در این پست از سایت تاریخ ولادت امام هادی در سال ۱۴۰۲,ولادت امام هادی چه روزی است 1402 را قرار دادیم . حضرت امام هادی (ع) دهمین امام شیعیان جهان می باشد . تاریخ ولادت و تولد امام هادی (ع) در سال 1402 چه روزی است ؟ چند روز مانده تا ولادت و تولد امام هادی در سال 1402 ؟ ولادت امام هادی مصادف است با سه شنبه 13 تیر سال 1402 در تقویم ایران در سایت استار بورس …

در ادامه از سایت استار بورس همراه ما باشید با تاریخ و زمان دقیق تولد و ولادت امام هادی در سال 1402 …

تاریخ ولادت امام هادی در سال ۱۴۰۲,ولادت امام هادی چه روزی است 1402

تاریخ دقیق ولادت امام هادی (ع) در تقویم سال ۱۴۰۲ :

تاریخ ولادت امام هادی (ع) در تقویم شمسی برابر است با :

سه شنبه، ۱۳ تیر ۱۴۰۲

تاریخ ولادت امام هادی (ع) در تقویم قمری برابر است با :

الثلاثاء، ١۵ ذوالحجه ١۴۴۴

تاریخ ولادت امام هادی (ع) در تقویم میلادی برابر است با :

Tuesday, July 4, 2023

امام هادی علیه‌السلام دهمین امام شیعیان :

علی بن محمد مشهور به امام هادی یا امام علی النقی (۲۱۲-۲۵۴ق) دهمین امام شیعیان و فرزند امام جواد(ع) است. او از ۲۲۰ تا ۲۵۴ق به مدت ۳۴ سال، امامت را به عهده داشت. امام هادی با چند تن از خلفای عباسی از جمله متوکل همزمان بود و بیشتر سال‌های امامت را در سامرا تحت نظارت حاکمان عباسی گذراند.

از امام هادی(ع) احادیثی در امور اعتقادی، تفسیر، فقه و اخلاق روایت کرده‌اند. در بخشی از این روایات، به مباحث کلامی همچون تشبیه و تنزیه و جبر و اختیار پرداخته شده است. زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه نیز از او نقل شده است.

امام هادی(ع) به واسطه جمعی از وکیلان که سازمان وکالت خوانده می‌شد، با شیعیان ارتباط داشت. عبدالعظیم حسنی، عثمان بن سعید، ایوب بن نوح و حسن بن راشد از اصحاب او بودند.

مزار امام هادی در سامرا از زیارتگاه‌های شیعیان در عراق است. این زیارتگاه به دلیل دفن او و فرزندش امام حسن عسکری(ع)، حرم عسکریین خوانده می‌شود. حرم عسکریین در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۶ش طی حملات تروریستی تخریب شد. ستاد عتبات عالیات ایران از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴ش آن را بازسازی کرده است.

نام، نسب و القاب امام هادی :

علی بن محمد، مشهور به امام هادی و علی النقی، امام دهم شیعیان است. پدرش امام جواد(ع)، امام نهم شیعیان، و مادرش کنیزی [۱] به نام سمانه مغربیه[۲] یا سوسن بود.

فهرست کنیه‌ها و لقب‌های امام هادی(ع)

از مشهورترین القاب امام دهم شیعیان، هادی و نقی است.[۴] لقب هادی از آن رو به وی اطلاق شده که در زمان خود بهترین هدایت‌کننده مردم به سوی خیر بوده است.[۵] القاب دیگری از جمله مرتضی، عالم، فقیه، امین، ناصح، متوکل،[یادداشت ۱] خالص و طَیّب نیز برای وی یاد شده است.

شیخ صدوق از اساتیدش نقل کرده که امام هادی و فرزندش امام حسن عسکری(ع) را به دلیل اینکه در سامرا در منطقه‌ای به نام عسکر ساکن بودند[۷] امامین عسکریین می‌خوانند.

