پروتئین در هر فردی برای مراقبت و ساخت عضله ها بسیار ضروری است و اسیدهای آمینه تشکیل دهنده ی پروتئین برای عملکرد بهتر بدن مفید هستند. کامل ترین پروتئین ها در منابع حیوانی هستند اما افرادی وجود دارند که به هر دلیلی نمیتوانند پروتئین حیوانی مصرف کنند و پروتئین گیاهی را جایگزین میکنند. منابع گیاهی پروتئین به این دلیل که برخی آمینو اسیدها که برای بدن ضروری است را ندارند کامل نیستند و باید بصورت ترکیبی و بهترین های این منابع استفاده شود.

بهترین پروتئین گیاهی؛ جایگزین گوشت برای گیاهخواران

بهترین پروتئین گیاهی؛ جایگزین گوشت برای گیاهخواران

پروتئین های حیوانی از خوردن گوشت و ماهی و تخم مرغ ولبنیات تامین میشود و پروتئین های گیاهی هم در حبوبات و غلات بیشتر هستند. اما در بین گیاهان پروتئین دار، تخم شربتی بالاترین میزان یعنی 14% پروتئین را دارد و جایگزین گوشت برای گیاهخواران میتواند باشد. همچنین تخم شربتی از لبنیات بیشتر کلسیم دارد و با هر بار مصرف 18 درصد نیاز به کلسیم یک فرد بالغ تامین میشود.

ارزش غذایی دانه‌های تخم شربتی

دانه‌های تخم ‌شربتی سرشار از خواص تغذیه‌ای و تقویت‌کننده سیستم ایمنی هستند. این دانه‌ها کالری کمی دارند و حاوی ۴۲ درصد کربوهیدرات، ۲۰ درصد پروتئین و ۲۵ درصد چربی خوب هستند. آن‌ها همچنین سرشار از فیبر هستند و منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ محسوب می‌شوند. در ضمن دانه‌های تخم شربتی منبع خوبی برای مواد معدنی مانند پتاسیم، منگنز، مس، کلسیم و منیزیم و ویتامین C و فولات به شمار می‌رود.

علاوه بر این‌ها تخم شربتی منبع غنی ویتامین سی، ویتامین‌های ب و دیگر مواد معدنی مثل کلسیم، پتاسیم، منیزیم و… است. به همین دلیل نیز تخم شربتی می‌تواند منبع مهمی از آهن و کلسیم برای افرادی باشد که گوشت یا محصولات لبنی مصرف نمی‌کنند.

خواص خاکشیر و تخم شربتی

تخم شربتی را معمولا در ترکیب با شربت خاکشیر یا زعفران درست می‌کنند. تخم شربتی به‌عنوان یک خنک‌کننده طبیعی بدن عمل می‌کند. بنابراین شربت خاکشیر و تخم شربتی یک نوشیدنی رفع عطش و خستگی برای روزهای طولانی و گرم تابستان خواهد بود.

دانه‌های ژلاتینی تخم شربتی آب زیادی در خود نگه می‌دارند و خاصیت کنترل اشتهای کاذب دارند. این شربت ترکیب جذابی برای ماه مبارک رمضان است که برای کاهش گرسنگی و تشنگی در طول روز توصیه می‌شود.

تخم شربتی همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطانی است. درواقع خاکشیر و تخم شربتی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای سلامت سیستم گوارشی، کبد و پوست هستند. خاکشیر نوشیدنی سالم برای خانم‌ها در دوران بارداری است. مخصوصا که به رفع یبوست و کنترل اسیدیته معده کمک می‌کند و استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. البته در مورد مصرف تخم شربتی در این دوران با پزشک مشورت کنید.

تخم شربتی سطح قند خون را کاهش می‌دهد و به حفظ سطح قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو کمک می‌کند. همچنین در چندین مطالعه مشاهده شده که اگر افراد دانه تخم شربتی را درست قبل از غذا مصرف کنند، سطح قند خون آن‌ها بعد از غذا بالا نمی‌رود. تخم شربتی همچنین می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد. برای همین هم شربت خاکشیر و تخم شربتی را می‌توانید برای کنترل بیماری دیابت و کاهش چربی خون بنوشید. تخم شربتی به عضله‌سازی بدن ورزشکارها و افرادی که قصد کاهش وزن دارند، کمک می‌کند.

عضله‌سازی بدنسازان با منابع پروتئین گیاهی

پودرهای پروتئینی به‌دست آمده از گیاه یکی از بهترین مکمل‌ها برای بدنسازان گیاه‌خوار است. چون این ورزشکاران نمی‌توانند از پروتئین موجود در گوشت و ماهی استفاده کنند و خوردنِ بیش‌ازحد تخم‌مرغ و لبنیات هم واقعا برای‌شان خیلی خسته‌کننده است.

در نتیجه بدنسازانِ گیاه‌خوار، بیش از دیگر ورزشکاران به مصرف پودرهای پروتئینی نیاز دارند. البته فکر نکنید که این پودرها فقط برای گیاه‌خواران مفید است، بلکه پودرهای پروتئینی از نوع گیاهی راحت‌تر هضم می‌شوند. همچنین بدن ورزشکار می‌تواند تا ۹۸ درصد پروتئین موجود در این پودرها را جذب کند. از طرفی، پودرهای گیاهی پروتئینی، منبع غنی از فیبر بوده و دارای چربیِ غیراشباع است.