بررسی اجمالی خدمات خودرو

تیگو ۷ پرو از حدود یک سال پیش در لیست محصولات برند فونیکس در ایران قرار گرفت و از همان زمان توانسته یکی از پرفروش‌ترین محصولات این برند باشد.

این خودرو ترکیبی از ظاهر جذاب، امکانات و آپشن های رفاهی و ایمنی زیاد و البته قوای محرکه قدرتمند با دوام را ارائه می‌کند و به همین دلیل توانسته نظر اقشار مختلفی از خریداران را به خود جلب کند. در این مطلب مروری بر فونیکس تیگو ۷ پرو خواهیم داشت و این خودرو را از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

مشخصات تیگو ۷ پرو

پیش از هر چیز بهتر است نگاهی کلی به مشخصات تیگو ۷ پرو داشته باشیم تا پس از آن بتوانیم وارد جزییات بیشتری از این خودرو شویم.

تیگو ۷ پرو یک کراس‌اوور در کلاس متوسط است که می‌تواند فضای کافی برای ۵ سرنشین را فراهم کند. ابعاد تیگو ۷ پرو شامل طول ۴.۵ متر، عرض ۱.۸ متر و ارتفاع۱.۷ متر است و با فاصله محوری ۲.۷ متر، فضای مناسبی را در کابین برای سرنشینان ایجاد می‌کند.

موتور این خودرو با حجم ۱.۵ لیتر، با بهره‌گیری از توربو شارژر می‌تواند ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. توان موتور خودرو از طریق گیربکس CVT با ۹ دنده شبیه‌سازی شده، به چرخ‌های جلو می‌رسد. این گیربکس حالت برفی هم دارد که در زمین‌های لغزنده کمک بزرگی است.

 

سیستم تعلیق تیگو ۷ پرو در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع پیشرفته چند اتصاله یا مالتی لینک است. به این ترتیب خودرو در رانندگی شهری عملکرد نرمی دارد و به‌خوبی از پس دست‌اندازها برمی‌آید. به‌علاوه در پیچ‌ها هم توانایی خوبی در کنترل خودرو دارد.

مشخصات فنی تیگو ۷ پرو

مشخصات فنی تیگو ۷ پرو نسبت به نسل قبلی این خودرو تغییراتی داشته است اما در نهایت مشخصات فنی این خودرو همچنان مناسب است و می‌تواند هم نیاز جوان‌ترها و هم نیاز خانواده‌ها را برآورده کند. در این زمینه باید در نظر گرفت علاوه بر قدرت موتور و توانایی‌های گیربکس، مسئله هماهنگی این دو بخش نیز اهمیت زیادی دارد و این مسئله در تیگو ۷ پرو به‌خوبی رعایت شده است. به این ترتیب گیربکس می‌تواند به‌خوبی توان موتور را به کار بگیرد و در زمان لازم، با بالا بردن دور موتور، رانندگی سریعی را به ارمغان بیاورد.

موتور فونیکس تیگو ۷ پرو

همان‌طور که گفتیم موتور تیگو ۷ پرو یک نمونه چهار سیلندر خطی با حجم ۱.۵ لیتر است. این موتور برای محصولات فونیکس آشنا است چراکه محصولات دیگر این برند هم نصب شده است. موتور فونیکس تیگو ۷ پرو که پیش از این برنده جایزه موتور برتر بازار چین هم شده، با توربو شارژر تقویت می‌شود. به این ترتیب با تزریق هوای بیشتر به داخل موتور، امکان تزریق سوخت بیشتر هم فراهم می‌شود و مجموع این دو عامل قدرت موتور را بالا می‌برد.

موتور این خودرو می‌تواند۱۵۶ اسب بخار قدرت تولید کند و به این ترتیب بیش از ۱۰۰ اسب بخار قدرت به ازای هر لیتر حجم موتور در اختیار راننده است. در کنار قدرت مناسب، گشتاور ۲۳۰ نیوتون متری این موتور را نیز باید در نظر گرفت چراکه نقش مهمی در شتاب گیری و کشش تیگو ۷ پرو دارد.

