در این پست از سایت علت،علائم و درمان سرطان مغز,برای سرطان مغز چه درمان هایی وجود دارد؟ را قرار دادیم .سرطان مغز یکی دیگر از سرطان های دیگر است که به علت هایی مثل ارث، ژنتیک، عوامل محیطی و سبک زندگی فرد بستگی دارد. فردی که دچار سرطان مغز است با علائمی همچون تهوع و استفراغ، خصوصاً صبح ها،گیج بودن، حواس پرتی و سرگیجه،مشکلات بینایی و شنوایی،مشکلات رفتاری (از دست دادن هماهنگی، بی حسی و کرخی، ضعف و…)،دشوار بودن تمرکز، مشکلات حافظه و آشفتگی،مشکلات خلق و خو و شخصیت دیده می شود. درمان های مختلفی مثل شیمی درمانی، گام درمانی و.. برای سرطان مغز وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها پرداخته ایم. سایت استار بورس …

در ادامه از سایت استار بورس همراه ما باشید با علائم و نشانه های سرطا مغز+ انواع روش های تشخیص و درمان سرطان مغز . . .

سرطان مغز چیست؟

سرطان مغز یکی از بیماری های مربوط به مغز است که سلول های سرطانی در بافت مغز رشد می کنند. سلول های سرطانی به صورت توده ای رشد می کنند و با عملکرد مغز مانند: کنترل عضلات، کنترل احساسات، حافظه و سایر عملکردهای طبیعی بدن تداخل دارند.

انواع سرطان مغز

دو نوع سرطان مغز وجود دارد:

یکی سرطان اولیه مغز که از خود سلول های مغز شروع می شود.دیگری، سرطان متاستاتیک مغز که در نقطه ای دیگری از بدن مثل ریه شروع شده و به مغز می رسد.تومورهای مغزی می توانند خوش خیم و بدون سلول های سرطانی باشند و یا بدخیم و با سلول های سرطانی باشند.اگر این تومورها (چه بدخیم و چه خوش خیم) زیاد بزرگ شوند، منجر به افزایش فشار داخل جمجمه و یا آسیب عروقی و یا مانع جریان مایع مغزی نخاعی می شوند.

سرطان متاستاتیک مغز

سلول های سرطانی در هر یک اندام های بدن مثل ریه، می توانند از طریق جریان خون و یا سیستم لنفاوی به دیگر اندام ها مثل مغز انتقال یابند.سرطان متاستاتیک مغز شیوع بیشتری نسبت به سرطان اولیه مغز دارد.این نوع سرطان معمولا با نام اندام و یا بافتی که سرطان از آنجا شروع شده، نامیده می شود؛ برای مثال سرطان متاستاتیک ریه و یا سینه در مغز، شایع ترین انواع سرطان های متاستاتیک مغز می باشند.

علائم سرطان مغز چست؟

سرطان مغز چه خوش خیم و چه بدخیم، ممکن است علائم یکسانی داشته باشد. علائم متنوع اند و می‌توانند مزمن (دائمی) و یا متناوب باشند.مشخص ترین علامت سرطان مغز، سردردهای مکرر است، خصوصاً دردهایی که طولانی مدت باشند.هرگاه فردی دارای علائم ذیر باشد باید به پزشک مراجعه کند. سردرد دائمی، استفراغ یا اشکال راه رفتن یا صحبت کردن. بعد از تائید علایم بیمار باید حتماً سی تی اسکن یا ام آر آی انجام دهد. در اغلب موارد نیاز است که از طریق جراحی مشخص شود که آیا تومور مغزی وجود دارد یا نه و در صورت وجود نوع آن مشخص شود. درصورت تائید وجود تومور مغزی با استفاده از روشهای خاصی نوع و مرحله تومور تعیین می شود زیرا این عوامل در تصمیم گیری چگونگی نحوه برخورد و درمان سرطان مؤثر است.عود تومور به معنای رشد دویاره سرطان بعد از درمان است. عود تومور می تواند در خود مغز یا در سایر نقاط نقاط بدن صورت گیرد. در این موارد درمان به نوع تومور و نحوه درمان ابتدائی آن بستگی دارد.

علائم دیگر بنابر محل قرار گرفتن سرطان مغز متفاوت هستند:

تهوع و استفراغ، خصوصاً صبح ها
گیج بودن، حواس پرتی و سرگیجه
مشکلات بینایی و شنوایی
مشکلات رفتاری (از دست دادن هماهنگی، بی حسی و کرخی، ضعف و…)
دشوار بودن تمرکز، مشکلات حافظه و آشفتگی
مشکلات خلق و خو و شخصیت
چند نکتۀ احتیاطی ضروری

اگر چه دلایل بروز سرطان مغز نامشخص اند، در عوض، می‌دانیم که قرار گرفتن در معرض برخی آلاینده ها، خصوصاً آفت کش ها، احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، باید بدانید که قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیس مانند امواج تلفن همراه و آنتن ها، نیز به شدت در افزایش خطر و پیشرفت سرطان مغز مورد اتهام هستند. در نتیجه، برای رعایت احتیاط، برای صحبت کردن با تلفن همراه از گوشی و هندزفری استفاده کنید (این کار باعث می‌شود که گوشی تلفن از سرتان دور باشد) و این شیوۀ استفاده از تلفن را به کودکان تان هم آموزش دهید!

