تشخصی بیماری هایی مثل ایدز و یا سرطان از روی اندام پیچیده ای به نام چشم؛ چشم ها علاوه بر اینکه روی بینایی تاثیر مهم و جدی دارند می توانند به پزشکان در تشخیص بیماری ها کمک کنند، تشخیص بیماری های ساده ای چون سرما خوردگی تا بیماری های پیچیده تری مثل سرطان.

قرنیه چشم با کمک عدسی نور را به قسمتی دیگر به نام شبکیه متمرکز می کند، و انتقال عصبی بینایی به مغز،قادر به دیدن اجسام می شویم.

چشم انسان

چشم انسان

یکی از حواس پنجگانه انسان، بینایی است که ما با چشم ها قادر به تجسم اشیا،هم چنین درک نور، رنگ و عمق اجسام هستیم.چشم طبیعی انسان توانایی دیدن ۱۰ میلیون رنگ را دارد.ساختار چشم انسان به شکل کره نمی باشد، بلکه از دو قسمت متفاوت به نام قرنیه و صلبیه تشکیل شده است.

آن قسمت از چشم که به صورت رنگی دیده می شود عنبیه نام دارد.۶ عضله خارجی چشم را به بالا و پایین، چپ و راست حرکت داده و در چرخش چشم نقش دارند.

ساختار چشم

ساختار چشم

در ادامه ۶ بیماری را معرفی می کنیم که علائم آن ها در چشم هایتان ظاهر می شود:

۱- سرطان:
نوعی خونریزی خاص در شبکیه نشان دهنده ابتلا فرد به سرطان خون باشد.

۲- دیابت:
یکی دیگر از بیماری هایی که با معاینه چشم مشخص می شود دیابت نوع ۲ ، که با خونریزی در شبکیه نمایان می شود. بیمار مبتلا به رتینوپاتی دیابت اگر درمان نشود منجر به کوری می شود.

۳- پرکاری تیروئید:
گریوز یا پرکاری تیروئید موجب بیرون زدگی چشم از حدقه می شود، از دیگر علائم این بیماری نبض سریع و نامنظم ، کاهش وزن، عصبانیت چشم های متورم می باشد.

۴-مولتیپل اسکلروزیس MS:
التهاب عصبی بینایی نشانه ای از ابتلا به بیماری MSمی باشد، نوریت اپیک(التهاب عصبی) در ۷۵ درصد بیماران مبتلا به ام اس دیده می شود،که اولین علامت بیماری این است.

۵- آرتریت روما توئید:
خشکی چشم شایع ترین علامت چشمی در بیماری آرتریت روما توئید است، این بیماری به صلبیه و قرنیه چشم آسیب می رساند.

۶- ایدز:
بیماری ایدز منجر به التهاب شبکیه و در نهایت باعث کوری چشم می شود.علائم اولیه رتینیت تاری دید، لکه‌های سیاه و سفید در دید، یک نقطه کور و چشمک زدن چراغ‌های روشن در چشم است.

چشم از دو بخش به وجود آمده‌است: ۱-اجزای فرعی چشم ۲-کرهٔ چشم. اجزای فرعی چشم عبارتند از: حَدَقه، پـِلک، مُژه، اَبرو، ماهیچه‌های گردانندهٔ کرهٔ چشم.

به ترشحات زردرنگ گوشهٔ چشم، قی چشم گفته می‌شود.

ساختمان چشم انسان شبیه یک کره است. در قسمت جلوی این کره یک پنجره شفاف به نام قرنیه وجود دارد. نور از محیط خارج وارد قرنیه شده و پس از عبور از مردمک به عدسی می‌رسد. عدسی نور را به صورت دقیق روی شبکیه متمرکز می‌کند تا تصویر واضحی بر روی شبکیه ایجاد شود. چشم انسان قادر به تشخیص ۱۰ میلیون رنگ است