اگه پدر یا مادر هستی حتما این صحنه برات خیلی آشناست! وقتی دستت رو روی پیشونی فرزند بیمارت میذاری و احساس گرما میکنی و با یه دماسنج شکت برطرف میشه و مطمئن میشی که بله بچه تب داره !

ولی اصلا جای نگرانی نیست ،با اطلاع داشتن و یادگیری یه چیزایی و انجام یه کارایی که در ادامه بهشون اشاره می کنیم میتونی تب فرزندت رو به راحتی پایین بیاری تا بدنش راحت تر و ایمن تر بشه.

چون سیستم ایمنی کودکان خردسال هنوز به اندازه ی کافی قوی نشده بیشتر تحت تاثیر بیماری های مختلفی قرار میگیرن، چون سیستم ایمنی اونا به اندازه ی کافی قوی نیست تا با هوای سمی و آلرژی های فصلی مبارزه کنه.

درسته که دیدن ناراحتی کودک با تب یا سرماخوردگی ممکنه براتون سخت باشه ولی بهتره که به یاد داشته باشین ایجاد تب در کودکان لزوما چیز خطرناکی نیست. تب نشونه ی مبارزه ی بدن با عفونته ، بدن کودک برای از بین بردن میکروب ها دمای خودشو افزایش میده و این به کشتن باکتری ها و ویروس ها کمک میکنه ، همچنین باعث افزایش تولید گلبول های سفید ضد عفونت میشه.

به طور کلی نیازی نیست در مورد پایین آوردن تب کودکتون نگران باشین مگر اینکه موجب اذیت کودکتون و بروز علائم دیگه ای بشه. تب بیشتر وقتا بی ضرره و در عرض 3 روز خود به خود از بین میره.

دمای بالا به این معنیه که سیستم ایمنی کودکتون سخت کار میکنه تا با عفونت مبارزه کنه. به جای این که کودکتون رو سریع پیش پزشک ببرید می تونید از چند روش درمان خانگی برای کاهش تب و جلوگیری از افزایش دمای بیش از حد استفاده کنید.

پس دیگه نگران تب فرزندت نباش . ما در این مقاله قصد داریم از علت تا روش های درمان تب کودک رو مورد بررسی قرار بدیم پس در ادامه ی مقاله با ما همراه باشید.

چگونه می توان تب کودک را پایین آورد ؟ 12 راهکار سودمند برای کاهش تب

1• لباس های کودک را کم کنید.

2• سعی کنید از لباس های گشاد و نخی استفاده کنید.

3• درجه حرارت اتاق را کم کنید و روی کودک را با پتو نپوشانید.

4• هنگام تب کردن کودک آن را روی ملافه ای سفید بخوابانید تا احساس خنکی کند.

5• پاشویه کودک با آب ولرم. با آب ولرم پاشویه کنید و یا آن را در وان پر از آب ولرم قرار دهید. پاشویه به شستن پاها و یا انداختن پارچه خیس روی پاها محدود نمی شود. برای پاشویه می توانید یک اسفنج را به آب ولرم آغشته کنید و از بالا روی بدن کودک بکشید.

6• دست و صورت و پاهای کودک را با آب ولرم بشویید، سپس با دستمالی مرطوب با آب ولرم روی پیشانی و یا شکم کودک قرار بدهید.

7• به علت تب کودکان در شب، والدین باید خیلی مراقب او باشند و برای پایین آمدن تب از شیاف استامینوفن استفاده کنید.

8• هرگز با استفاده از الکل نوزاد را پاشویه نکنید زیرا الکل از طریق پوست جذب شده و وارد خون می شود. ورود الکل به خون می تواند سبب بروز مشکلات تنفسی یا تشنج شود و یا کودک بر اثر افت قند خون خواب آلوده یا تحریک پذیر گردد.

9• تن شویه کردن کودک، آب زود تر از هوا تب را از بدن دور می کند بنابراین حمام باعث کاهش دما می شود و اثر داروها را بیشتر می کند. از حمام ولرم استفاده کنید اگر دمای آب مقداری کمتر از دمای بدن باشد موجب کاهش تب می شود.

10• کودک را تشویق به خوردن مایعات کنید. شیر خواران را مرتب شیر بدهید. تب باعث کاهش آب بدن می شود بنابراین سعی کنید برای افزایش آب بدن به کودک نوشیدنی بدهید. آب خالص بهترین انتخاب است اما می توان آب میوه رقیق شده هم به کودک داد. مراقب نشانه های کم آبی بدن مثل ادرار کم، ادرار غلیظ و پررنگ و خشک شدن دهان و لب ها باشید.

11• یک راه حل این است که با نظر پزشک به کودک استامینوفن هر 4 ساعت یا ایبوپروفن هر 6 ساعت با توجه به وزن و سن کودک به آن داده شود. (توجه داشته باشید که ایبوپروفن در کودکان زیر 6 ماه توصیه نمی شود.) هر دو این داروها به پایین آوردن تب کمک می کنند بدون آنکه بر دفاع بدن در برابر عفونت اختلالی ایجاد کنند. با پایین آمدن تب، حال کودک بهتر شده و مایعات بیشتری می نوشد و همین مسئله بهبودی را سرعت می بخشد. توجه داشته باشید که قبل از دادن هر دارویی به کودک با پزشک مشورت کنید.

12• هیچگاه به کودک خود آسپیرین ندهید. آسپیرین ممکن است کودک را مستعد سندرم Reye کند. این بیماری نادر است ولی می تواند کشنده باشد.

توصیه : بسیاری از داروهای ضد سرماخوردگی و سرفه، حاوی ترکیبات تب بر نظیر ایبوپروفن یا استامینوفن نیز هستند. قبل از استفاده از این داروها روی بروشور و روی جعبه دارو را به دقت بخوانید و در صورتی که دارای ترکیبات تب بر است از دادن داروی تب بر دیگر به کودک خودداری کنید.