لازم است بدانید علت خواب رفتن دست و پا اگر به صورت دائمی اتفاق بیفتد بیماری است؛ اما چه بیماری ای؟ حتما برای شما هم پیش آمده که مجبور باشید یک جا بدون حرکت یا روی زانوهایتان بنشینید و با این کار پای شما به سرعت به خواب برود و نتوانید به راحتی راه بروید و همین مسئله ممکن است برای دست شما هم اتفاق بیفتد و دستتان هم خواب برود؛ اول از همه باید بدانید علت خواب رفتگی دست و پای شما چیست و بعد از فهمیدن علت باید به دنبال راه حل برای درمان آن باشید.

در این مقاله علت های خواب رفتگی دست و پا را باهم بررسی می کنیم و به شما می گوییم به چه علت هایی ممکن است دست و پای شما به خواب برود.

علت خواب رفتن دست و پا:

1-دیابت:

قند خون بالا یکی از علت های اصلی خواب رفتگی دست و پا می باشد. دیابت علائم دیگری مثل احساس تشنگی، تکرر ادرار و بوی بد دهان هم دارد.

2-بارداری:

یکی از عوارض بارداری بی حس شدن دست و پا می باشد،زمانی که حجم رحم بزرگ می شود به اعصاب رگ ها فشار وارد می کند که این باعث بی حسی دست و پا می شود.

3-بیماری خود ایمنی:

بیماری های خود ایمنی مثل ام اس،آرتریت روماتوئید، لوپوس،بیماری سلیاک از جمله بیماری هایی می باشد که باعث بروز بی حسی دست و پا می شود.

4-کمبود ویتامین:

کمبود برخی ویتامین ها روی اعصاب اثر می گذارد و باعث خواب رفتگی دست و پا می شود، ویتامین B12، B6، B1،E از جمله ویتامین هایی می باشد که باعث خواب رفتگی دست و پا می شود.

5-مصرف داروها:

عوارض برخی از داروهای باید موارد عصبی مثل خواب رفتگی دست و پا می شود. داروهای سرطان، داروهای بیماری ایدز،داروهای قلب، داروهای تشنج و ضد التهاب از این موارد هستند.

6-عفونت ها:

عفونت هم می تواند به اعصاب فشار آورد و باعث بی حسی دست و پا شود. بیماری های عفونی مثل زونا، بیماری لایم،بیماری هپاتیت BوC ، ایدز و هم چنین بیماری جذام از این موارد می باشند.

7- نارسایی کلیه:

وقتی کلیه ها به طور درست فعالیت نداشته باشند فشار خون بالا می رود و سم ها و مواد زاید بدن زیاد می شوند، که این کار باعث خواب رفتگی دست و پا هم می شود.

8- تومور:

تومور ها توده های غیر طبیعی در بدن می باشد که اگر روی اعصاب تشکیل شوند باعث بی حسی دست و پا می شوند.

9-کم کاری تیروئید:

زمانی که غده تیروئید شما کم کار شود بی حسی دست و پا هم اتفاق می افتد و یکی از علت های آن می باشد.

10-نوشیدن بیش از حد الکل:

مصرف الکل به سیستم عصبی آسیب وارد می کند هم چنین باعث کمبود ویتامین B می شود. که کمبود این ویتامین هم در بی حسی دست و پا نقش دارد.

درمان خواب رفتن دست و پا:

1- وزن خود را ثابت نگه دارید و اگردچار اضافه وزن هستید سعی کنید وزن خود را کنترل کنید.

2-تا حد امکان دارد در معرض سموم و مواد شیمیایی قرار نگیرید.

3-حتما در روز فعالیت بدنی داشته باشید و زمانی را به ورزش اختصاص دهید.

4- یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و از مصرف ویتامین ها و مواد مقوی غافل نشوید.

5-الکل و سیگار مصرف نداشته باشید.