در نهایت بد نیست بدانید موتور این خودرو با همکاری شرکت AVL اتریش طراحی شده است و دوام بالای آن در سال‌های اخیر نشان از کیفیت مناسبش دارد. یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ موتور این خودرو، رسیدن به حداکثر گشتاور در دور موتور زیر ۲۰۰۰ است. به این ترتیب راننده با کمترین میزان فشردن پدال گاز، می‌تواند با بالاترین حد کشش موتور دست پیدا کند.

گیربکس تیگو ۷ پرو

در کنار قدرت موتور، خودرو نیاز به گیربکس مناسب نیز دارد تا بتواند قدرت موتور را به چرخ‌ها برساند. در تیگو ۷ پرو، این وظیفه بر عهده نسل جدید گیربکس‌های CVT این شرکت است. گیربکس این خودرو با همکاری بوش آلمان طراحی شده و هم‌اکنون بر روی طیف گسترده‌ای از محصولات فونیکس نصب می‌شود. این گیربکس علاوه بر کنترل اتوماتیک، دارای وضعیت تیپ ترونیک نیز هست می‌تواند ۹ دنده را شبیه‌سازی کند. به این ترتیب می‌توان گفت تیگو ۷ پرو از گیربکس CVT 9 سرعته بهره‌مند است. کنترل این گیربکس به‌صورت برقی است و به همین دلیل دسته دنده آن نیز به‌صورت برقی کنترل می‌شود.

نیروی موتور خودرو به چرخ‌های جلو می‌رسد و فونیکس تیگو ۷ پرو خودرویی دیفرانسیل جلو است. راننده علاوه بر اینکه امکان تعویض دنده‌ها را دارد، می‌تواند از حالت‌های رانندگی اسپرت و اکو نیز در خودرو استفاده کند. به این ترتیب می‌توانید بین یک رانندگی اقتصادی یا یک رانندگی سریع یکی را انتخاب کنید. متناسب با این تنظیمات، واکنش موتور و تعویض دنده‌ها تغییر می‌کند.

کابین تیگو ۷ پرو؛ داخل تیگو ۷ پرو چگونه است؟

با نشستن در کابین تیگو ۷ پرو قطعا متوجه یک خودروی به‌روز و مدرن می‌شوید. امکانات زیادی در اختیار راننده و سرنشینان است و امکان تنظیمات بخش‌های مختلف به‌راحتی وجود دارد. در داخل کابین، ترکیب چرم مشکی و قرمز، حال و هوای اسپرت تری به خودرو می‌شد و به‌علاوه پوشش‌های برس خورده طرح آلومینیومی در بخش‌های مختلف نیز به جذابیت‌های کابین اضافه می‌کند. به این ترتیب در همان نگاه اول می‌توانید حس یک خودرو اسپرت خانوادگی را داشته باشید.

فضای داخلی خودرو برای ۵ سرنشین کاملا جادار است. در کنار این‌ها با داشتن سقف پانوراما، فضای کابین حتی بزرگ‌تر از آنچه هست به نظر می‌رسد. صندلی‌های خودرو با چرم پوشیده شده‌اند و به‌ویژه در بخش جلو به‌خوبی راننده و سرنشین را در برمی‌گیرند. در مقابل راننده فرمان D کات به همراه کنترل‌های سیستم صوتی و سیستم کروز کنترل نصب شده است. به‌علاوه راننده می‌تواند از نشان‌دهنده‌های دیجیتال با قابلیت تنظیم هم لذت ببرد. در بخش میانی نشان دهنده بزرگ ۱۰.۲۵ اینچی را خواهید داشت که سیستم صوتی و تنظیمات مختلف خودرو را در اختیارتان قرار می‌دهد.