حمام کردن و زیر دوش ماندن به همه آرامش میدهد و از کسی پوشیده نیست که ماندن در زیر آب لذت بخش ترین کاری هست که در حمام میشه کرد. در نظر باید داشته باشید که خیلی از ماها زمان حمام کردن به قدری به سریع حمام کردن یا برعکس آن اهمیت میدهیم که هیچ قانونی را رعایت نمیکنیم. اکثر خانم ها بر اساس برندها و نتیجه ی هر کاری اقدام می کنند و اینکه آیا آن کار در حمام برای بدنشان در بلند مدت مفید است یا خیر توجه کمتری دارند. در ادامه در سایت استاربورس می خواهیم یکسری از کارهای اشتباهی که در حمام کردن اتفاق می افتد را توضیح بدیم.

شستن سر با ناخن و خراشیدن سر زیر دوش حمام

برخی افراد در حمام زمان شستن سر با استفاده از ناخن ها پوست سر را ماساژ میدهند و صد البته که آرامبخش هم هست، اما یکی از خطرناک ترین کاها در حمام می باشد. بهترین راه برای شستن سر این است که اگر موهایتان را بسته اید، ابتد باز کنید و هیچ گرهی در موها نماند، سپس با آب خیس کنید و کامل بافت مو را از هم باز کنید، شامپو را حتما روی کف دست خالی کنید و سپس کف دستها را بهم همدیگر بکشید تا بافت شامپو هم از همدیگر باز بشه و حل بشه و بعدا به آرامی در موهایتان با کف دست حرکت بدید و همزمان با نوک انگشت ها کف پوست سرتان را ماساژ بدید.

استفاده از صابون هایی که موها را خشک می کند?

از صابون های جامد که اکثرا سبز رنگ هست وهمه میشناسید، روی موها باعث خشکی میشود، این خشکی مو و پوست به طور همزمان باعث ریزش موی سرتان در بلند مدت خواهد شد.

صابون های ممنوعه

  • صابون‌های آنتی باکتریال
  • صابون‌های دئودورانت‌

صابون های پیشنهادی و خوب

  • صابون‌های حاوی اسید استریک
  • صابون‌های مرطوب‌کننده
  • صابون‌های آب‌رسان
رفتار ممنوعه در حمام

رفتار ممنوعه در حمام

ساعت ها در آب گرم حمام ماندن??

نمی‌گوییم که حمام آب سرد بگیرید و خصوصاً در هوای سرد از دوش آب گرم دوری کنید، ولی قطعاً توصیه نمی‌کنیم از حمام آب داغ استفاده کنید. معمولاً در فصل سرد و به خصوص زمستان دوش گرفتن‌ها به حمام آب داغ و البته طولانی مدت تبدیل می‌شوند. این نوع استحمام باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست و لیپید‌ها می‌شود. این مواد هستند که آب را به دام می‌اندازند و باعث می‌شوند پوستتان مرطوب بماند. پس تعجبی نیست که با حمام‌های داغ و طولانی پوست به سمت خشک شدن بیشتر پیش برود.

استفاده نکردن از شامپوهای نرم کننده

اغلب افراد در زمان شستشو بدن خود، بیشتر به فکر نرم کردن پوست بدنشان هستند و چندان به مو‌ها اهمیت نمی‌دهند. بسیاری از پزشکان متخصص مو توصیه می‌کنند که برای نرم کردن مو از نرم‌کننده‌ها استفاده کنید و آن‌ها را روی ساقه مو‌ها بمالید. ولی یکی از پزشکان متخصص زیبایی در آمریکا توصیه کرده است که حتی از نرم‌کننده برای کف سر خود هم استفاده کنید. این نرم‌کننده پوست سر را آب‌رسانی می‌کند و از خارش و پوسته پوسته شدن هم جلوگیری می‌کند.

جنگیدن با پوست بدن و استفاده از کیسه های غیر استاندارد?

