با آمدن فصل تعطیلات و گردش، سفرها به نقاط مختلف کشور آغاز شده و بیشترین دغدغه در سفر تابستانی رفتن به مکانی با آب و هوای مطلوب و طبیعت بکر است. اگر به دنبال فرار از گرمای تابستان و آلودگی شهر های شلوغ هستید پیشنهاد میکنیم  به ییلاق رویایی ایران یعنی خلخال اردبیل سفرکنید.

خلخال شهری در جنوب استان اردبیل با بیش از 20 منطقه ی گردشگری رویایی برای سلیقه های مختلف است در این شهر گردشگری فوق العاده از جاذبه های طبیعی تا جاذبه های تاریخی و مذهبی به راحتی در دسترس شماست و با یک تیر چند نشان میزنید. حمام ها، قلعه ها و مسجد های تاریخی ، دشت گل بابونه ، جاده ی جذاب و زیبای اسالم به خلخال، رودخانه قزل اوزن، آبشار های نوده و نره گر، ییلاق دشته و روستاهایی زیبا با آب و هوای بسیار خنک تنها چند مورد از جاهای گردشگری خلخال است.

ییلاق رویایی ایران / بهترین مکان برای سفر در تابستان

ییلاق رویایی ایران / بهترین مکان برای سفر در تابستان

در ادامه چند مورد از جاهای دیدنی خلخال را به شما معرفی میکنیم تا اگر به اردبیل سفر کردید یا قصد سفر دارید این مکان ها را از دست ندهید.

منطقه تفریحی گردشگری ازناو

جاهای دیدنی خلخال بیشتر مربوط به طبیعت، چشمه‌ها و رودخانه‌ها و درختان است. یکی از خوش‌آب‌وهواترین نقاطی که در تابستان هم در آنجا سردتان می‌شود، منطقه تفریحی گردشگری ازناو یا ازنو است. این منطقه به دلیل چشمه‌ای به همین نام معرف شده است.

منطقه ازناو از جاهای دیدنی خلخال به دلیل وجود باغ‌های سرسبز، آب‌‌وهوای معتدل تا سرد و همچنین جاذبه‌های گردشگری مثل چشمه ازناو، قله ازناو و میوه‌های خوشمزه موجود، به یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری خلخال تبدیل شده و دل هر مسافری را با خود می‌برد.

رودخانه قزل اوزن

مطمئنم بارها و بارها اسم رودخانه قزل اوزن را در کتاب‌های درسی و جغرافیا شنیده‌اید. رودخانه‌ای پرآب و زیبا که سالیان زیادی است گردشگران را از دورترین نقاط ایران به آنجا می‌کشاند تا از رودخانه و طبیعت زیبا و دست‌نخورده اطرافش دیدن کنند. قزن اوزن یا طلای روان، دومین رود طویل ایران است و از بخش‌های بزرگی مثل غرب، شمال غرب و شمال استان زنجان می‌گذرد.

ییلاق دشته

در جاده زیبای اسالم به خلخال منطقه ییلاقی به نام ییلاق دشته از جاهای دیدنی خلخال قرار دارد. آب‌وهوای این منطقه حتی در تابستان هم خنک و گاهی سرد است. منطقه‌ای که مردم از جای‌جای ایران مشتاق دیدنش هستند. خلخال با این منطقه ییلاقی‌اش به گل سرسبد جاذبه‌های گردشگری و طبیعت گردی ایران تبدیل شده است.

اینجا تا چشم کار می‌کند گل‌های سفید بابونه رویده‌اند. بوی علف آب‌خورده بینی‌هایتان را پر می‌کند. انگار کل منطقه با رنگ سبز نقاشی شده و خال‌های سفید و شبنم صبحگاهی جان تازه‌ای به آدم می‌‌بخشد. اگر سری به ییلاق دشته زدید، از عسل طبیعی آن لذت ببرید و لبنیات خوشمزه آن را حتما بخرید.

پل معلق پیرتقی

همیشه در انیمیشن‌ها و فیلم‌ها پل‌های معلق می‌دیدیم. در خلخال و روی رودخانه قزل اوزن از جاهای دیدنی خلخال دقیقا یک پل رویایی و تاریخی معلق پیرتقی وجود دارد. زیر آن رودخانه جریان دارد و اطرافش هم دشت‌های زیبا و سرسبزی که قول می‌دهم اندازه خود پل جذاب است.