آیا سن مهم است؟

در کل، فراوانی سرطان مغز با سن افزایش می یابد، موارد بیشتری در افراد 65 ساله و بالاتر دیده شده است. اما به هنگام توجه به انواع خاص تومورهای مغزی، عامل سن، وابستگی به نوع یاخته یا موقعیت تومور را تغییر خواهد داد.بزرگسالان خطر بسیار کمی برای ابتلاء به medulloblastomas دارند. سرطان مقدمتا در کودکان بوجود می آید. به عبارت دیگر، gliomas (تومورهایی که از یاخته های gliomas نشات گرفته است)، بیشتر در بین بزرگسالان رایج است. شیوع meningiomas و craniopharyngiomas ، بیشتر در بزرگسالان بالای 50 سال تکرار می شود. اما دوباره، این تومورها ممکنست در هر سنی رخ دهد.

ارزیابی عوامل احتمال ابتلاء به سرطان مغز

سرطان اولیه مغز خیلی نادر است. این مهم است که به خاطر داشته باشید یک عامل احتمال ابتلاء، احتمال بوجود آمدن سرطان مغز را در کل طول عمر شخص، تحت تاثیر قرار می دهد، ممکنست شما بخواهید مطرح کنید که این برای تشخیص پزشک شما از بابت ریسک فردی شما برای ابتلاء به سرطان مغز، چه معنایی دارد؟ یا اگر شما در صنعت خاصی کار کرده اید، به گونه ای که مثلا با مواد شیمایی سرطان زا سروکار داشته اید، شما و پزشکتان می توانید به کمک هم، برای بررسی احتمال ابتلاء بالقوه این موضوع، همکاری کنید.

تشخیص سرطان مغز

پزشک ها به این منظور از تست های تصویربرداری مثل سی تی اسکن یا ام آر آی استفاده می کنند. این تست ها تصاویری از مغز به وجود می آورند که می تواند بافت های غیر عادی یا تومورال را نشان دهند.بعد از تصویر برداری ممکن است پزشک آزمایش دیگری به نام بیوپسی(نمونه برداری) انجام دهد. در طول بیوپسی، پزشک نمونۀ کوچکی از بافت مشکوک بر می دارد، سپس آن را زیر میکروسکوپ از نظر وجود سرطان بررسی می کند.درمان تومور های مغزی به عوامل مختلفی بستگی دارد مثل نوع تومور ، سرعت رشد آن. عوامل دیگری که در انتخاب درمان مؤثر هستند علائم بیمار، سن و سایر بیماری هایش است.

درمان سرطان مغز

انواع درمان های تومورهای مغز عبارتند از :
جراحی: در هنگام جراحی، جراح تلاش می کند تا جایی که امکان بیشترین مقدار از تومور را بردارد. معمولاً جراحی، تومورهای مغزی را معالجه نمی کند ولی می تواند به کاهش علائم و افزایش طول عمر کمک کند. از سویی دیگر، جراحی، خود می تواند باعث علائم و مشکلاتی شود که در نتیجۀ آسیب به بخش های سالم مغز حین جراحی به وجود آمده اند.
رادیوتراپی (پرتودرمانی): پرتو های یونیزان  سلول های سرطانی را می کشد. بیمار می تواند بعد از جراحی یا اگر نمی تواند جراحی کند این درمان را دریافت کند.
شیمی درمانی: شیمی درمانی به استفاده از گروهی از داروها که سلول های سرطانی را می کشند گفته می شود. ممکن است بیماران برای جلوگیری از رشد، گسترش یا عود سزطان، حین یا بعد از پرتودرمانی تحت این درمان قرار بگیرند.بیماران مبتلا به سرطان های مغزی برای علائمی که دچار هستند هم درمان هایی دریافت می کنند. مثلاً برای کنترل تشنج تحت درمان های دارویی قرار می گیرند.

عوارض جانبی روشهای درمانی

روشهای درمانی مختلف به کار رفته در درمان سرطانها همراه با عوارض جانبی خاص خود  هستند، زیرا در انواع این روشها علاوه بر بافت سرطانی در بعضی نواحی، بافت سالم نیز دچار آسیب می شود. نوع و وسعت عوارض جانبی براساس روش درمانی ، مدت زمان استفاده و مقدار آن متفاوت است.

