هشتم قاشق چای خوری
  9. کره ذوب شده برای روی خمیر دو قاشق غذاخوری
  10. گردوی خرد شده دو فنجان
  11. دارچین دو قاشق چای خوری
  12. زعفران ساییده و دم کرده یک قاشق چای خوری

دستور پخت:

ابتدا شکر را در آب ولرم حل کنید و به آن خمیر مایه را بیفزایید. این محلول را کنار بگذارید تا اصطلاحا خمیر مایه عمل بیاید. سپس کره، شیر، سفیده تخم مرغ و نمک را مخلوط کنید. آنها را هم بزنید تا مواد کاملا مخلوط شوند. خمیر مایه را اضافه کنید و هم بزنید. آرد را هم اضافه کنید و هم بزنید.

اگر مواد به دیواره چسبیده بود، آرد را به تدریج اضافه کنید تا مشکل چسبندگی هم از بین برود. خمیر را ورز دهید تا یکدست و نرم شود. خمیر را داخل نایلون گذاشته و در جای گرم قرار دهید تا حجم آن دو برابر شود. در این فاصله، گردوها را مغز کرده، آنها را بشویید و بعد از این که آب آن ها رفت، گردوها را کمی خرد کنید. سپس آن ها را با کمی کره و دارچین مخلوط کنید.

می توانید برای این که عطر دارچین بیشتر شود و گردو کمی از خامی در آید، این مواد را داخل ماهیتابه ریخته و کمی تفت دهید و سپس آن را کنار بگذارید تا خنک شود. پس از این که حجم خمیر به دو برابر رسید، آن را روی سطحی که آرد پاشیده اید، باز کنید.

با کمک قلم مو، کمی از کره آب شده را روی خمیری که با وردنه باز کردید بمالید. مواد آماده شده برای پر کردن داخل خمیر را روی آن بریزید. خمیر را به شکلی که دوست دارید، ببندید. داخل سینی فر آرد بپاشید. نان های آماده شده را داخل سینی بچینید. نیم ساعت دیگر هم صبر کنید تا خمیر وضعیت بهتری پیدا کند. زرده تخم مرغ را با زعفران دم کرده و کمی روغن مایع مخلوط کنید و با قلم مو روی نان ها بمالید.

فر را روی حرارت 200 درجه سانتی گراد قرار دهید. سینی را داخل فر بگذارید. بعد از 20 دقیقه نان ها را از فر خارج کنید. پس از خنک شدن می توانید این نان های خوشمزه را میل نمایید.

نکات مهم برای تهیه نان مغزدار گردویی:

1- به جای مغز گردو می توانید هر نوع مغز دیگری مانند سیب، به، کشمش و … اضافه کنید.

2- می توانید برای تزئین و خوشمزه تر شدن نان از کنجد بر روی آن استفاده نمایید.

منبع: بیتوته