غار هفت خانه

دوست دارید از جایی دیدن کنید که دیرزمانی تمدن انسانی وجود داشته؟ پس بهتر است شما را با غار هفت خانه آشنا کنم. غار هفت خانه یا یدی دام، در ارتفاع ۱۶۰۰ متری قرار گرفته و دو ورودی هم دارد. این مکان دیدنی و جذاب، از ۷ تالار و اتاق تشکیل شده و باتوجه به آثاری که یافت شده، زمانی محل زندگی انسان‌ها بوده است.

آب‌گرم کوثر

تا بحث راهنمای سفر به خلخال گرم است، بهتر است در مورد یکی از مهم‌ترین مکان‌های تفریحی آن یعنی آب گرم کوثر صحبت کنیم. چشمه آب‌گرمی که در شهر گیوی مرکز شهرستان کوثر قرار گرفته و مردم زیادی برای استفاده‌های درمانی و بازدید از طبیعت جذابش به آنجا می‌روند.

دریاچه نئور

بهترین روزهای بهاری که هرکسی می‌تواند ببیند، در خلخال و دریاچه نئور است. دریاچه‌ای که یکی از جذاب‌ترین و بکرترین مناطق گردشگری در ایران به حساب می‌آید. دریاچه‌ای که انگار از وسط نقاشی‌ بیرون آمده و طبیعت زنده و خرمش هر ببیننده‌ای را مسحور خود می‌کند.

چشمه میر عدیل

وقتی به خلخال سفر می‌کنید، دیدن چشمه‌ها و آبشار جز جدایی‌ناپذیر سفرتان خواهد بود. چشمه میر عدیل یا میر عادل یکی از آن جاهایی است که نباید بازدید و گردش آن را از دست دهید. چشمه‌ای در ارتفاع ۲۰۰۰ متری بخش غربی رشته کوه باغرو که در وسط تابستان هم انگار بهار است.

آبشار آقبلاغ

اگر به دنبال بهترین جاهای دیدنی اردبیل و خلخال هستید، پس حتما آبشار آق داغ یا سفید کوه را در برنامه خود بگنجانید. کوهی که با ارتفاع ۳۳۲۲ خود، بام خلخال و بلندترین نقطه آن است. آبشارها و چشمه‌های زیادی از این ارتفاعات سرچشمه می‌گیرند. آبشار آقبلاغ یکی از آن‌ها است.

منطقه گردشگری فینارود

خلخال بهشتی و زیبا، زیباترین مکان‌های گردشگری را دارد. جایی بین آب و جنگل، منطقه گردشگری زیبا و سرسبزی به اسم فینارود از جاهای دیدنی خلخال قرار دارد. منطقه‌ای کوهستانی با آب‌وهوایی رویایی که در نزدیک روستای خوجین است. این منطقه در تابستان هم سرد است و گردشگران فراری از روزهای گرم تابستان به اینجا پناه می‌آورند و حسابی از آب‌وهوای مطبوع آن لذت می‌‌برند.

قلعه خشتی گیلوان

روزگاری در ایران، خشت و گل و ساروج تنها مصالحی بودند که حتی مهم‌ترین قلعه‌ها را هم با آن می‌ساختند. قلعه خشتی گیلوان یکی از بهترین نمونه‌های معماری کهن ایرانی و از جاهای دیدنی خاخال است که با استفاده از خشت و گل درست شده است. خلخال میراث‌دار آثار تاریخی مهمی‌ مثل این قلعه است و افراد زیادی را از سراسر ایران به اینجا می‌کشاند.

پل پردلیس

جاهای دیدنی اردبیل در سفر به این شهر و شهرهایی مثل خلخال اغلب با تاریخ و فرهنگ این خطه درآمیخته است. پل پردلیس یکی از این جاهاست که دیدنش خالی از لطف نیست. پلی که در بخش مهم و کم عرض رودخانه مهم قزل اوزن قرار گرفته و از جایگاه تاریخی ویژه‌ای برخوردار است.

حمام نصر

حمام‌های تاریخی مانند حمام نصر خلخال جزو جذاب‌ترین جاذبه‌های تاریخی این منطقه و از جاهای دیدنی خلخال هستند. حمام نصر که در کنار رودخانه نورعلی چای است، در قسمتی قرار گرفته که بازار شهر هم واقع شده است. این بنا که در زمان قاجار بنا شده، به دلیل سبک معماری جالبش مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.