بسیاری از مردم از لیف‌های حوله‌ای و از جنس الیاف طبیعی برای شستشو خوششان نمی‌آید. البته لیف‌های با الیاف طبیعی برای شستشوی بدن مناسب نیستند، چون ببافتی خشن دارند و سفت هستند. این‌گونه لیف‌ها ممکن است لایه محافظ طبیعی پوست بدن را هم از بین ببرند. به جای اینکه برای شستشو و تمیزی بدن از این لیف‌ها استفاده کنید، به سراغ لیف‌های نرم و حوله‌ای که برای کودکان هم استفاده می‌شود، بروید. در زمان استفاده هم لیف را با فشار متوسطی روی پوست بکشید و سعی کنید سایش پوست ایجاد نشود. به گفته برخی از پزشکان حتی استفاده از همان دست هم برای شستشوی بدن کافی است، ولی اگر اصرار دارید حتماً از لیف استفاده کنید، الیاف گیاهی زبر را کنار بگذارید و هر مدت یک‌بار برای جلوگیری از رشد باکتری آن‌ها را تعویض کنید.

استفاده کردن از 3 تیغ برای بدن?

شاید تصور کنید زمانی که از تیغ‌های اصلاح ۴ یا ۵ تیغه برای شیو مو‌های زائد بدن استفاده کنید، پوستی صاف‌تر و تمیزتر خواهید داشت، ولی آسیبی که به پوستتان وارد می‌شود را نیز در نظر بگیرید. زمانی که از تیغ اصلاح استفاده می‌کنید، پوست در برخی قسمت‌ها بریده می‌شود و هر چه تعداد تیغه‌ها بیشتر باشد، آسیب و زخم بیشتری روی پوست باقی می‌ماند. برای کم کردن آثار زخم و خراشیدگی پوست، از تیغ‌های اصلاح یک یا دو تیغه استفاده کنید. البته روشی که آن‌ها را به کار می‌برید هم در سالم ماندن پوست تأثیر بسیاری دارد. تیغ را به در جهت رشد مو‌ها و به سمت پایین حرکت دهید تا آسیب کمتری به پوست وارد شود. اگر در جهت برعکس رشد مو حرکت کنید، علاوه بر احتمال بریدن پوست فولیکول مو هم دچار التهاب می‌شود و ممکن است باعث بروز قرمزی بر روی پوست گردد. در زمان شیو کردن حتماً محل را به خوبی صابون یا کرم اصلاح بمالید تا تیغ روان‌تر حرکت کند و سطحی نرم‌تر به شما بدهد. یکی دیگر از نکات مهم در مورد اصلاح کردن این است که در انتهای حمام کردن عمل شیو را انجام دهید. اگر پوست به اندازه کافی مرطوب نشده باشد، باعث آسیب رساندن به آن می‌شوید.

پایان دوش گرفتن خوب آب کشی نکردن

این نکته بسیار مهم است که مطمئن باشید همه صابون، شامپو و کفی که مصرف کرده‌اید کاملاً به آب شسته شده باشد. برخی از شوینده‌ها زمانی که روی پوست باقی مانده باشند، باعث اذیت شدن پوست و بسته شدن منافذ آن می‌گردد و همین مسئله ممکن است باعث جوش شود. در برخی از مواقع جوش‌های کمر به دلیل شسته نشدن خوب شامپو و باقی ماندن آن‌ها در منافذ ایجاد می‌شود. پس مو‌های خود را به یک طرف بدن بیاورید و سپس زیر آب به خوبی شستشو دهید.

استفاده کردن از لوسیون در حمام

بهترین زمان استفاده از لوسیون‌های بدن جهت آب‌رسانی و مرطوب کردن پوست، بعد از خشک کردن بدن است، درست زمانی که هنوز کمی رطوبت روی پوست وجود دارد. از گرمای محیط حمام و رطوبت موجود در فضا استفاده کنید و سپس بعد از کمی خشک شدن پوست، لوسیون را روی بدن بمالید. زمانی که پوست کمی مرطوب باشد، جذب لوسیون بهتر انجام می‌شود. برای خشک کردن پوست کافی است به آرامی حوله را روی پوست قرار دهید و سپس بردارید، لزومی ندارد حوله را محکم روی پوست بکشید.