جراحی: عوارض جانبی جراحی به محل تومور و نوع آن بستگی دارد. اگر چه در طی چند روز اول بعد از عمل جراحی بیماران احساس ناخوشایندی دارند اما درد بوسیله دارو قابل کنترل می باشد. دوره بهبودی بعد از جراحی از فردی به فرد دیگر متفاوت است ممکن است بعد از جراحی مغز یکسری اختلالات عصبی طولانی مدت ایجاد شود.

شیمی درمانی: این روش معمولاً سلولهای سرطانی با سرعت تکثیر بالا را هدف قرار می دهد ولی با اینحال علاوه بر سلولهای سرطانی سایر بافتهای سالم بدن که دارای سرعت تکثیر بالای هستند نظیر سلولهای خونی، سلولهای پوشش دستگاه گوارش، و سلولهای فولیکول مو نیز تحت تأثیر این داروها قررا می گیرند و عوارضی نظیر عفونتهای، خستگی، ریزش موی موقتی و زخمهای دهانی ممکن است ایجاد شوند. اگر چه باید گفت که تمامی بیماران به تمامی این عوارض مبتلا نمی شوند و این عوارض در طی مدت استراحت و بعد از قطع درمان از بین
می روند. داروها و روشهای درمانی خاصی وجود دارد که این علایم را کنترل یا کاهش می دهند.از جمله مهمترین عارضه جانبی بسیاری از داروهای شیمی درمانی کاهش سلولهای خونی می باشد. از آنجایی که این داروها به شدت بر روی مغز استخوان که محل ساختن سلولهای خونی است، اثر می گذارند ، منجر به بروز عوارضی نظیر : کم خونی ممکن است ( بیمار ممکن است انرژی کمتری جهت انجام کارها داشته باشد و در صورت شدت کم خونی ممکن است احتیاج به تزریق خون شود) کاهش پلاکت ( بیمار ممکن است به سادگی دچار خونریزی شده و در صورت شدت آن نیاز به تزریق پلاکت داشته باشد) و کاهش آنتی بادیها ( بیمار ممکن است به عفونتها حساس تر باشد)شود.

پرتو درمانی : شایعترین عوارض جانبی این روش خستگی، واکنشهای پوستی در محل برخورد پرتو ( بصورت بثورات پوستی و قرمزی ) کاهش اشتهای گلبولهای سفید خونی نیز می شوند که این گلبولها به بدن جهت مقابله با عفونتها کمک می کنند. اکثر این عوارض قابل کنترل و درمان بوده و بسیاری از موارد موقتی می باشند.در طی درمان سرطان ، بیمار احساس کاهش اشتها کرده و غذا خوردن مشکل می شود بعلاوه سایر عوارض جانبی نظیر تهوع، استفراغ و زخمهای دهانی نیز مزید برعلت می شوند. در بعضی افراد نیز مزه غذاها تغییر می کنند.تغذیه صحیح و مناسب به معنای کسب کالری و پروتئین کافی جهت جلوگیری از کاهش وزن و حفظ توان بدن می باشد. بیمارانی که در طی درمان، خوب غذا می خورند احساس بهتر و انرژی بیشتری داشته، بعلاوه توان مضاعفی جهت تحمل عوارض جانبی روشهای درمانی خواهند داشت.

کاربرد تجهیزات میکروسیال

برای جداسازی سلولهای سمی از دیگر سلولهای تومور مغز به ابزارهایی نیاز داریم که بتواند یک سلول را به صورت مجزا مورد بررسی و تصاویر شفاف و واضحی را در اختیار ما قرار دهد. به همین علت تجهیزات میکروسیال را طراحی کردند. به کمک این تجهیزات میتوان چیزهایی را دید که قبلا قابل مشاهده نبود. به این ترتیب تصاویر بسیار شفافی تهیه میشود که جزئیات بافتهای بدن را بخوبی نشان میدهد. این تجهیزات کاربردهای دیگری نیز دارد؛ برای مثال با استفاده از آنها میتوان ویروس آنفلوآنزا، ایدز و دیگر عوامل بیماری زا در انسان که سلولها را مورد هدف قرار میدهد، یا حتی روند پیشرفت آزمایش روش های جدید درمان سرطان در سطح سلولی را به صورت مستقیم مشاهده کرد.مشکل دیگری که جامعه پزشکی با آن دست و پنجه نرم میکند این است که در بعضی سرطانها، سلولهای مجاور با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند و هر کدام از سلول ها به روش های درمانی به شکل های مختلف پاسخ میدهند.

افراد در معرض خطر
کارکنان پالایشگاه نفت
عرضه کنندگان سوخت ها از قبیل: بنزین
شیمی‌دانان و داروسازان
کارگران صنایع لاستیک سازی
افراد سیگاری
قرار گرفتن در معرض اشعه