در این پست از سایت عوارض خطرناک بی خوابی برای بدن,علل و درمان بی خوابی های شبانه را قرار دادیم . بی خوابی یکی از مشکلات شایع است که به عوامل متعددی وابسته است. در جوامع کنونی که اکثر مردم بنا به مشکلاتی دچار استرس و فکر و خیال های زیاد هستند این موضوع بسیار در خواب این افراد تاثیر گذار می باشد. اگر شما هم از بی خوابی رنج می برید پیشنهاد می کنم تا آخر این پست همراه ما باشید. سایت استار بورس …

در ادامه از سایت استار بورس همراه ما باشید با عوارض خطرناک بی خوابی برای بدن,علل و درمان بی خوابی های شبانه …

بی خوابی شبانه به چه عواملی وابسته است؟

در برخی موارد، بسیاری از بزرگسالان بی‌خوابی کوتاه مدت را تجربه می‌کنند ک، برای روزها یا هفته‌ها طول می‌کشد و معمولاً نتیجه استرس یا رویدادی آسیب‌زا است. اما برخی افراد از بیخوابی طولانی‌مدت رنج می‌برند، که گاهی یک ماه یا بیشتر طول می‌کشد.

بی‌خوابی ممکن است نتیجه تاثیر برخی بیماری‌ها و نیز عوارض جانبی برخی دارو‌ها باشد. از طرفی این احتمال وجود دارد که بی‌خوابی به بیماری و یا عوارض جانبی داروی دیگری وابسته نباشد. نکته مهم این است که نباید بی خوابی را تحمل کرد و باید علت آن را یافت.

علائم بی خوابی شبانه

افرادی که از بی خوابی شبانه رنج می‌برند، عموماً با علائم زیر به پزشک مراجعه می‌کنند:

مشکل در خواب شب

بیدار شدن مکرر در طول شب

خیلی زود بیدار شدن

آرامش نداشتن بعد از یک خواب شبانه

خستگی یا خواب آلودگی در طول روز

افسردگی یا اظطراب

مشکل در توجه و تمرکز روی کارها

افزایش خطا یا تصادف

علت بی خوابی شبانه

علت رایج بی خوابی در اغلب موارد استرس و سبک زندگی نادرست و مشکلاتی هستند که خواب را مختل می‌کنند. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

استرس و فشار روانی

نگرانی در مورد کار، مدرسه، سلامتی، امور مالی یا خانواده می‌تواند ذهن فرد را در شب فعال نگه دارد و خوابیدن را سخت کند. رویدادهای استرس‌زای زندگی یا آسیب‌های روحی مانند مرگ یا بیماری یکی از عزیزان، طلاق یا از دست دادن شغل نیز ممکن است منجر به بی‌خوابی در شب شوند.

سفر یا برنامه‌های کار

برنامه‌ریزی شبانه‌روزی فرد به عنوان ساعت بیولوژیک او عمل می‌کند و مواردی همچون چرخه خواب و بیداری، متابولیسم و دمای بدن شما را تنظیم می‌کند. اختلال در برنامه‌ریزی زندگی به دلیل نگرانی ناشی از تأخیر در سفر در چندین منطقه زمانی، کار در شیفت شب یا تغییر مکرر شیفت می‌تواند منجر به بی خوابی شود.

عادات بدخوابی

عادات بدخوابی شامل برنامه خواب نامنظم، چرت زدن، فعالیت‌های مهیج قبل از خواب، محیط خواب ناخوشایند و استفاده از تخت برای کار، غذا خوردن یا تماشای تلویزیون است. کار با کامپیوتر، مشاهده تلویزیون، انجام بازی‌های ویدیویی، کار با گوشی‌های هوشمند یا سایر صفحه نمایش‌ها درست قبل از خواب می‌توانند، در چرخه خواب شما اختلال ایجاد کنند و منجر به بی خوابی شوند.

پرخوری در شب

خوردن یک میان وعده سبک قبل از خواب مشکلی ندارد، اما پرخوری ممکن است باعث شود، هنگام دراز کشیدن از نظر جسمی احساس ناراحتی کنید. بسیاری از مردم پس از صرف غذا، سوزش سر دل و برگشت اسید و غذا از معده به مری (رفلاکس معده) را تجربه می‌کنند که ممکن است آن‌ها را بیدار نگه دارد.

اختلالات سلامت روان

اختلالات اضطرابی، مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، ممکن است خواب شما را مختل کنند. همین اختلالات باعث می‌شوند که شما بی خوابی شبانه را همزمان با سایر اختلالات سلامت روان تجربه کنید.

داروها

بسیاری از داروهای تجویزی، مانند داروهای ضدافسردگی، داروهای پارکینسون، داروهای آسم یا فشارخون، می‌توانند خواب را مختل کنند. بسیاری از داروهای بدون نسخه مانند برخی از داروهای مسکن، داروهای آلرژی، سرماخوردگی و مواردی که برای کاهش وزن کاربرد دارند، می‌توانند خواب را مختل کنند.

به همین دلیل دست و پنجه نرم کردن با بیماری‌های صعب العلاج یا مزمن باعث بروز بی خوابی می‌شود. گفتنی است که درد مزمن، سرطان، دیابت، بیماری قلبی، آسم، بیماری رفلاکس معده، پرکاری تیروئید، پارکینسون و بیماری آلزایمر از انواع بیماری‌هایی هستند که باعث بی خوابی می‌شوند. در این مقاله درباره علائم نارسایی قلبی بیشتر بخوانید.