کنیه وی ابوالحسن است و در منابع حدیثی، ابوالحسن سوم خوانده شده است،[۱۰] تا با ابوالحسن اول یعنی امام کاظم و ابوالحسن دوم یعنی امام رضا اشتباه نشود.

زندگی‌نامه امام هادی

بنابر نظر کلینی و شیخ طوسی، امام هادی در ۱۵ ذی‌الحجه سال ۲۱۲ق[۱۲] در منطقه‌ای به نام صریا در نزدیکی مدینه متولد شده است.[۱۳] تولد او را در دوم یا پنجم رجب همان سال،[۱۴] رجب ۲۱۴ق و جمادی‌الثانی سال ۲۱۵ق نیز ثبت کرده‌اند.[۱۵] به گزارش مسعودی تاریخ‌نگار قرن چهارم، در سالی که امام جواد همراه با همسرش، ام الفضل حج به جای آورد، امام هادی را در حالی‌که کوچک بود به مدینه آوردند[۱۶] و او تا سال ۲۳۳ق یا ۲۴۳ق در مدینه زندگی می‌کرد.

 

در این سال، متوکل امام هادی را به سامرا احضار کرد و در منطقه‌ای تحت کنترل خود به نام عسکر اقامت داد و تا پایان عمر در منطقه عسکر ماند. [۱۷] از زندگی امام هادی، امام جواد و امام عسکری در مقایسه با دیگر ائمه شیعه، اطلاعات چندانی وجود ندارد. برخی از پژوهشگران عمر کوتاه این امامان، محصور بودن آنان و غیرشیعی بودن نویسندگان کتب تاریخ در آن روزگار را از علل آن دانسته‌اند.

 

نقش انگشتر امام هادی(ع)، «الله ربّی و هو عصمتی من خلقه؛ خداوند پروردگار من است و حامی‌ام از شر آفریدگانش» گزارش شده است. [۱۹] همچنین نقش انگشتر دیگر وی، «حفظ العهود من أخلاق المعبود؛ پایبندی به پیمان‌ها از خُلق خداوند است» ثبت شده است.[۲۰] طبرسی در مکارم الاخلاق نقش «اللهُ المَلِک، یگانه پادشاه الله است» را نیز برای انگشتری امام هادی(ع) نقل کرده است.:

فرزندان امام هادی :

علمای شیعه از چهار پسر به نام‌های حسن، محمد، حسین و جعفر برای امام هادی یاد کرده‌اند.[۲۲] دختری نیز به او نسبت داده شده که شیخ مفید، نامش را عایشه[۲۳] و ابن شهرآشوب، او را عِلِّیّه( یا عَلیِّه) خوانده است.[۲۴] در برخی از منابع دختر دیگری برای او به نام دَلالة نام برده اند.[۲۵] نویسندگان اهل سنّت نیز فرزندان امام دهم شیعیان را چهار پسر و یک دختر دانسته‌اند

دوره امامت

امام هادی(ع):
«مردم در دنيا با اموال سر و كار دارند و در آخرت با اعمالشان.»

عطاردی، مسند الامام الهادی، ص۳۰۴.

علی بن محمد، در سال ۲۲۰ق در ۸ سالگی به امامت رسید.[۲۷] به گزارش منابع، سن پایین امام هادی(ع) در آغاز امامت، منجر به تردید شیعیان نشد چرا که آغاز امامت امام جواد در سن کم، موجب شد شیعیان پس از وی در مواجهه با چنین موضوعی دچار تردید نشوند.

به نوشته شیخ مفید، شیعیان پس از امام نهم، به استثنای عده اندکی، امامت امام هادی(ع) را پذیرفتند،[۲۹] و آن عده اندک، موسی بن محمد، معروف به موسی مبرقع را امام دانستند؛ با این حال پس از مدتی از اعتقاد خود برگشتند و به عموم شیعیان پیوستند.[۳۰] سعد بن عبدالله اشعری، بازگشت آن عده به امام هادی(ع) را حاصل بیزاری جستن موسی مبرقع از آنان دانسته است.

[۳۱] شیخ مفید[۳۲] و ابن شهرآشوب،[۳۳] اتفاق‌نظر شیعیان بر امامت امام هادی(ع) و عدم ادعای امامت از سوی کسی جز وی را دلیل محکمی بر اثبات امامت وی دانسته‌اند.[۳۴] همچنین کلینی و شیخ مفید، نصوص مربوط به اثبات امامت وی را در آثار خود برشمرده‌اند.

امام هادی(ع):
«حکمت در سرشت‌های فاسد اثر نمی‌کند.»

عطاردی، مسند الامام الهادی، ص۳۰۴.

بنا به گفته ابن شهر آشوب، شیعیان از طریق نصوص امامان پیشین، بر امامت علی بن محمد آگاه شدند؛ نصوصی که توسط راویانی از جمله اسماعیل بن مهران، ابوجعفر اشعری و خیرانی نقل شده‌اند

[epcl_toggle title=”2. فال روزانه “]

تاریخ ولادت امام هادی در سال ۱۴۰۲,ولادت امام هادی چه روزی است 1402,ولادت امام هادی,ولادت امام هادی ۱۴۰۲,ولادت امام هادی چه روزی است,ولادت امام هادی امام هشت,ولادت امام هادی 1402,ولادت امام هادی ۱۴۰۲ولادت امام هادی مبارک,ولادت امام هادی استوری,ولادت امام هادی ع,ولادت امام هادی مولودی,تولد امام هادی چه روزی است,ولادت امام هادی در چه روزی است,روز شهادت امام هادی چه روزی است,تولد و شهادت امام هادی چه روزی است,شهادت امام هادی چه روزی است ۱۴۰۰,میلاد امام هادی ۱۴۰۲ چه روزی است,شعر شهادت امام هادی امام هشت,اشعار ولادت امام هادی امام هشت,شهادت امام هادی ۱۴۰۲تاریخ ولادت امام هادی ۱۴۰۲شهادت امام هادی 1402,میلاد امام هادی 1402,ولادت امام هادی سال 1402,ولادت امام هادی مبارک باد,میلاد امام هادی مبارک,تولد امام هادی مبارک,میلاد امام هادی مبارک باد,تولد امام هادی مبارک باد,عکس ولادت امام هادی مبارک,پروفایل ولادت امام هادی مبارک,کلیپ ولادت امام هادی مبارک,پیامک ولادت امام هادی مبارک,ولادت امام هادی استوری واتساپ,میلاد امام هادی استوری,شهادت امام هادی استوری,ولادت امام هادی برای استوری,تولد امام هادی استوری,کلیپ ولادت امام هادی استوری,مداحی شهادت امام هادی استوری,استوری ولادت امام هادی ع,کلیپ ولادت امام هادی برای استوری,ولادت امام هادی علیه السلام,ولادت امام هادي عليه السلام,ولادت امام هادی عصر انتظار,ولادت امام هادی علی نقی,ولادت امام هادی عکس,ولادت امام هادی عربی,ولادت امام هادی علیه السلام مبارک,ولادت امام هادی ع مبارک,ولادت امام هادي عليه السلام شعر,میلاد امام هادی مولودی,مولودی ولادت امام هادی حسین طاهری,مولودی ولادت امام هادی علیه السلام,مولودی ولادت امام هادی محمود کریمی,مولودی ولادت امام هادی نریمانی,مولودی ولادت امام هادی میثم مطیعی,مولودی ولادت امام هادی کریمی,مولودی ولادت امام هادی بنی فاطمه,مولودی ولادت امام هادی پویانفر

قویترین سایت در زمینه آموزش بورس و تحلیل تکنیکال بورس